بیش از نیم میلیون نفر بر اثر ابتلا به کووید19 جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش جماران، آمار ابتلا به کووید19 برای نخستین بار هشت رقمی شد.

بنا بر برآوردهای نهادها و رسانه ‌های ناظر شمار مبتلایان به کووید19 در جهان امروز یک ‌شنبه هشتم تیرماه (28 ژوئن) به 10,086,969 نفر رسیده و 501,393 نفر نیز به‌ دلیل ابتلا به بیماری ناشی از ویروس جان باخته ‌اند.

بیشترین شمار مبتلایان در جهان در آمریکا با بیش از 2.5 میلیون نفر و برزیل با نزدیک به 1.3 میلیون نفر ثبت شده است. پس از آن روسیه با 627 هزار نفر و هند با نزدیک به 530 هزار نفر بیشترین شمار مبتلایان به این ویروس را در جهان دارند.

نگاهی به آرشیو موارد ابتلا به کووید19 نشان می ‌دهد تا ابتدای فروردین سال جاری شمار کل مبتلایان در جهان کمتر از نیم میلیون نفر بود، اما در ابتدای اردیبهشت به 2.6 میلیون نفر و در ابتدای خرداد ماه به بیش از 6 میلیون نفر رسید. بدین ترتیب بیش از 40 درصد کل موارد جدید ابتلا به کرونا در جهان از اول خرداد به این سو اتفاق افتاده است.

هنوز ارائه آمارهای روز شنبه توسط بسیاری از کشورها در رابطه با کرونا تکمیل نشده، اما روز جمعه شمار مبتلایان روزانه به بالای 194 هزار نفر رسید که یک رکورد محسوب می ‌شود.

 

آمریکا

بیشترین شمار مبتلایان روزانه طی روز گذشته در آمریکا ثبت شده که بیش از 47 هزار نفر را شامل می‌ شود.

در خلال شیوع سریع ویروس کرونا در ایالات جنوبی آمریکا که اجازه بازگشایی کسب و کارها را در هفته های اخیر داده اند، فلوریدا رکورد تازه ای را در شمار مبتلایان به کووید19 ثبت کرده است.

فلوریدا روز شنبه بیش از 9500 مورد تازه ابتلا را گزارش کرد. رکورد قبلی روزانه 9 هزار مورد بود که جمعه ثبت شده بود.

رشد سریع این بیماری در فلوریدا باعث شده مقام های ایالت محدودیت ها بر کسب و کارها را بار دیگر تشدید کنند که یک روز بعد از تصمیم مشابه تگزاس است.

دکتر «آنتونی فائوچی» مشاور ارشد دولت گفته است که آمریکا با مشکلی جدی روبروست.

دکتر فائوچی در اولین کنفرانس خبری کارگروه مبارزه با کرونا که بعد از دو ماه برگزار می شد، گفت که افزایش موارد کنونی احتمالا به این دلیل است که برخی مناطق کمی زودتر از موعد بازگشایی را شروع کرده اند.

شمار مبتلایان روزانه در آمریکا طی ماه خرداد نسبت به اردیبهشت کاهش نسبی داشت، اما از ابتدای تیرماه به سرعت اوج گرفته است.

دولت واشنگتن در حالی با چالش گسترش روزانه ویروس کرونا روبرو است که اعتراض های ضد تبعیض نژادی، سرنگونی پی در پی مجسمه های نماد برده داری در ایالت های مختلف، انتشار کتاب افشاگری های «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا همه و همه به کابوس های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور پیش از انتخابات 2020 تبدیل شده است.

بیش از یک چهارم کل قربانیان کرونا در جهان در آمریکا ثبت شده است، اما روز گذشته شمار قربانیان روزانه برزیل و مکزیک از آمریکا پیشی گرفت.

 

برزیل

در برزیل نیز نزدیک به 47 هزار نفر، و در هند بیش از 18 هزار نفر در یک روز به این بیماری مبتلا شده‌ اند.

همزمان با تداوم شمار مبتلایان به کرونا در برزیل، دادگاه این کشور در واکنش به سهل انگاری های «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور نسبت به شیوع روزافزون شمار مبتلایان و جانباختگان، در حکمی او را موظف به استفاده اجباری از ماسک کرد.

برزیل در حالی به مبارزه با بیماری همه گیر پرداخته است که ارتکاب اقدامات ناقض اصول بهداشتی از سوی بالاترین مقام دولتی، به بحران مضاعفی در این کشور تبدیل شده است.

 

کانادا

گفته می شود از روز 12 تیر، مسافران اتوبوس‌ های شهری و متروی تورنتو ملزم به استفاده از ماسک هستند.

براساس اطلاعیه، به جز کودکان زیر دو سال و بیمارانی که امکان استفاده از ماسک را ندارند، بقیه مسافران باید برای سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی تورنتو شامل اتوبوس‌ های شهری و مترو از ماسک استفاده کنند.

پیش از این، فاصله گذاری با نصب علامت و محدود کردن تعداد کسانی که امکان نشستن داشتند، ایجاد شده بود.

