سیاست جنجالی رئیس جمهور ترامپ در مورد صدور روادید بین المللی برای دانشجویان این بار با چالشی جدید و آن هم از سوی 17 ایالت روبرو شده است.

دونالد ترامپ در جریان نشست خبری روزانه کارگروه ویروس کرونا در کاخ سفید در واشنگتن دی سی ایالات متحده. عکس: Alexander Drago/Reuters

 

به گزارش جماران، ان بی سی نیوز گزارش داد 17 ایالت به اضافه منطقه کلمبیا شکایتی علیه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تنظیم کردند. این درخواست برای توقف یک قانون فدرال جدید است که بر اساس آن اگر دانشجویان خارجی باید در ترم تابستانی به طور کلی در کلاس ‌های آنلاین شرکت کنند، روادید اقامت آنها در آمریکا لغو می‌ شود.

در این شکایت که در دادگاه منطقه ‌ای «ماساچوست» تنظیم شد، 18 دادستان کل اقدام دولت فدرال را «در اخراج دانشجویان خارجی در میانه همه گیری ویروس کرونا بی رحمانه، پوچ و غیرقانونی» نامیدند. دادستان ‌های کلی که این شکایت را تنظیم کرده اند به دنبال دستوری هستند که باعث اجرایی نشدن این حکم می‌ شود.

«مائورا هیلی» دادستان کل ماساچوست با انتشار بیانیه ‌ای درباره تنظیم این شکایت گفت: «دولت ترامپ حتی تلاش نکرده است اساس این حکم بی معنی را توضیح دهد؛ حکمی که دانشگاه‌ ها را مجبور می‌ کند بین حفظ دانشجویان بین المللی خود و محافظت از بهداشت و ایمنی محیط ‌های دانشگاهی یک مورد را انتخاب کنند.»

شکایت تنظیم شده توسط دادستان ‌های کل ایالت ‌های «کلرادو، کانکتیکات، دلاویر، ایلینوی، مریلند، ماساچوست، میشیگان، مینه سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، اورگان، پنسیلوانیا، رود آیلند، ورمونت، ویرجینیا، ویسکانسین و منطقه کلمبیا» امضا شده است. همچنین گروهی متشکل از تقریبا 40 دانشگاه و کالج از جمله دانشگاه‌ های «ییل، نورث وسترن و دانشگاه شیکاگو» حمایت خود را از این شکایت اعلام کرده اند.

این شکایت که در آن از وزارت امنیت داخلی و اداره مهاجرت و گمرک آمریکا به عنوان «خوانده» نام برده شده، جدیدترین چالش حقوقی در برابر تلاش دولت ترامپ علیه دانشجویان خارجی است.

موسسات ایالتی و آموزشی این حکم را به عنوان اهرم فشاری علیه دانشگاه‌ ها و کالج‌ ها عنوان کرده اند تا کلاس‌ های حضوری شان را در طول همه گیری ویروس کرونا بازگشایی کنند. این در حالی است که روند مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت‌ های سراسر آمریکا افزایش یافته است.

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا با انتشار بیانیه‌ ای در هفته اخیر اعلام کرد بر اساس این حکم، دانشجویانی که ویزای F-۱ و M-۱ دارند «باید کشور را ترک کنند یا اقدامات دیگری اتخاذ کنند، مانند انتقال به دانشکده ‌ای که کلاس ‌های حضوری برگزار می ‌کند.»

پیشتر هم حدود 180 دانشگاه و دانشکده در آمریکا در برابر سیاست ‌های دولت ترامپ برای صدور روادید دانشجویی اقامه دعوی می ‌کنند.

«جولیا آینسلی» خبرنگار شبکه ان بی سی گفت: دولت ترامپ تلاش می کند در شرایط شیوع کرونا و با دستاویز قرار دادن این موضوع به دو هدف دست بیابد. دولت ترامپ تلاش می کند مدارس و دانشگاه های این کشور را به هر شکلی وادار به بازگشایی بکند در غیر این صورت مدارس و دانشگاه های آمریکا باید مجوز حضور دانشجویان و دانش آموزان خارجی را که در این مراکز تحصیل می کنند لغو کنند.

ممکن است بسیاری از دانشجویان بین المللی که در آمریکا تحصیل و شهریه هم پرداخت می کنند، با تشدید فشارها و محدودیت ها دیگر علاقمند به نام نویسی در این مراکز نباشند. این در حالی است که مراکز آموزشی آمریکا برای تامین بخشی از بودجه های خود به شهریه های دریافتی از این دانشجویان نیازمند هستند.

خبرنگار ان بی سی نیوز افزود این همان سیاستی است که افرادی مانند «استیو میلر» در درون کاخ سفید آن را پیگیری و تلاش می کنند در چارچوب آن تعداد مهاجران را در آمریکا کاهش بدهند. حتی مهاجرانی که به شکل قانونی به این کشور وارد شده اند یا کسانی که برای ورود به این کشور پول پرداخت کرده اند تا بتوانند در دانشگاه های آمریکا تحصیل بکنند.

مسئولان دولت آمریکا با تاکید بر لزوم بازگشایی مدارس و دانشگاه های این کشور در واقع تلاش می کنند هم مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه ها را بازگشایی کنند و همزمان با تشدید فشارها بر دانشجویان خارجی مقیم این کشور آنها را وادار به بازگشت به کشورهای خودشان بکنند.

مخالفان معتقدند که دولت ترامپ از شیوع ویروس کرونا به عنوان یک بهانه و پوشش برای پیشبرد این سیاست یعنی مخالفت با حضور مهاجران در آمریکا استفاده می کند و ما به دفعات شاهد این سیاست بوده ایم.

خبرنگار ان بی سی گفت این سیاست در واقع سیاست تنبیهی است. به سختی می توان قبول کرد که با این نوع سیاست ها بتوان به رشد و تقویت اقتصادی هم دست یافت. اگر مسئولان دولت ترامپ امیدوارند که با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها می توانند به تقویت اقتصاد کمک بکنند باید به این موضوع هم توجه بکنند که با این سیاست بخش عمده ای از شهریه دانشگاه ها و مراکز آموزشی از دست می رود.

در بسیاری از شهرهای کوچک آمریکا هم مردم آنها به فعالیت دانشگاه های مستقر در آن جا هستند و دانشجویان این دانشگاه ها بخشی از گردش مالی این شهرهای کوچک را با زندگی در این شهرها و خرید مایحتاج شان تامین می کنند. بسیار سخت است که بتوان گفت در این شرایط چه کسی برنده است، به خصوص که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم فرا می رسد و این دو موضوع برای رئیس جمهور این کشور بسیار مهم هستند.

وی تلاش می کند مدارس و دانشگاه ها را بازگشایی کند و همچنان که برای بازگشایی اقتصاد و شروع مجدد کسب و کارهای مختلف هم تلاش می کند. همزمان تلاش می کند تعداد مهاجران را در آمریکا قبل از ماه نوامبر یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کاهش بدهد. شاید در این چارچوب بتوان برنده و بازنده این سیاست را تعیین کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.