آمریکا نمی‌تواند در هر منطقه‌ای که آن را اشغال کرد، آسوده خاطر باشد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری سانا،  «بشار اسد»رئیس جمهور سوریه در یک گفت و گوی تلویزیونی رسما اشغالگران آمریکایی را تهدید کرد.

اسد  در  گفت و گو با خبرگزاری «روسیه ۲۴» و «روسیه سیوودنیا» تاکید کرد: هیچ‌کس باور نمی کند که رژیم ترکیه ۳ میلیون پناهنده سوری را به شمال شرق کشور بازخواهد گرداند، این یک شعار بشردوستانه فریبنده است که توسط رژیم ترکیه برای ایجاد یک نبرد جدیدی و ایجاد یک جامعه افراط‌گرایی مطرح می شود.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که هرگونه جنگ در جامعه تغییرات ایجاد می کند.

اسد تصریح کرد: هر جنگی در جامعه تغییر زیادی می کند اما به معنای تفکیک و تضعیف کشور و قانون اساسی آن نیست و هرگونه تجزیه‌طلبی آن را در هر شرایطی نخواهد پذیرفت 

وی خاطرنشان کرد: باید از جنگ به صورت قویتر خارج شویم.

بشار اسد در ادامه به حضور آمریکا در سوریه پرداخت و آن را اشغالگری نامید. 

رئیس جمهور  سوریه گفت که: بهترین حل برای خارج کردن اشغالگر آمریکا از اراضی سوریه این است که یک دست باشیم.

وی تأکید کرد: اشغالگر بدون حضور مزدورانش نمی‌تواند بر منطقه‌ای مسلط شود. حضور این کشور در سوریه به زودی باعث ایجاد مقاومت نظامی علیه خودش خواهد شد که در نهایت منجر به خروج آمریکا و وارد آمدن خسارت‌هایی به آنها می‌شود.

اسد افزود: آمریکا نمی‌تواند در هر منطقه‌ای که آن را اشغال کرد، آسوده خاطر باشد. این کشور بر مبنای گانگسترها اداره می‌شود و رئیس‌جمهور آمریکا بیش از آن که نماینده یک حکومت باشد، به مدیر اجرایی یک شرکت تجاری شباهت دارد. می‌توانیم سیاست آمریکا را به سیاست نازی‌ها تشبیه کنیم. توسعه‌طلبی، جنگ، پایمال کردن منافع ملت‌های دیگر و دیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی؛ آن هم صرفا به خاطر نفت. این همان سیاست نازی‌هاست.

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت: آمریکا با حمایت از گروههای کُرد و به دست گرفتن رهبری آنها تلاش دارد تا  چنین وانمود کند که این منطقه کردی است تا کردها را با دیگر گروهها وارد درگیری کند.

وی تأکید کرد: جنگ خیلی چیزها را در جامعه تغییر داده اما این بدین منظور نیست که باید به سمت تجریه کشور یا زیرپا گذاشتن قانون اساسی رفت و داعیه‌های جدایی‌طلبانه تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست و تمامی بخش‌های جامعه سوریه از میهن و ساختارهای آن دفاع می‌کنند.

اسد خاطرنشان کرد : بعد از حصول توافق سوچی الان باید به ترکیه بگوییم خب باید شروع به خروج از خاک سوریه کنید.

رئیس جمهور سوریه افزود: هیچ کس باور نمی کند که ترکیه به دنبال بازگشت سه میلیون پناهجوی سوری به مناطق شمالی است، این یک شعار بشردوستانه است که با هدف فریب کاری مطرح می شود.

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: اهالی منطقه شمال سوریه و شمال شرق آن با اکثریت سوری است.

در پایین مشروح این مصاحبه می آید:

خبرنگار:اکنون توجه جهانیان بر وضعیت شمال شرق جمهوری عربی سوریه متمرکز شده‌ است. ارزیابی شخصی شما از توافق روسیه و ترکیه در سوریه چیست؟

رئیس‌جمهور سوریه:ارزیابی ما قطعاً مثبت است، ما این توافق را مثبت ارزیابی می‌کنیم، نه به دلیل اعتماد به طرف ترکیه‌ ای، بلکه به این دلیل که ورود روسیه به این موضوع جنبه‌های مثبتی دارد، چراکه این کشور در باطل کردن بهانه یا استدلال کردها برای آماده سازی اوضاع در راستای عقب نشینی ترکیه نقش دارد.

