اشغال مناطق نفت خیز و گازی سوریه توسط آمریکا شنیع ترین نوع اوباشگری و گروکشی به شمار می رود و بازتاب دهنده ذهنیت رهبران گروه های«مافیایی»است و نه ذهنیت رهبران کشوری که مدعی است جهان آزاد را رهبری می کند

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: با خوانش سریع تحولات سیاسی و نظامی سریع در جبهه سوریه می توان گفت که نبرد مهمی که ممکن است در رده بندی اولویت های دولت سوریه در صدر قرار گیرد نبرد شرق«دیرالزور» و علیه نیروهای آمریکایی است که اکنون بر میدان های گازی و نفتی آن جا سیطره دارند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با توسعه ماموریت نظامی نیروهای آمریکایی به بهانه «حمایت» از میدان های نفتی سوریه در شرق فرات موافقت کرد و نزدیک به 800 نظامی برای این منظور گسیل کرد اینها علاوه بر دویست نظامی آمریکایی دیگر است که در پایگاه نظامی«التنف» نزدیک به این منطقه مستقر هستند.

چیزی که باعث می شود به این نتیجه برسیم و چیزی که باعث می شود بر عکس همه پیش بینی که می گفتند نبرد ادلب بر نبرد شرق فرات تقدم خواهد داشت، را پیش بینی کنیم چند مساله اساسی است:

نخست: سخنان «سرگئی شرفنین» معاون وزیر خارجه روسیه که روز چهارشنبه زد و گفت:« کشورش با آمریکا درباره مساله نفت سوریه همکاری نمی کند زیرا این نفت ثروت سوریه است و حق دارد که آن را در اختیار گرفته و اداره اش کند». زمان این سخنان بسیار مهم است و دارای پیام قوی حمایت از رهبران سوریه است.

دوم: سخنان تحریک آمیز ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دو روز پیش که گفته بود کشورش حق دارد این ثروت را در اختیار بگیرد و بخشی از آن را ببرد و بخشی دیگر را به کردها بدهد و منطقه را به روی شرکت های آمریکایی بزرگ برای اداره این میدان های نفتی و اکتشاف و حفر چاه های نفت و گاز برای افزایش تولید و درآمدهای آنها باز کند.

سوم: سخنان «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه که در گفت و گو با شبکه تلویزیونی«الاخباریه» سوریه زده شد. اسد در این گفت و گو تصمیم و عزم روشن و آشکار خودش و ارتش عربی سوریه برای بازپس گیری این منطقه به حاکمیت سوریه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم ابزار کرد. درست است که وی اذعان کرد که ایالات متحده آمریکا کشور بزرگی است و سوریه نمی تواند در اوضاع کنونی با آن مقابله کند ولی به ابزارها و شیوه های دیگری اشاره کرد که جنگ چریکی به مانند جنگی که نیروهای آمریکایی را در عراق هدف قرار داد و مجبورشان کرد که برای کاهش تلفات انسانی که به کشته شدن 5هزار نظامی آمریکایی و زخمی شدن سی هزار تن دیگر منتهی شد، شامل آن می شود و دستگاه امنیتی سوریه مهارت ویژه ای در این زمنیه دارد.

چهارم: بعید نیست که نیروهای آمریکایی در شرق فرات یکی از اهداف اگر نگوییم هدف اصلی هر گونه اقدام انتقامجویانه گروه داعش شود به ویژه پس از آن که نیروهای ویژه آمریکایی توانستند که «ابوبکر البغدادی» رهبر این گروه را ترور کنند. بیانیه هایی که گروه داعش طی روزهای گذشته صادر کرد اشاره به این مساله دارد.

اشغال مناطق نفت خیز و گازی سوریه توسط آمریکا شنیع ترین نوع اوباشگری و گروکشی به شمار می رود و بازتاب دهنده ذهنیت رهبران گروه های«مافیایی»است و نه ذهنیت رهبران کشوری که مدعی است جهان آزاد را رهبری می کند و برای ما دم از دموکراسی و احترام به قوانین و حقوق بشر می زنند و برای ما در این زمینه سخنرانی می کنند.

اشغال چاه های نفت و گاز سوریه و سرقت درآمدهای آن به میزان یک میلیون دلار در روز مقدمه یا پیش نمایش اشغال چاه های نفت عراق، عربستان، لیبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در آینده نزدیک به بهانه های مختلف از جمله اجرای قانون «جاستا» برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 است.

ما اطمینان داریم که دولت سوریه که بیش از 80 درصد از اراضی اش را آزاد کرد و ارتش عربی اش میدان نفتی«الرمیلان» در استان«الحسکه» را روز گذشته بازپس گرفت این ثروت نفتی اش را به حاکمیت ملی باز می گرداند و دیرالزور یکی از مهمترین ضربات به بلندپروازی های ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بار دوم خواهد بود البته اگر تا آن زمان در کاخ سفید بماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.