یک روزنامه آمریکایی دونالد ترامپ را مقصر اصلی از کنترل خارج شدن ویروس کرونا در ایالات متحده معرفی کرد و نوشت: «کوچکترین نشانه‌ای از بهبود اوضاع مشاهده نمی‌شود».

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ چارلز ام. بلو (Charles M. Blow) در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت: «1. مردم علیه انزوا، علم و سلامت عمومی شورش می‌کنند. آنها خواهان بازگشت جهانِ پیش از کووید-19 هستند، اما این امکان‌پذیر نیست. ویروس کلافگی انسان‌ها را احساس نمی‌کند. او به کودکان، شغل یا سیاست‌های ما اهمیتی نمی‌دهد. ویروس، ویروس است، فاقد آگاهی و در این مورد جدید (کروناویروس) کاملا کارآمد و موثر است: تا جایی که ممکن باشد از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود. مجادله‌ی سیاسی پوشیدن ماسک یک ملاحظه‌ی انسانی است و این مجادله به نفع ویروس عمل می‌کند.

2. این سیاست‌ها، به ویژه سیاست‌های دونالد ترامپ هستند که به کروناویروس اجازه می‌دهند مردم آمریکا را هدف تاخت و تاز قرار دهد و جان ده‌ها هزار انسانی را بگیرد که می‌توانستند زنده بمانند. سیاسی‌سازی‌های ترامپ در برابر ویروس باعث افزایش موارد ابتلا در آمریکا شده آن‌هم زمانی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند نرخ ابتلا در میان مردمشان را کاهش دهند. دونالد ترامپ مقصر افزایش آمار ابتلا به 3.2 میلیون نفر و نرخ مرگ و میر به 135 هزار مورد است. 

3. اما ترامپ به جای تمرکز بر بیماری و اندیشیدن به این که جانباختگان و افراد در حال مرگ قربانیان شرارت‌های او هستند خود را قربانی شرایط می‌داند. او خود را نقش اول و قربانی بیگناه این همه‌گیری مهلک، تنگنای اقتصادی و ناآرامی‌های ناشی از تبعیض نژادی می‌داند، گویی تمام این رویدادها برای او و نه آمریکا اتفاق افتاده است. 

4. چگونه می‌توان باور کرد که ترامپ برای اهداف سیاسی از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری شانه خالی کرده و جان بی‌شماری از مردم آمریکا را به خطر انداخته است؟ تنها برای اهداف سیاسی ترامپ است که دانشمندان و متخصصان از انجام وظایفشان بازمانده، فرمانداران و شهرداران مورد زورگویی قرار گرفته‌ و میلیون‌ها آمریکایی سلامت و بهزیستی خود و سایرین را به خطر انداخته‌اند. این آمریکایی است که اکنون ما در آن زندگی می‌کنیم. بارها در کشور شاهد صحنه‌هایی هستیم که کارگران با کمترین دستمزد در حال مجادله با مشتریانی هستند که به دلیل توصیه‌‌های ترامپ می‌خواهند بدون پوشیدن ماسک وارد فروشگاه‌ها شوند. 

5. مساله این است که ویروس نه تنها سیاسی‌سازی شده بلکه پیامدهای آن هم نژادپرستانه بوده است: افراد رنگین پوست با پیامدهای شدیدتری روبرو شده‌اند. ایالت‌هایی که بیشترین افزایش ابتلا و مرگ و میر را داشته‌اند، ایالت‌های جنوبی و غربی هستند که اکثریت ساکنان آن را سیاه‌پوستان یا اسپانیولی‌تبارها تشکیل می‌دهند. پیامدهای بیماری علاوه بر تبعیض نژادی، از تبعیض سنی هم پیروی کرده است: افراد مسن بیشتر از جوانان از این بیماری می میرند.

6. به نظر من این ناسازگاری‌ها به بی‌توجهی و سنگدلی سیاسی رایج در آمریکا دامن می‌زند: اگر چنین به نظر برسد که بیماری به شکل نامتناسب به دیگران آسیب می‌زند – مثلا قاتل فقرا، رنگین پوستان یا افراد مسن است – برخی افراد جوان، سالم و سفید پوست چه‌بسا بپندارند که تهدید علیه آنها کمتر است و از این‌رو محدودیت‌های آنها هم باید کمتر باشد.

7. ما در آمریکا شرایطی داریم که بیماری فقط به خاطر عملکرد شخص رییس جمهور از کنترل خارج شده و کوچکترین نشانه‌ای از بهبود اوضاع مشاهده نمی‌شود. ما در فیلم وحشتی هستیم که دونالد ترامپ ستاره آن است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.