ترامپ نژادپرست عامل آشوبی است که در آمریکا به راه افتاده است و بعید نیست این آشوب تبدیل به انقلابی شود که وی را سرنگون کند.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در بخش سخن سردبیر در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: آشوب  و ناآرامی های روزافزون در شهر«میناپولیس» آمریکا که پس از آن آغاز شد که یک پلیس سفید پوست یک شهروند سیاه پوست آفریقایی تبار را کشت همچنان ادامه دارد؛ پلیس سفید پوست با خواباندن این شهروند سیاه پوست روی زمین و گذاشتن پا روی گلویش  او را خفه کرد و به درخواست هایش درباره آن که دست از این کارش بکشد تا وی نمیرد، بی توجهی کرد.

این جنایت شنیع که یکی از عابران آن را با موبایلش ثبت کرد بار دیگر پرونده فشار بر شهروندان سیاه پوست به دست پلیس و برخی موسسات دولتی را به رغم گذشت یک سال از لغو قوانین تبعیض نژادی گشود. تبعیض ها هنوز وجود دارد به رغم آن که یکی از سیاه پوست ها (باراک اوباما) رئیس جمهور شد و دو تن از آنان(کوندولیزا رایس و کولن پاول) وزیر خارجه شدند و یکی هم (سوزان رایس) مشاور امنیت ملی شد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که عمر سیاه پوست آمریکایی بیست سال از همتای سفید پوست خود کمتر است و میانگین سیاه پوستانی که در زندان های آمریکا به سر می برند به رغم آن که 13 درصد از مجموع جمعیت آمریکا را شکل می دهند 43 درصد است.از مجموع صد سناتور در مجلس سنا فقط دو سناتور سیاه پوست هستند و 44 نماینده از مجموع 435 نماینده مجلس نمایندگان سیاه پوست هستند.

رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از طریق رای سفیدپوست های نژادپرست به دلیل آن که وی اهداف آنها را دنبال می کند، حمله وی به باراک اوباما رئیس جمهور سابق و درخواست از وی برای بازگشت به کنیا زادگاه پدرش و تشکیک در اسناد و مدارک تولدش و حملاتش به مهاجران و به طور خاص مسلمانان همه اینها دلایلی است که منجر به شدت گرفتن اقدامات نژادپرستانه در کشوری شد که مدعی است رهبریت برابری و آزادی در جهان است.

من شخصا از دیدن فیلمی که مانند آتش در مرتع در شبکه های اجتماعی منتشر شد و جنایت قتل شنیع را با صدا و تصویر ثبت می کند به شدت عصبانی شدم به ویژه آن بخشی که «جورج فلوید» از جلاد سفیدپوستش با صدایی آهسته و از سر درد خواهش می کند«زانویت روی گردنم است...نمی توانم نفس بکشم...دارم خفه می شوم...مادر، مادر» سپس صدا از بین می رود و صاحب صدا از دنیا می ورد.

ترامپ از طریق توئیت هایی که منتشر کرد این جنایت را تأیید کرد توئیت هایی که در آنها گفت:« وقتی عملیات غارت رخ دهد تیراندازی شروع می شود» گویی پلیس را به قتل شرکت کنندگان در اعتراض ها و اقدامات خشونت بار در میناپولیس برای سومین روز پی در پی تحریک می کند.

چندان گزافه گویی نکردیم زمانی که ترامپ را «گورباچف» آمریکا توصیف کردیم که بذر تجزیه این کشور را با سیاست های نژادپرستانه احمقانه کینه توزانه اش و جانبداری اش از نژادپرست های سفیدپوست که او را به قدرت رساندند، می کارد. این نخستین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکاست که قدرت را رهبری در دست می گیرد که در دروغ گویی حرفه ای است و از هوادارانش در ایالت هایی که دموکرات ها بر آنها حکومت می کنند می خواهد به خیابان ها بریزند و علیه اقدامات قرنطینه برای مبارزه با شیوع ویروس مرگبار کرونا تظاهرات کنند.

پنجاه سال پیش «روزا پارکس» بانوی سیاه پوست آمریکایی حاضر نشد صندلی اختصاص یافته برای سفید پوست ها در جلوی اتوبوس را ترک کند و به صندلی های عقبی برود،امری که منجر شد پلیس در پاسخ به خواسته راننده او را بازداشت کند و مساله اش انقلاب بزرگ شهروندان سیاه پوست در جنوب آمریکا در پی داشت که منجر به لغو این قانون نژادپرستانه شد. حالا هم بعید نمی دانیم که این جنایت شنیع خفه کردن جورج فلوید به انقلابی مشابه علیه نژادپرستی در شنیع ترین شکل آن توسط دونالد ترامپ و افراد پیرامونش و سرنگونی اش در انتخابات ریاست جمهور آینده و تغییر بسیاری از قوانین نژادپرستانه غیرمستقیم و تجسد برابری واقعی میان شهروندان آمریکایی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.