کووید19 در ماه ژانویه بیشتر در کشورهای آسیایی شیوع یافت و سپس کانون بحران به اروپا، خصوصا ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و فرانسه منتقل شد. اما آمارهای جدید اروپا نشان می‌ دهد شمار مبتلایان و قربانیان روزانه طی هفته ‌های گذشته به شدت کاهش یافته است؛ اگرچه هشدارهای زیادی در رابطه با شیوع دوباره کرونا در این کشورها شنیده می ‌شود.

 

اروپا

روز گذشته تنها 8 درصد از مبتلایان جدید به کرونا در جهان از اروپا بود که البته تقریبا نیمی از آنها در روسیه ثبت شد.

همچنین شمار کل قربانیان روز شنبه اروپا تنها 12 درصد از مجموع جهان بود که بیش از نیمی از آنها به دو کشور روسیه و انگلیس مربوط می‌شد.

روز گذشته در مجموع 4893 مورد مرگ و میر در جهان ثبت شد.

به نظر می ‌رسد اکنون کانون بحران شیوع کرونا، قاره آمریکا و شبه جزیره هند باشد. روز شنبه بیش از 60 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در جهان در قاره آمریکا ثبت شد و سهم هند نیز این میان نزدیک 10 درصد بود.

 

هند

وزیر ارشد دهلی نو پایتخت هند گفته است که سرعت شیوع کرونا سیستم بهداشتی این شهر را با مشکل جدی روبرو کرده است.

«آرویند کیجریوال» گفت جهش موارد ابتلا در اوایل ماه ژوئن به کمبود تخت های بیمارستانی و افزایش موارد مرگ منجر شده است.

دهلی هم اکنون با حدود 73 هزار بیمار مبتلا به کووید19 و مرگ حداقل 2500 نفر آسیب دیده‌ ترین ناحیه هند است.

اما «نارندا مودی» نخست وزیر این کشور گفت که هند از نظر مقابله با این ویروس در موقعیتی خیلی بهتر از بسیاری دیگر از کشورها قرار دارد.

او در نطقی ویدئویی از راه دور گفت که این به دلیل مقررات سخت منع تردد است که در ماه مارس به اجرا گذاشته شد.

او افزود که آمار بیماران بهبود یافته در هند در حال افزایش است.

میزان ابتلا در دهلی - شهری با حدود 20 میلیون نفر جمعیت - با سرعتی خیلی بیشتر از باقی کشور درحال افزایش بوده و گزارش می شود که حدود یک سوم کل موارد ابتلا در آنجا در یک هفته اخیر اتفاق افتاده است.

مقام های دهلی هم اکنون تست انبوه ساکنان را برای شناسایی ابعاد واقعی انتشار ویروس در پایتخت شروع کرده اند.

در اوائل ماه ژوئن یعنی چهار ماه بعد از ثبت اولین مورد کرونا، هند به تدریج به یکی از شدیدترین مقررات منع تردد در جهان پایان داد و بیشتر کسب و کارها اجازه فعالیت پیدا کردند. همچنین مدارس در بسیاری ایالات دوباره باز شد؛ هرچند در دهلی همچنان بسته ماند.

اما کاهش مقررات به جهش مواد ابتلا منجر شده است. هند اکنون از نظر آمار ابتلا در جهان بعد از آمریکا، برزیل و روسیه، چهارم است.

با این حال میزان ابتلا از نظر سرانه در این کشور یک میلیارد و 300 میلیون نفری رقم پایینی دارد یعنی از هر یک میلیون نفر جمعیت حدود 400 نفر مبتلا شده اند.

 

چین

چین امروز یکشنبه از 17 مورد جدید ابتلا به کووید19 در این کشور خبر داد که همگی آنها به جز سه نفر در داخل کشور به این بیماری مبتلا شده اند. مقامات بهداشتی چین اعلام کردند هیچ مورد جدید تلفات ناشی از ابتلا به کووید19 در کشور گزارش نشده است و شمار کلی قربانیان همان 4634 نفر است.

شمار کل مبتلایان جدید چین از روز پنج ‌شنبه تاکنون روی ‌هم ‌رفته کمتر از 60 نفر و شمار مرگ و میرهای جدید هم صفر گزارش شده است.

چین که ابتدای سال جاری میلادی به عنوان خاستگاه ویروس کرونا شناخته شد، بیش از سه ماه است که می‌گوید بیماری را مهار کرده و روزانه شمار اندکی به آمار مبتلایان و قربانیان اضافه می ‌شود، اما تردیدهایی درباره این آمار وجود دارد و به ویژه مقامات و کارشناسان غربی پکن را به پنهان‌ کاری متهم کرده‌ اند.

با این حال، دیگر کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی، و همچنین استرالیا از منطقه اقیانوسیه نیز که بسیار زودتر از کشورهای خاورمیانه و کشورهای غربی با کرونا درگیر شدند، چند ماهی است که در مسیر مهار بیماری حرکت می‌کنند به طوری که آمار مرگ و میر و ابتلای به کرونا در این کشورها نسبتا اندک است.

شیوع کرونا همچنین سبب شده تا میان محققان و پژوهشگران در سراسر جهان تلاشی چشمگیر برای ساخت واکسن ضد ویروس کرونا شکل بگیرد؛ این در حالی است که تاکنون هیچ واکسن و درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه در امان بودن از این ویروس منحوس رعایت توصیه‌ های بهداشتی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.