500 نیروی گارد ملی آمریکا در شهر آشوب زده میناپولیس مستقر شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، گارد ملی آمریکا 500 نیروی خود را امروز جمعه در شهر آشوب زده«میناپولیس» مستقر تا آرامش را به این شهر برگرداند. میناپولیس سومین شب ناآرام خود را در پی کشته شدن یک شهروند سیاه پوست به دست یک پلیس سفید پوست پشت سر گذاشت.

قرار است که نیروهای گارد ملی آمریکا در ایالت مینه سوتا که شهر میناپولیس در آن واقع شده اوضاع را در این شهر آرام کنند و تا زمانی که مسئولان شهر از آنها بخواهند در آن بمانند.

برخی منابع نیز گزارش  دادند که «جیکوب فری» شهردار شهر میناپولیس، واقع در ایالت مینه سوتا آمریکا در شرایط اعتراضات و ناآرامی ها به خاطر مرگ «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست پس از بازداشت توسط پلیس ، حالت فوق العاده 72 ساعته در این شهر اعلام کرد.

 مقامات آمریکایی می گویند ساکنان و گردشگران در  این شهر در معرض خطر «آسیب جدی یا کشته شدن» قرار دارند و احتمال بروز ناآرامی های بیشتر به گونه ای است که «نیاز به اقدامات فوق العاده ای دارد».

فرمان اعلام حالت فوق العاده به رئیس اداره اوضاع اضطراری شهر میناپولیس دستور می دهد تا از نزدیکترین شهرها و شهرستان ها و مقامات ایالتی و فدرال کمک و منابع لازم را درخواست کند.

پیشتر مقامات ایالت مینه سوتا نیز حالت فوق العاده اعلام کردند و این امر باعث شد که از مکانیسم های بیشتری برای هماهنگی استفاده شود. با این حال ، این یک کار بصورت فورمالیته صورت گرفته چون پیش از این نیز از چنین مکانیزم هایی برای مبارزه با کروناویروس  استفاده می شد.

مرگ فلوید و نمایش یک فیلم  جنجالی و پر بازدید درباره بازداشت وی باعث بروز ناآرامی ها در مینیاپولیس و سایر شهرها شد. این فیلم نشان می دهد که چگونه پلیس فلوید را به زمین پرت کرده و  به دستان وی دستبند می زند و یکی از افسران با زانو گردن او را فشار می دهد . سیاهپوست بازداشت شده ابتدا چندین بار می گوید که نمی تواند نفس بکشد ، و بعد از آن از هوش می رود . فلوید در بیمارستان بستری شده و در بخش مراقبت های ویژه درگذشت.

هنگامی که این اطلاعات به طور گسترده منتشر شد ، پلیس شهر از برکناری چهار افسر که در این بازداشت شرکت کرده بودند،  خبر داد. در این شهر اعتراضاتی برگزار شد که همراه با خرابکاری ها و آتش زدن ها کرد. اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) به تحقیقات در مورد مرگ فلوید پیوسته و رسیدگی به  این قضیه را اولویت اعلام کرد.

تصاویری از شهر مینیاپلیس دیروز منتشر شده بود که این شهر را شبیه منطقه‌ای جنگ‌زده پس از تظاهرات خشونت‌بار علیه نژادپرستی پلیس آمریکا نشان می‌داد.

به جز ایالت مینه‌سوتا، ایالت «کالیفرنیا» و شهر «لس‌آنجلس» نیز در روزهای اخیر شاهد برگزاری تظاهرات‌های گسترده ضدنژادپرستی بوده است.

یادآور می شود در سال 2014 و سالهای بعد نیز موجی از اعتراضات عمومی به خاطر کشته شدن آمریکایی های آفریقایی تبار به دست پلیس تحت شرایط مختلف سراسر آمریکا را فرا گرفته بود. پلیس به دلیل استفاده بیش از حد از خشونت و ادعای نژاد پرستی مورد انتقاد قرار گرفت ، زیرا آمریکایی های سیاه پوست اغلب به دست پلیس های سفید پوست کشته می شوند.

در تحولی دیگر، شبکه اجتماعی توئیتر ضمن پنهان کردن محتوای یکی از توئیت های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  آمریکا در مورد حوادث شهر میناپولیس، این توئیت را مصداق «تمجید از خشونت» ارزیابی کرد.

رئیس جمهور  ایالات متحده به دنبال ناآرامی‌های شهر میناپولیس با انتشار دو توئیت پیاپی تهدید کرد که گارد ملی و ارتش را برای برقراری نظم و آرامش به این شهر اعزام خواهد کرد. او در پایان توئیت دوم خود که اکنون از سوی توئیتر پنهان شده نوشته است: «وقتی غارتگری شروع می‌شود تیراندازی آغاز می‌شود.»

