اعتراض به قتل یک شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست در شهر میناپولیس شکل آشوب و غارت فروشگاه و حمله به پلیس به خود گرفت.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، مسئولان شهر «میناپولیس» آمریکا در پی گسترش و شدت گرفتن اعتراض ها در این شهر که در پی قتل وحشیانه یک شهروند سیاه پوست توسط یک پلیس سفید آغاز شد خواستار نیروهای تقویتی از گارد ملی فدرال شدند.

فرماندار ایالت«مینه سوتا«» که شهر میناپولیس در آن واقع شده گفت که اوضاع خطرناک تر شده و از معترضان خواست که به شکل مسالمت آمیز تظاهرات کنند.

شب گذشته اعتراض ها تبدیل به آشوب و تخریب فروشگاه ها و تأسیسات تجاری و حمله به نیروهای پلیس شد امری که منجر به کشته شدن یک معترض شد.

در پی وقوع آشوب در پی کشته شدن این مرد سیاه پوست توسط پلیس آمریکا یک نفر به ضرب گلوله کشته شدند.

برخی منابع پلیس گفتند که مالک یک فروشگاه در پی آغاز غارت به سمت معترضان آتش گشود و یکی از آنها را مورد اصابت قرار داد.

این منابع افزودند که فرد زخمی به بیمارستان منتقل شد اما در آن جا جان خود را از دست داد و یک نفر نیز در ارتباط با این حادثه دستگیر شده است.

شهر میناپولیس  آمریکا برای دومین شب پی در پی شاهد درگیری شدید معترضان با پلیس بود و این اعتراض ها با غارت فروشگاه ها همراه شد. اعتراض ها در میناپولیس در پی کشته شدن یک شهروند سیاه پوست به شکلی وحشیانه توسط یک پلیس سفید پوست آغاز شده بود.

از سوی دیگر، در ایالت مینه سوتا به چند مقر پلیس حمله شد. برخی خودروهای پلیس هم مورد حمله معترضان قرارگرفتند.

در لس آنجلس یورش معترضان به دو خودروی پلیس در بزگرراه ۱۱۰ که از مرکز لس آنجلس می گذرد حواشی زیادی برانگیخت.

ماجرا از آنجا آغاز شد که یک ماشین گشت پلیس در جهت مخالف بزگراره مشغول حرکت بود که ناگهان برخی از تظاهرکنندگان با پریدن از گاردریل های بزرگراه این خودرو را محاصره کردند.

یکی از معترضان با پرتاب اسکیت بورد شیشه عقب خودروی پلیس را شکست.

خودروی پلیس نیز به‌رغم اینکه چندین نفر مسیر خودرو را مسدود کرده بودند تلاش کرد تا از محل فرار کند. حرکت ناگهانی خودروی پلیس باعث شد تا مردی که روی کاپوت آن رفته بود به زمین بیفتد. هنوز از وضعیت سلامتی این شخص خبر دقیقی در دست نیست. معلوم نیست که جراحات وارده به این معترض در چه حدی است.

شبکه محلی ان بی سی ۴ کالیفرنیا گزارش داده که این مرد توسط ماموران آتش نشانی بلافاصله به بیمارستان منتقل شده است.

در همین حال، دو روز پس از درگذشت «جورج فلوید» سیاه‌پوست ۴۶ ساله در ایالت «مینه سوتا» بزرگترین دانشگاه این ایالت اعلام کرد همکاری با پلیس ایالتی را کاهش خواهدداد.

«جوان گابل» رئیس دانشگاه مینه سوتا با ارسال نامه ای برای دانشجویان، اساتید و کارمندان این دانشگاه ضمن اعلام این خبر نوشت دیگر برای حفاظت امنیت در مسابقات بین دانشگاهی از پلیس مینه سوتا کمک نخواهدگرفت.

گابل در نامه خود نوشت: «قلب ما پس از تماشای فیلم وحشتناک و اقدامات افسران پلیس مینیاپولیس (MPD) علیه جورج فلوید شکسته است. به عنوان یک جامعه، اجازه بدهید عصبانی و ناراحت باشیم. کلمه ای ندارم که کاملاً درد و خشمم را بیان کند و می دانم که بسیاری از افراد جامعه احساس مشترکی دارند و نگران امنیت فردای خود و فرزندانشان هستند.»‌

یک روز پیش از ارسال نامه گابل، رئیس هیات علمی دانشجویان دانشگاه، «ژوئل کرندی» با انتشار نامه‌ای خواستار آن شد که این مدرسه روابط خود را با پلیس مینیاپولیس قطع کند.

در نامه کرندی آمده است: «ما دیگر قصد نداریم با نیروهای پلیس جلسه ای داشته باشیم تا با آنها به توافق برسیم. پلیس مردان سیاه پوست را به قتل می رساند. قتل سیاهانی که همین جا در کنار ما در مینیاپولیس رخ می دهد.»

گابل اولین رئیس زن دانشگاه مینه سوتا است. او در سال ۲۰۱۸ میلادی به این مقام منصوب شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.