خبرنگار:چرا روسیه به سوریه کمک می کند؟

رئیس جمهور سوریه:این حضور نظامی در چارچوب «توازن بین‌المللی» است؛ چرا که جهان امروز نه در چارچوب قوانین بین‌المللی بلکه بر مبنای معیارهای قدرت پیش می‌رود. قدرت نظامی روسیه برای توازن بین‌المللی مهم است. روسیه کشور بزرگی است و مسئولیت‌هایی در سطح جهانی دارد. این مسئولیت‌ها می‌تواند در خدمت جهان و مردم روسیه باشد. روسیه گزینه دیگری در مقابل خود ندارد یا باید نقش یک کشور بزرگ را بازی کند یا کنار بکشد؛ که این برای جهان خوب نیست.

خبرنگار:قصد آنکارا برای بازگشت 3 میلین پناهنده سوری به مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و شبه نظامیانی مورد حمایت آن در شمال شرقی کشور چیست؟

رئیس جمهور سوریه :هیچ‌کس باور نمی‌کند که ترکیه سه میلیون پناهنده سوری را به شمال شرق کشور بازخواهد گرداند، این یک شعار بشردوستانه فریبنده است که توسط رژیم ترکیه برای ایجاد یک نبرد جدید و یک جامعه تندرو در منطقه مذکور طبق چشم انداز رجب طیب اردوغان، رئیس رژیم ترکیه مطرح می‌شود.

خبرنگار:توافق سوچی به عادی‌سازی وضعیت در شمال شرقی سوریه کمک کرده‌ است و زمینه را برای بازگشت دولت قانونی سوریه در شرق فرات و برخی مناطق در شمال شرقی کشور فراهم کرده‌ است. اما مردم در این مناطق از قدرت مرکزی دولت در نتیجه رفتار «داعش» جدا شده‌ اند. اقداماتی که می خواهید انجام دهید جهت برقراری گفتگو با مقامات محلی اداره خود مختار کردی چیست؟

بشار اسد:داعش با اراده آمریکا وارد سوریه شد و فعالیت‌های خود را تحت حمایت آمریکا انجام داد و حتی در بسیاری از موارد ما معتقدیم و اطلاعاتی داریم که آمریکا داعش را مستقیما به عنوان ابزاری نظامی برای هدف قرار دادن ارتش سوریه و پراکنده کردن نیروهای نظامی که با تروریسم می‌جنگند به خدمت گرفته است.

خبرنگار:آیا وضعیت موجود در شمال شرقی کشور به خاطر دخالت خارجی است؟

رئیس جمهور سوریه: مشکلاتی با برخی کردها وجود دارد اما من بار دیگر تاکید می‌کنم که کردها از دهه ها قبل در سوریه وجود داشتند و مشکلاتی با آنها وجود نداشته است. گروه هایی افراطی وجود دارند که طرح‌هایی جدایی طلبانه ارائه می‌دهند مانند فدرالیسم و تشکیل حکومت خودمختار. وضعیت در سوریه با وضعیت در شمال عراق و جنوب شرق ترکیه متفاوت است. اکثریت کرد ها در این منطقه وجود ندارد.

خبرنگار:آیا خوب متوجه شدید که اتفاقات شمال شرق کشور به دلیل مداخلات خارجی صورت گرفت. منظورم که گفته می شود که مشکلاتی قابل حل نیست با کردها وجود دارد.

رئیس جمهور سوریه:مشکلاتی در سوریه با برخی از کردها رخ می دهد و بار دیگر تاکید می کنم که اغلب کردها از زمان پیش در سوریه هستند و مشکلاتی با آنها وجود نداشت ... گروه هایی افراط گرا وجود دارد، این گروه ها طرح های تقسیم ارائه می دهد، برخی از آنان مربوط به فدرالیسم و اداره خودمختاری هستند و قبلا گفتم که این منطقه عربی است، پس عرب  هستند که حق دارند صحبت کنند چون آنها اکثریت هستند، وضعیت در سوریه با وضعیت در شمال عراق و جنوب شرق ترکیه متفاوت است. اکثریت کرد ها در این منطقه وجود ندارد.دولت وملت سوریه هرگونه طرح تقسیم  را رد می کند، این گروه ها که توسط آمریکا حمایت شده امروز می گوید که اوضاع سوریه پس از بحران تغییر یافت … حتما که اوضاع پی از وقوع جنگ تغییر یابد چرا که هر جنگ در هر جامعه تغییر را ایجاد می کند.باید به صورت قویتر، از این جنگ خارج شویم و هرگونه طرح های تقسیم را رد می کنیم.