این بخش از توئیت دونالد ترامپ می‌توانست به مثابه دستوری به پلیس، گارد ملی و ارتش برای تیراندازی به تظاهرکنندگان تعبیر شود. کاربران توئیتر اکنون برای مشاهده این توئیت باید بر روی دکمه «مشاهده» کلیک کنند. آنها در غیر این صورت به جای مشاهده محتوای توئیت با این پیام توئیتر روبرو می‌شوند: «این توئیت مقررات توئیتر در مورد تمجید از خشونت را نقض کرده است. با این حال توئیتر تشخیص داده که در دسترس باقی ماندن این توئیت ممکن است در راستای منافع عمومی باشد.»

دونالد ترامپ در ابتدای توئیت خود تظاهرکنندگان در میناپولیس را «اراذل و اوباش» خوانده است. خیابان‌های شهر میناپولیس در ایالت مینه‌سوتا پنجشنبه شب برای سومین شب پیاپی صحنه درگیری معترضان به خشونت پلیس با سیاهپوستان بود. تظاهرکنندگان در مینیاپولیس خواستار اجرای «عدالت» و تعقیب قضایی عاملان مرگ جورج فلوید شده‌اند. این مرد سیاهپوست روز دوشنبه هنگام بازداشت در مینیاپولیس توسط پلیس کشته شد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین روز پنجشنبه دستوری اجرایی صادر کرد که براساس آن اختیارات شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر برای کنترل محتوای مطالب منتشرشده کاهش پیدا می‌کند. توئیتر روز سه‌شنبه برای اولین بار برای یکی از توئیت‌های دونالد ترامپ از برچسب «راستی‌آزمایی» استفاده کرده بود. امری که خشم چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا که بسیاری از تصمیم های خود را از طریق این شبکه اجتماعی اعلام می‌کند برانگیخت. او در واکنش به این تصمیم توئیتر تهدید کرد که شبکه‌های اجتماعی را «تعطیل» خواهد کرد.

دونالد ترامپ بسیاری از رسانه‌های آمریکا را «جعلی» می‌خواند و به همین دلیل تاکنون به ارتباط مستقیم خود با هوادارانش از طریق شبکه اجتماعی توئیتر اصرار داشته است.

 

بازداشت خبرنگار سیاه پوست سی ان ان در میناپولیس

 «عمر خیمنز» خبرنگار اعزامی شبکه سی ان ان که برای پوشش ناآرامیها در میناپولیس است، در اتفاقی بی سابقه در جریان پخش زنده توسط نیروهای ضدشورش بازداشت شد.

وی به همراه خبرنگارش که دوربین را روشن گذاشته بود تا سراسر جهان صحنه بازداشت را ببینند، ساعتی بعد با وساطت فرماندار مینه سوتا، «تیم والتز» آزاد شدند.

تیم والتز اعلام کرد که عمیقا از این بازداشت ناراحت است و اعلام کرد کاری که نیروهای ضدشورش کردند «غیرقابل پذیرش»‌ است و اضافه کرد که حق تمام رسانه ها از جمله شبکه سی ان ان است که در این شهر حاضر باشد و اتفاقات را پوشش بدهد.

معترضان شب گذشته محل کار پلیسی که عامل قتل جورج فلوید بود را به آتش کشیدند. 

 

آتش اعتراض ها به اوهایو رسید

خبرنگار المیادین در واشنگتن گفت که اعتراض ها به قتل یک سیاه پوست توسط پلیس آمریکا در میناپولیس به شهر«کولومبوس» مرکز ایالت «اوهایو» رسید و معترضان در این شهر به مقر دولت محلی حمله کردند.

 

واکنش کشیش مشهور

«جسی جکسون» یکی از نمادهای مبارزه سیاسی و اجتماعی دهه‌های اخیر در ایالات متحده آمریکا در واکنش به کشته شدن جوان سیاهپوست به دست نیروهای پلیس آمریکا گفت: «به فرماندار [مینه‌سوتا] گفتیم که باید آدمکشی را آدمکشی بنامید. هیچ دلیلی برای سازش در این مورد وجود ندارد. وقتی پایتان را بیخ گلوی آدمیان آنقدر فشار می‌دهید که نفسشان در نمی‌آید، شما آنها را به قتل رسانده‌اید.»

این کشیش آمریکایی به باور برخی الگوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده بوده است. آقای جکسون از نزدیکان «مارتین لوترکینگ» رهبر حقوق مدنی آمریکا به شمار می‌آید. او در دهه هشتاد میلادی دوبار برای ورود به کاخ سفید وارد کارزار انتخاباتی درون حزبی دمکراتها شد، هر چند در این راه توفیقی به‌دست نیاورد اما دست از فعالیت و مبارزه برنداشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.