یادبودهای نژادپرستی در اروپا یکی پس از دیگری توسط معترضان سرنگون می شوند.

 

به گزارش جماران،هزاران شهروند اروپایی در بسیاری از شهرهای اروپایی علیه نژادپرستی و برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا با سیاه پوستان تظاهرات کردند.در این تظاهرات به ویژه در انگلیس و بلژیک نمادهای نژادپستی سرنگون شدند.

شهرهای بلژیک طی روزهای اخیر شاهد حالت های مکرر حمله به مجسمه های«لیوپولد دوم» پادشاه وقت این کشور شد که مورخان وی را مسئول کشتار دسته جمعی مردم کنگو در دوران استعمار می دانند.

بروکسل روز یکشنبه شاهد تظاهرات همبستگی با «جورج» فلوید»سیاه پوست شد که به دست پلیس سفید پوست شهر«میناپولیس» آمریکا کشته شد.

این تظاهرات در بروکسل همراه با درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان و آشوب در برخی مناطق شد.

در جریان تظاهرات گروهی از معترضان از مجسمه لیوپولد دوم پادشاه بلژیک بالا رفته و پرچم جمهوری دموکراتیک کنگو را روی آن به اهتزاز در آوردند و شعارهای«قاتل» در اشاره به این پادشاه سر دادند.

مجسمه های این پادشاه در شمار زیادی از شهرهای بلژیک از جمله «گینت،ایکیرین، آنتویرپ، هاله، اوستیندی» شاهد حمله شد به طوری که معترضان روی مجسمه های این پادشاه رنگ قرمز ریخته و برخی دیگر نیز شاهد نقاشی های گرافیکی بود و یکی مجسمه های وی نیز به آتش کشیده شد.

همچنین برخی از فعالان در اینترنت خواستار برچیدن مجسمه های لیوپولد دوم در کشور شدند و ده ها هزار کاربر اینترنتی طوماری الکترونیکی در این زمینه امضا کردند.

لیوپولد دوم که از سال های 1865 تا 1909 بر بلژیک حکومت کرد در اواخر قرن نوزدهم «کشور کنگوی آزاد» را تأسیس کرد و خود را رئیس جمهور آن اعلام کرد.

کشور کنگوی آزاد تا سال 1908 تحت اداره شخصی پادشاه بود و در آن سال دولت بلژیک وی را به دلیل خشونت هایش در این کشور مجبور به تحویل ماموریت اداره کشور کنگو کرد.

در آن دوران نزدیک به 10 هزار تن از مردم این کشور در اثر شکنجه و خشونت جان خود را از دست دادند. کنگو در سال 1908 عنوان مستعمره به خود گرفت و در سال 1960 استقلال پیدا کرد.

در همین حال، مادرید، پایتخت اسپانیا از جمله شهرهایی بود که تظاهرات معترضان به نژادپرستی روز یکشنبه در آن برگزار شد. حدود سه هزار نفر در مقابل سفارت آمریکا در این شهر تظاهرات کردند. از جمله شعارهای شرکت کنندگان در این تظاهرات می توان به «بدون عدالت صلحی در کار نیست» و «شما نژادپرستها تروریست هستید» اشاره کرد.

گروهی از ساکنان بارسلون نیز روز یکشنبه در حالی که به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا ماسک به چهره داشتند و فاصله اجتماعی را رعایت کرده بودند علیه نژادپرستی تظاهرات کردند. آنها به نژادپرستی در اسپانیا و اروپا اعتراض کردند.

در رم، پایتخت ایتالیا نیز هزاران نفر که اکثر آنها را جوانان تشکیل می دادند در یک تظاهرات خودجوش شرکت کردند.

اعتراض ها به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه پوستان حدود دو هفته پیش به دنبال انتشار تصاویری از بازداشت و کشته شدن یک مرد سیاهپوست در شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شد. در این تصاویر یک مامور پلیس سفیدپوست زانوی خود را بر روی گردن این مرد سیاهپوست که جورج فلوید نام داشت قرار داده بود. مامور پلیس با وجود درخواست کمک جورج فلوید، ۴۶ ساله زانوی خود را از روی گردن او بر نمی دارد تا اینکه این مرد سیاهپوست بیهوش می شود و در نهایت جان خود را از دست می دهد.

شعار شرکت کنندگان در تظاهرات روز یکشنبه رم آخرین جملات جورج فلوید پیش از مرگ بود که گفته بود «نمی توانم نفس بکشم.»

در  کپنهاگ، پایتخت دانمارک و لندن، پایتخت انگلیس نیز معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا تظاهرات کردند. همچنین شمار شرکت کنندگان در تظاهرات بروکسل که مقر اتحادیه اروپا هم در آن قرار دارد نزدیک به ۱۰ هزار نفر گزارش شده است.

در شهرهای «بریستول» و «گلاسکو» هم تجمعات مشابهی برگزار شد. شرکت کنندگان در تظاهرات بریستول مجسمه «ادوارد کولستون» تاجر قرن هفدهم را که به خرید و فروش برده ها می پرداخت سرنگون کردند. دولت انگلیس این مجسمه را برای بزرگداشت وی که بیش از 84 هزار زن و مرد و کودک آفریقایی را برای فروش به آمریکا منتقل کرد که نزدیک به 4 تن از انها در راه جان خود را از دست دادند،در سال 1895 نصب کرده بود.

بیش از 10 هزار نفر در این تظاهرات که مسالمت آمیز و در چارچوب قانون برگزار شد شرکت کردند. اما بخشی از تظاهرکنندگان مجسمه برونزی را به زمین زده و یکی از تظاهرکنندگان پای خود را به مانند پلیس آمریکایی در جریان بازداشت جورج فلوید در شهر میناپولیس که منجر به خفه شدن و مرگ وی شد، روی گرون مجسمه کولستون گذاشت.سپس معترضان رنگ قرمز روی سر و سینه مجسمه ریختند و آن را در در خیابان کشیده و تا ساحل رود«آفون» کشیدند و پس از آن به آب انداختند.

مردم بریستول اخیرا از شورای شهر خواستند که این مجسمه جنجالی را برچیند.

پلیس انگلیس این اقدام را تخریبی توصیف کرده و تحقیقات در این زمینه را آغاز کرد. 

«پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس این اقدام تظاهرکنندگان را محکوم کرد. این در حالی است که شماری از نمایندگان حزب کارگر از این اقدام حمایت کرده اند.

گروهی از مخالفان نژادپرستی همچنین روز یکشنبه در چند شهر هلند به خیابان ها آمدند. هزاران نفر نیز در شهر لوزان در جنوب غربی سوئیس به نژادپرستی و برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا با سیاه پوستان اعتراض کردند.

بیش از هزار نفر هم در بوداپست، پایتخت مجارستان به مقابل سفارت آمریکا در این شهر رفتند و علیه نژادپرستی شعار دادند.

خیابان های بسیاری از شهرهای اروپایی روز شنبه نیز به صحنه اعتراض مخالفان نژادپرستی به مرگ جورج فلوید تبدیل شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.