هزاران نفر از معترضان آمریکایی در کنار دیگر معترضان از سراسر جهان همچنان اعتراضات خود علیه نژادپرستی را ادامه می ‌دهند

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد تظاهرات گسترده مردم در اعتراض به نژادپرستی و نابرابری اجتماعی پایان ندارد و حالا قتل یک سیاه ‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا، آتش قتل «جورج فلوید» را شعله‌ ور‌تر کرده است.

در ادامه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، مردم برخی از شهرهای این کشور از جمله در «واشنگتن، آتلانتا، فیلادلفیا و نیویورک» دوباره در خیابان ها تجمع کردند.

هزاران نفر از معترضان آمریکایی در واشنگتن و دیگر شهرها، همچنان اعتراضات خود علیه نژادپرستی را ادامه می ‌دهند.

اعتراضات واشنگتن روز یکشنبه به وقت محلی و در میدان «زندگی سیاهپوستان مهم است» در نزدیکی کاخ سفید برگزار شد. 

این تظاهرات توسط کلیسای «آلفرد استریت باپتیست» و «اتحادیه ملی پیشرفت رنگین ‌پوستان» سازماندهی شده بود.

شهر «شارلوت» در ایالت کارولینای شمالی نیز شاهد تظاهرات سیاهپوستان علیه نژادپرستی در آمریکا بود.

صدها معترض در شهر نیویورک نیز اعتراضات نژادپرستی برگزار کردند. معترضان بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «زندگی سیاهپوستان مهم است».

اعتراضات در نیویورک در حالی برگزار می‌ شود که «اندرو کومو» فرماندار نیویورک تهدید کرده است که  در صورت ادامه نقض محدودیت های ضد کرونا ممکن است برخی از مناطق این شهر را دوباره قرنطینه کند. وی همچنین از معترضان به نژادپرستی خواسته است که سریعا تست کرونا بدهند.

شهر «آدریان» در ایالت میشیگان نیز شاهد تظاهرات سیاهپوستان علیه نژادپرستی در آمریکا بود.

 

اعتراضات آمریکا

اعتراضات آمریکا

اعتراضات آمریکا

اعتراضات آمریکا

 

گروهی از شهروندان آمریکایی در شهر «دیترویت» ایالت میشیگان نیز علیه خشونت پلیس و بی ‌عدالتی نژادی تظاهرات کردند.

«سیبرینا فولتون» مادر «ترایوون مارتین» دیگر قربانی خشونت پلیس آمریکا نیز به اعتراضات در «میامی» پیوست و خواستار پایان این کشتارها شد. 

 

اعتراضات آمریکا

 

ترایوون مارتین نیز که تنها 17 سال داشت، توسط یک مامور حفظ امنیت محله که حتی پلیس هم نبود، در فوریه 2012 به قتل رسید و دادگاه حکم به بی گناهی ضارب داد. قاتل این نوجوان سیاهپوست در دادگاه در مقام دفاع از خود عنوان کرده بود که ترایوون مارتین به نظر وی، مشکوک بوده و از آنجایی که احتمال می داده این نوجوان مسلح باشد، به وی شلیک کرده است.

«جو بایدن » کاندیدای حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور، روز گذشته  بار دیگر به وجود نژادپرستی سیستماتیک در ساختار نیروهای انتظامی آمریکا اذعان کرد.

دیگر شهرهای جهان هم شاهد تظاهرات های ضدنژادپرستی بود و هزاران نفر در سراسر جهان برای دومین هفته در حمایت از جنبش «زندگی سیاهپوستان مهم است» در حال تظاهرات هستند.

شهر «سائوپائولو» صحنه تظاهرات گسترده‌ ای بود که برای حمایت از جنبش عدالت خواهی سیاه پوستان شکل گرفته بود. تظاهرات کنندگان پارچه نوشته ‌هایی با پیام‌ های ضدنژادی و ضددولتی حمل می کردند.

