شیوع کرونا در سطح جهان نه فقط متوقف نشده است بلکه در حال گسترش است.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، «تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه هشدار داد که همه گیری بیماری «کووید ۱۹» در سطح جهان در حال گسترش است.

به گفته مدیر کل سازمان  بهداشت جهانی تنها طی هشت روز گذشته یک میلیون مورد ابتلای جدید به این بیماری همه گیر به ثبت رسیده است. این در حالی است که رسیدن موارد ابتلا به «کووید ۱۹» به یک میلیون مورد در ابتدای همه گیری این بیماری سه ماه طول کشیده بود.

مدیر کل سازمان  بهداشت جهانی در بخشی از سخنانش همچنین از تاثیر دراز مدت شیوع ویروس جدید کرونا در سطح جهان سخن گفت. تدروس آدهانوم گفت: «می دانیم که همه گیری تنها یک بحران بهداشتی نیست. این یک بحران اقتصادی و اجتماعی و در برخی کشورها سیاسی است. تبعات آن تا دهه ها حس خواهد شد.»

سخنان مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در حالی بیان می شود که بسیاری از کشورها برای احیای اقتصاد خود محدودیت های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع نوع جدید ویروس کرونا را کاهش داده اند. به گفته تدروس آدهانوم جوامع و دولت های مختلف باید خود را برای همه گیری های احتمالی در آینده نیز آماده کنند. وی گفت: «نمی دانیم همه گیری بعدی چه زمانی روی خواهد داد اما می دانیم که تاثیر آن بر زندگی و اقتصاد جهان وحشتناک خواهد بود.»

 

سیفون دستشویی را پس از بستن در بکشید

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که با توجه به امکان انتقال ویروس کرونا از طریق ذرات مدفوع انسان، استفاده مستمر و مکرر از سیفون همزمان با بسته نگاه‌داشتن درب توالت فرنگی نقش مهمی در قطع کردن زنجیره سرایت این ویروس دارد.

مطابق نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه «یانگ‌ژوی» چین که در نشریه علمی فیزیکس آف فلویدز(Physics of Fluids) به چاپ رسیده، پس از انجام عمل دفع مدفوع توسط انسان، اگر پیش از تخلیه آب توالت با استفاده از سیفون، درب توالت فرنگی بسته نشود، توده‌ای سیال از ذرات بسیار ریز مدفوع انسان در هوا جریان پیدا می‌کند که قادر است، ویروس کرونا را با خود حمل کند.

این بررسی که بر پایه مدل‌سازی رایانه‌ای انجام شده، نشان می‌دهد که پرتاب قطرات ریز آب که در جریان استفاده از سیفون به خارج از توالت پرتاب می‌شود، حاوی ذرات ریز مدفوع انسان است و تنها راه جلوگیری از ایجاد توده سیال مدفوع انسان در توالت‌ها بستن درب توالت است.

تحقیقات پیشین پزشکان ثابت کرده که ویروس کرونا می‌تواند در دستگاه گوارش انسان ساکن و تکثیر شود؛ به همین دلیل شواهد بسیاری از وجود ویروس کرونا در مدفوع افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ به دست آمده است.

بر این اساس، پزشکان تاکید دارند که به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا همواره باید نسبت به تمیز کردن نشیمن‌گاه توالت‌ها مبادرت کرد و پس از انجام عمل دفع مدفوع، استفاده موکد از سیفون در شرایط بسته بودن درب توالت فرنگی انجام شود. همچنین پس از آن افراد باید دستان خود را با آب و صابون بشویند.

این در حالی است که بر اساس آخرین داده‌های پایگاه اطلاعاتی ارزیابی‌های جهانی «ورلدومتر»، تاکنون 9 میلیون و 51 هزار نفر در سراسر جهان به ویروس جدید کرونا «کووید-19» مبتلا شده‌اند.

همچنین تاکنون 470 هزار و 821 تن نیز در جهان بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته و 4 میلیون و 842 هزار و 25 نفر نیز از این بیماری بهبود یافته‌اند.

آمریکا از حیث تعداد بیماران کرونایی در جایگاه اول جهان قرار دارد. تاکنون 2 میلیون و 356 هزار و 657 تن در این کشور به کووید-19 مبتلا شده‌اند. 122 هزار و 247 نفر نیز به دلیل ابتلا به کرونا در آمریکا جان باخته‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.