همزمان با نزدیک شدن به زمان تشییع جنازه جورج فلوید همه راه های منتهی به کاخ سفید بسته شده است تا از رسیدن تظاهرات کنندگان به مناطق اطراف آن جلوگیری شود.

 

به گزارش جماران، دو هفته پس از قتل «جورج فلوید» به دست پلیس آمریکا، تظاهرات ضد نژاد پرستی در مناطق مختلف آمریکا همچنان ادامه دارد.

قرار است امروز جنازه جورج فلوید، قربانی نژادپرستی و خشونت پلیس تشییع شود.

حدود هزار معترض در لس آنجلس در نزدیکی مجسمه یادبود به یاد قربانیان خشونت پلیس تجمع کردند. هزاران نفر با تجمع در برابر شورای شهر «شارلوت» خواستار اصلاح پلیس شدند و بیش از هزار نفر نیز راهپیمایی خود را که از پارک میدان واشنگتن در منهتن آغاز می شد، شروع کردند.

 

حضور بایدن

قرار است «جو بایدن» کاندیدای حالا قطعی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌ جمهوری، امروز خودش را به «هیوستون» برساند تا با خانواده جورج فلوید دیدار کند و تسلیت بگوید. این دیدار خصوصی است و رسانه‌ ها حضور ندارند. او همچنین یک پیام ویدیویی برای پخش در مراسم خاکسپاری ضبط می‌ کند.

او گفته برای پرهیز از اختلال در مراسم بابت حضور محافظانش و تمهیدات امنیتی (که برای یک کاندیدای ریاست ‌جمهوری در سطح بالاست)، در این مراسم شرکت نمی‌ کند. گمان برده می ‌شود نگرانی ‌ها درباره کرونا هم مطرح بوده است.

 

تشدید تدابیر امنیتی در اطراف کاخ سفید

همزمان با نزدیک شدن به زمان تشییع جنازه جورج فلوید همه راه های منتهی به کاخ سفید بسته شده است تا از رسیدن تظاهرات کنندگان به مناطق اطراف آن جلوگیری شود.

 

درخواست برای تشکیل جلسه فوق العاده سازمان ملل

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا اعلام کرد خانواده فلوید به 600 گروه حقوق بشری پیوسته و خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی افزایش خشونت پلیس و سرکوب اعتراضات در آمریکا شده است.

شورای حقوق بشر تایید کرده که نامه ای را در این خصوص دریافت کرده است.

 

زانو زدن نانسی پلوسی و دموکرات ‌های کنگره به یاد فلوید

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر دموکرات ‌های کنگره به یاد جورج فلوید قربانی نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا زانو زدند و سکوت کردند.

پلوسی در این مراسم گفت: در تابستان گذشته شماری از ما به غنا رفتیم تا در مراسم چهارصدمین سالگرد عبور نخستین برده از اقیانوس اطلس شرکت کنیم. این یک واقعه غمبار بود که سبب وحشت در تاریخ شد. سپس شاهد برده داری و دیگر تبعات آن در این کشور بودیم. ما در اینجا حضور داریم که این درد را لمس کنیم. مردم آمریکا باید ضد این موضوع و به طور ویژه درباره بی رحمی پلیس سخن بگویند. ما در اینجا هستیم که به جورج فلوید احترام بگذاریم. ما به مدت 8 دقیقه 46 ثانیه سکوت خواهیم کرد و به جورج فلوید و بسیاری افراد دیگر که جان خود را به علت بیرحمی پلیس از دست داده اند، احترام می‌ گذاریم.

در ادامه «چاک شومر» رهبر اقلیت سنا هم گفت: من از شما تشکر می ‌کنم. دموکرات‌ های سنا در هفته گذشته هم، مراسم سکوت را برگزار کرد. ما 8 دقیقه و 46 ثانیه سکوت کردیم تا قتل وحشتناک جورج فلوید را یادآوری کرده و به وی احترام بگذاریم. این لحظه دردناکی است. این زمان زیادی است. این واقعه دردناکی است. این نشان دهنده آن است که چگونه این مرد و بسیاری از دیگر از آمریکایی ‌ها از مدت‌ ها پیش رنج کشیده اند. همه آمریکایی باید به مدت 8 دقیقه و 46 ثانیه سکوت کنند تا درد جورج فلوید و نژادپرستی را درک کنند. در حالیکه در این مکان گرد هم می ‌آییم خواهان عدالت برای همگان هستیم. امروز ما با سکوت خود بر روی این کلمات تاکید می ‌کنیم. عدالت برای همه است. ما باید این موضوع را به واقعیت بدل کنیم. چه برای آمریکایی ‌های سیاه پوست و چه برای همه آمریکایی ها.