در شهرهای اروپایی راهپیمایی هایی برگزار شد و هزاران تظاهرات کننده در شهرهای فرانسه تظاهرات کردند و درگیری هایی هم در «پاریس و لیون» رخ داد.

پلیس در لندن شماری از معترضان را بازداشت کرد.

دیگر شهرهای انگلیس از جمله «لیورپول و برایتون» هم شاهد برپایی تظاهرات ضدنژادپرستی بود.

سوئیس هم در چندین شهر شاهد برگزاری تجمعاتی بود که بزرگترین آنها در «زوریخ» برگزار شد و 10 هزار نفر در آن شرکت کردند.

روز قبل هم ژنو شاهد برگزاری تظاهرات بود.

در آلمان هم در شهرهای «اشتوتگارت، هامبورگ و لوبک» تظاهرات برگزار شد.

در استرالیا هم هزاران نفر در چندین شهر به خیابان ها آمدند. بزرگ ترین این اعتراضات در «پرت» برگزار شد.

در آسیا، پایتخت های ژاپن و تایوان هم شاهد برگزاری تظاهرات بود.

«جیم بوئرمن» رئیس پلیس سابق آمریکا با انتقاد از پلیس آمریکا به سی ان ان گفته است: «شما باید به مردم بگویید می خواهید آنها را دستگیر کنید. وقتی شما انگشت روی فردی می گذارید و به او نمی گویید چرا، آن فرد هول می کند و می گوید چه شده.»

اشاره او به حمله بدون اطلاع رسانی پلیس به «ریشارد بروکس» دومین سیاه پوستی است که در آتلانتا توسط پلیس کشته شده است.

«تومیکا میلر» همسر بروکس در مصاحبه با سی بی اس که دوشنبه پخش خواهد شد، اعلام کرد که خواستار بازداشت قاتلان همسرش است.

این در حالی است که تازه ترین گزارش کالبدشکافی نشان می دهد بروکس دو بار از پشت هدف قرار گرفته است.

این گزارش نشان می دهد وی به دلیل آسیب ها ی وارده و خونریزی ناشی از این دو بار شلیک، جان خود را از دست داده است.

هنوز خون جورج فلوید خشک نشده بود که قتل سیاهو ‌پوست 27 ساله بیگناه دیگری، خون عدالت خواهان آمریکایی را به جوش آورد. معترضان پس از شنیدن خبر قتل بروکس به رستورانی که وی منتظر غذا بود، حمله‌ کردند و آن را به آتش کشیدند.

ماجرا از این قرار است که «ریچارد بروکس» جوان 27 ساله که مشغول پارک ‌کردن خودرو در محوطه یک رستوران بود با شلیک یک کلت الکتریکی پلیس شهر آتلانتا به جرم خواب ‌آلودگی به قتل رسید. پلیس به بروکس مشکوک می‌ شود و قصد دستگیری او برای انجام یک آزمایش هوشیاری داشته که با ممانعت این شهروند سیاه ‌پوست مواجه می ‌شود. پس از مقاومت این فرد سیاه ‌پوست و جر و بحث با ماموران، پلیس از کلت الکتریکی استفاده می ‌کند.

فیلم‌ های منتشرشده نیز از تلاش ریچارد بروکس برای گریز از چنگال پلیس و سپس به زمین افتادن و مرگ وی حکایت دارد. پلیس ایالت جورجیا اعلام کرده که این شخص بعد از این حادثه به بیمارستان انتقال داده شد، اما بعد از عمل جراحی درگذشت.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، سیاه پوستان از حقوق شهروندی یکسان با سفیدپوستان برخوردارند اما عدم تضمین برخورداری از این حقوق برای این تعداد از جمعیت آمریکا، یکی از علت های تنش در میان جامعه سیاه پوست و سفیدپوست آمریکاست. نژادگرایی در این کشور نسبت به 80 سال پیش شاید کاهش یافته باشد اما شکل آن تغییر پیدا کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.