خبرنگار: با وجود همه اینها، آیا شما نقش واحد های حمایت کردی در جنگ علیه  داعش  را چگونه ارزیابی می‌کنید? زیرا بنا به آمار، هزاران جنگجو از آنها در دفاع از شهرها و روستاهای سوریه کشته شده‌اند.

بشار اسد: همه مردم سوریه بدون استثنا از روستاها و شهرهای خود دفاع کردند و من این دفاع را در چارچوب سیاسی قرار نمی‌دهم، چون وقتی که من این کار را انجام می دهم یعنی به حسن رفتار آمریکا شهادت می‌دهم. همه ما می‌دانیم که آمریکا از داعش حمایت کرد. ما باید بین شهروندانی که از روستاهای خود دفاع کردند و کسانی که مجری برنامه‌ها و نقشه‌های آمریکا هستند تفاوت قائل شویم.

خبرنگار: در اکتبر مهلت عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری واحد های حمایت کردی از مرز های ترکیه منقضی شده‌ است و آنکارا مدعی است که واحد های حمایت کردی عقب‌نشینی نکرده اند. واحدهای حمایت کردی حالا کجا هستند؟ آن‌ها کجا قرار دارند؟ سوال مهم این است که چگونه این واحدها با نیروهای مسلح سوریه ادغام می‌شوند؟

رئیس جمهور سوریه:باید توافق روسیه و ترکیه درباره عقب نشینی این گروه‌‍‌های مسلح اجرا شود. همان گونه که گفتم این نیروها که متشکل از کردها و عرب هستند باید از منطقه خارج شوند زیرا آنها به ترکیه این بهانه را دادند که به سوریه حمله کند بنابراین این نیروها باید تا مسافت 30 کیلومتری عقب‌نشینی کنند. امروز بین ما و بین روسیه برای اجرای کامل این توافق همکاری وجود دارد و بعد از اینکه اجرا شود باید به ترک‌ها بگوییم که شما نیز عقب نشینی خود را آغاز کنید. اما درباره پیوستن این گروه‌ها به ارتش عربی سوریه باید بگویم که ما از ابتدای آشتی‌ها در سال 2013 میلادی گفتیم که هر کسی سلاح خود را تحویل دهد عفو می‌شود و مانند هر شهروند سوریه می‌تواند به عضویت ارتش عربی سوریه درآید و این چیزی است که در مناطق زیادی اتفاق افتاده است و حتی برخی از آنها به شهادت رسیده‌ اند.

خبرنگار:آقای رئیس‌جمهور در حقیقت جنگ در اغلب بخش های سوریه به پایان رسیده ‌است. مردم به روستاهای خود و به خانه‌های خود باز می‌گردند. رهبری سوریه برای تامین نیاز های زندگی در آنجا چه می‌کند؟

 بشار اسد:وضعیت امروز سوریه از جمله وضع معیشتی مردم وابسته به چند عامل خارجی از جمله محاصره این کشور از سوی غربی‌ها است که بر تامین سوخت و انرژی و برق تأثیر گذاشته است، محاصره سوریه از سوی کشورهای غربی بر اموری مانند تامین سوخت و تولید برق و نیز سرمایه گذاری ها در سوریه تاثیر گذاشته است. دولت سوریه به محض ورود به مناطق آزاد شده اقدام به بهبودی شرایط آنها کرده و  فورا اقدام به بازسازی مدارس و امکان عمومی می کند، دو محور اساسی که شهروندان سوریه را با سختی مواجه کرده وضعیت اقتصادی و تامین نیازهای اساسی و آموزشی و بهداشتی و درمانی فرزندانشان است.