 

دموکرات‌ ها لایحه اصلاح ساختاری پلیس را به کنگره بردند

دموکرات ‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را در دست دارند، لایحه جدیدی را برای اصلاح ساختاری و گسترده نیروی پلیس در سرتاسر این کشور طرح کردند. نانسی پلوسی گفته «شهادت» جورج فلوید و دیگر سیاه ‌پوستانی که در چند سال اخیر قربانی خشونت پلیس شده ‌اند، ایجاد تغییرات ساختاری در نیروی پلیس را بیش از همیشه ضروری کرده است.

لایحه پیشنهادی دموکرات ‌ها امکان دادرسی و شکایت ‌ها از ماموران پلیس را آسان ‌تر م ی‌کند و استفاده از تکنیک‌ هایی که روی گردن یا مجاری تنفسی فشار وارد می ‌کند را ممنوع می ‌کند. این لایحه همچنین مقابله با نژادپرستی در نیروی پلیس را هم مورد توجه قرار داده است.

دموکرات ‌ها این لایحه را تنها یک روز پس از آن به کنگره بردند که در مینیاپولیس اعضای شورای شهر وعده انحلال نیروی پلیس و ایجاد نهادهای دیگر انتظامی را دادند.

قرار است برادر جوج فلوید این هفته در کنگره و برای نمایندگانی که مشغول بررسی اصلاحات نیروی پلیس هستند حاضر شود و به سوالات آنها پاسخ دهد.

اما بسیار بعید به نظر می‌ رسد «میچ مک‌ کانل» رئیس مجلس سنا که اکثریت آن در دست جمهوری ‌خواهان است به آسانی لایحه دموکرات ‌ها را برای تصویب در سنا بپذیرد. به این ترتیب انتظار می ‌رود که این لایحه به یکی از خاکریزهای جدید مبارزات سیاسی میان دو حزب اصلی آمریکا و به تبع آن مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ و «جو بایدن» رقیب دموکراتش بدل شود.

برخی از رهبران حزب جمهوری ‌خواه گفته‌اند که نوشتن لایحه برای اصلاح ساختار پلیس را مد نظر قرار خواهند داد. قرار است کمیته قضایی مجلس سنا هم از هفته آینده با دعوت از قربانیان چنین مواردی و همچنین احضار مقام ‌ها، به بررسی این مساله بپردازد.

با این حال جمهوری‌ خواهان به طور گسترده گفته ‌اند که از محدود کردن پلیس حمایت نمی ‌کنند.

 

ترامپ: بودجه پلیس کاهش نمی ‌یابد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هر گونه طرح احتمالی برای کاهش بودجه پلیس فدرال را غیر محتمل دانست.

رئیس جمهور آمریکا و متحدان او با حمله به دموکرات ‌ها، از آنها برای حمایت از جنبش «کاهش بودجه پلیس» انتقاد کردند. ترامپ در این باره گفت: قطع بودجه‌ ای در کار نخواهد بود. کنار گذاشتن و منحل کردن پلیس به هیچ وجه عملی نخواهد بود. این نیرو‌های پلیس هستند که به ما اجازه زندگی در آرامش و صلح را می‌ دهند و ما می‌ خواهیم مطمئن شویم که هیچ نیروی بدی در میان آنها وجود ندارد. 99 درصد از افسران ما انسان ‌های بزرگی هستند.

کارزار انتخاباتی جو بایدن نیز اواخر روز گذشته اعلام کرد او از طرحی که خواستار کاهش بودجه پلیس این کشور است، حمایت نمی‌ کند.

پس از آنکه معترضان به قتل فلوید خواستار «توقف تامین بودجه پلیس» شدند، چندین حوزه قضایی از جمله نیویورک، لس آنجلس و مینیاپولیس اعلام کردند در حال بررسی حذف و یا توقف ارائه بودجه به اداره پلیس خود هستند.

 

شناسایی عامل حمله به تظاهرات کنندگان

عامل حمله با کامیون به تظاهرات کنندگان در شهر «هنریکو» در ایالت ویرجینیا در آمریکا عضو یکی از گروه‌ های افراطی و نژادپرست است.

جورج فلوید پس از آن که «دریک شاون» افسر سابق پلیس، 8 دقیقه و 46 ثانیه زانویش را روی گردن او فشار داد، خفه شد. پزشکی قانونی مینیاپولیس مرگ جورج فلوید را قتل خواند. دریک شاون و سه همکار او بلافاصله از نیروی پلیس این شهر اخراج شدند و شاون چند روز بعد به اتهام قتل درجه سه جورج فلوید بازداشت شد.

حدود یک هفته بعد، دادستان کل مینیاپولیس با بالا بردن اتهام‌ های دریک شاون، اتهام قتل درجه دو را برای او در پرونده درج کرد و همزمان سه افسر اخراجی دیگر هم به اتهام هم ‌دستی در قتل جورج فلوید بازداشت شدند.

قاضی ضمانتی معادل یک میلیون و 250 هزار دلار برای آزادی موقت او تا زمان تشکیل دادگاه اصلی تعیین کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.