خبرنگار:سوال مهم‌تر این است که به منظور اطمینان از بازگشت زندگی عادی به کشور و بازگشت پناهندگان, ایجاد فرصت‌های شغلی ضروری است. آیا روند بازسازی ساختمان‌های تخریب‌شده وجود دارد؟ و آیا فرآیند بازسازی آن‌ها تحت این تحریم‌های شدید دشوار است؟

بشار اسد:بازسازی این تأسیسات در سایه تحریم‌ها سخت است اما غیرممکن نیست، در تعدادی از زمینه‌های صنعتی از جمله صنعت داروسازی و تعداد کارخانه‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و روزانه کارخانه‌های جدیدی تاسیس می‌شوند، البته روند افزایش به میزانی  که می‌خواهیم نیست. اکنون باید به دنبال روش‌های جدیدی برای تشویق به سرمایه گذاری بیشتر باشیم، هنگامی که تحت محاصره قرار دارید به تشویق بیشتری نیاز دارید. ما قانون سرمایه گذاری قدیمی را داریم که چند بار اصلاح شد و اکنون در حال بررسی اصلاحات دیگری هستیم که با وضع کنونی سازگار باشد تا این گونه سرمایه گذاران را تشویق کنیم.

خبرنگار: افراد مسلح همچنان سلاح خود را تحویل می دهند و ما می‌دانیم که دولت سوریه و شما شخصاً تلاش های زیادی را انجام دادید تا آنان در جامعه ادغام شوند. برنامه‌های بعدی شما برای ارائه کمک به افراد مسلح و خانواده‌های آنها که وضعیت شان رسیدگی شد چیست؟

 بشار اسد:این یک نکته مهم و یک چالش مهم است. جنبه های مختلفی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. اول ، کودکان داریم ،. این افراد مسلح دارای خانواده هستند فرزندان آنها برای مدت طولانی به دوری  از قانون و دور از برنامه های درسی ملی زندگی می کردند ، آنها مفاهیم اشتباه را یاد گرفته اند. ما چند هفته پیش اعلام کردیم که مدارس این دانش آموزان را در قالب برنامه های متناسب با سن خود ادغام می کنند تا بتوانند در طی چند سال به برنامه درسی ملی ملحق بشوند و با مفاهیم ملی یاد بگیرند، افراط‌گرایی دینی که در ذهن جامعه تحت نام‌های  داعش ،  جبهه النصره ،  جیش الاسلام  و دیگران نفوذ کرده ‌است، همه آن‌ها به یک ایدئولوژی هستند. در سوریه، موسسات دینی نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند؛ شما نمی‌توانید با آن افراط گرایان مسائل ملی و بشردوستانه صحبت کنید. آن‌ها ابتدا باید درک کنند که مفاهیم دینی که یاد گرفتند اشتباه و تحریف و در تضاد با دین است.

خبرنگار: رفتار آمریکا به خصوص در رابطه با نفت سوریه، آیا این رفتار یک گروهک دولتی است؟ و خسارت‌های وارد شده به سوریه به دلیل رفتار واشنگتن چیست؟

رئیس جمهور سوریه :سیستم سیاسی آمریکا بر مبنای گروه‌های گانگستری اداره می‌شود. آمریکا یک حکومت نیست، بلکه سیستمی است که شرکت‌ها بر مبنای منافع خویش آن را اداره می‌‌کنند.آنها شبیه گروههای گانگستری هستند. یکی از مهم‌ترین عواملی که هیتلر را به سمت حمله به اتحاد شوروی در جنگ جهانی دوم کشاند، نفت بود. امروز نیز ایالات متحده آمریکا همان کار را انجام می‌دهد و در مسیر نازی‌ها گام بر می‌دارد.مالکان حقیقی آمریکا شرکت‌های نفت، کارخانه‌های اسلحه سازی، بانک‌ها و مراکز لابی‌گری است ، با صراحت می‌توان سیاست امروز آمریکا را همان سیاست نازی‌ها دانست. توسعه‌طلبی، جنگ‌افروزی، پایمال کردن منافع دیگر ملت‌ها، زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی صرفا به خاطر نفت. تفاوت این سیاست با سیاست نازی‌ها چیست؟ آیا کسی از دورن حاکمیت آمریکا می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد؟ گمان نمی‌کنم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.