ترامپ رئیس جمهور آمریکا شنیع ترین نوع گروکشی را از عربستان سعودی و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس انجام می دهد و این تأسف بار است که وی این گروکشی وقیحانه را طی دو سال گذشته به شیوه توهین آمیز،متکبرانه و سلطه گرایانه انجام داد بدون آن که کسی حتی وی را به شیوه نرم متوقف کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به گروکشی دوباره ترامپ از عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت و  نوشت:یک ضرب المثل محلی عربی وجود دارد که می گوید « زمانی که حکومت ورشکسته می شود برای نجات خود به دفترهای قدیمی خود بر می گردد» و به نظر می رسد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا این ضرب المثل را حرف به حرف عملی می کند زیرا هر گاه به پول نیاز داشته باشد و با بحران های داخلی که وجودش در کاخ سفید را تهدید می کند رو به رو می شود به کشورهای عربی نفت خیز و به طور خاص عربستان پناه می برد.

رئیس جمهور و دولت آمریکا در دو روز گذشته تصمیم هایی را  اتخاذ کردند که این واقعیت را مورد تأکید قرار می دهد:

نخست: ربط دادن حمایت نظامی و امنیتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با کاهش بهای نفت برای تقویت شکوفایی اقتصاد آمریکا. ترامپ در توئیتی امروز گفت:« از کشورهای خاورمیانه حمایت می کنیم و بدون ما امنیت ندارند با وجود این به بالا بردن قیمت نفت ادامه می دهند...سازمان اوپک که بازار را در انحصار خود دارد باید قیمت ها را کاهش دهد.»

دوم: ترامپ اخیرا اعلام کرد که کشورش از کمک به سوریه برای بازسازی که نزدیک به 230 میلیون دلار در سال تخمین زده می شود دست کشیده است زیرا باید کشورهای ثروتمند خاورمیانه مانند عربستان سعودی این هزینه ها را به جای واشنگتن متحمل شوند. سخنگوی ترامپ نیز اعلام کرد که آمریکا توانست 300میلیون دلار کمک جمع کند که 100میلیون دلار آن را عربستان و 50 میلیون دلار دیگر را امارات تقدیم کردند ولی کشورهای دیگری که تعهد به دادن بقیه پول داده اند را فاش نکرد و باور حاکم بر این است که این کشورها قطر و کویت هستند.

اگر با مساله اول شروع کنیم می گوییم که این درخواست آمریکا برای کاهش بهای نفت پیش از دو رخداد مهم صورت گرفته است اولی نشست کمیته وزارتی نظارت  سازمان اپک و تولیدکنندگان خارج از این سازمان در الجزایر است که قرار است روز یکشنبه برگزار شود به طوری که ناظران توافق بر سر بالا بردن دوباره میزان تولید نفت را بعید می دانند زیرا بازارها روی بهای متوسط حدود 75 دلار برای هر بشکه ثابت مانده است آن هم در سایه ترس از افزایش شدید قیمت جهانی نفت درنتیجه تحریم علیه ایران و کاهش تولید نفت ونزوئلا. اما دومین رخداد نزدیک شدن به اجرای تحریم صادرات نفت ایران است که قرار است از اوایل ماه نوامبر آینده به اجرا در آید.

آقای« عبدالصمد العوضی» کارشناس عرب مشهور و بین المللی مسائل نفت که نزدیک به مدت 15 سال نمایندگی کشورش در سازمان اپک را به عهده داشت در تماسی تلفنی که با وی گرفته شد، تأکید کرد که منظور ترامپ در این توئیت عربستان سعودی است زیرا تنها کشوری که می تواند تولید نفت خود را (در حال حاضر 10 میلیون بشکه است) به میزان نیم میلیون تا یک میلیون افزایش دهد عربستان است امری که منجر به کاهش بهای نفت می شود. وی تأکید کرد که همه کشورهای دیگر به ویژه امارات و کویت در حال حاضر با بیشترین توان خود نفت تولید می کنند به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا توقع دارد که عربستان سعودی ماموریت افزایش تولید نفت را در نشست کمیته نظارت اپک در روز یکشنبه در الجزایر به عهده بگیرد. اما وی یعنی آقای العوضی در عین حال هشدار داد که این موضع عربستان سعودی در صورتی که دست به آن بزند چالشی برای دیگر کشورها به ویژه روسیه تشکیل می دهد که با هر گونه افزایش تولید نفت به دلیل آن که می خواهد ثبات بازار حفظ شود، مخالفت می کند.

برای تأکید بر آن چه آقای العوضی لطف کرد گفت این را باید یادآوری کنیم که ترامپ یک ماه پیش با  ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی تماس گرفت و از وی خواست که در راستای کاهش بهای نفت با افزایش میزان تولید عربستان، عمل کند و در این زمینه نیز به تعهدی از ملک سلمان دست یافت.

اما اگر به مساله دوم منتقل شویم که  با توقف کمک های اندک آمریکا برای بازسازی سوریه (250 میلیون دلار) و درخواست از عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای کمک به منظور تأمین این مبلغ مرتبط است باید توضیح دهیم که این مبلغ به مناطق خارج از کنترل دولت سوریه و به مناطقی محدود می شود که نیروهای دموکراتیک سوریه با اکثریت کردها در «الرقه» و شرق «فرات» در کنترل خود دارند همان جایی که نیروهای آمریکایی که تعدادشان در حدود 2هزار نیروست حضور دارند. این کمک های مالی جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پرداخت حقوق بیش از 40 هزار فرد مسلحی اختصاص می یابد که آمریکا آنها را در مناطق یاد شده آموزش داده و حمایت مالی کرده است، این علاوه بر پوشش هزینه های نیروهای آمریکایی است که این کمک های مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس باید این هزنیه ها را نیز تأمین کنند.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا شنیع ترین نوع گروکشی را از عربستان سعودی و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس انجام می دهد و این تأسف بار است که وی این گروکشی وقیحانه را طی دو سال گذشته به شیوه توهین آمیز،متکبرانه و سلطه گرایانه انجام داد بدون آن که کسی حتی وی را به شیوه نرم متوقف کند.وی این کشورها را به هزینه کردن ده ها میلیارد دلار برای خرید تسلیحات و وورد به « ناتوی» عربی برای مواجهه با ایران در هر گونه جنگی در آینده وادار می کند.

نمی توانیم فراموش کنیم که چگونه ترامپ  سر حاکمان این کشورها منت گذاشت  با این گفته که اگر آمریکا نبود حتی برای یک هفته در قدرت نمی ماندند و با هواپیماهای اقتصادی( رتبه گردشگری) و نه با استفاده از هواپیماهای مجلل خصوصی شان مسافرت می کردند.

در سایه این گروکشی که به باور ما هنوز در اول راه است بسیاری از کشورهای فقیر عربی خدا را شکر می کنند که خارج از این دایره هستند و برخی از آنها «با سربلندی» در اردوگاه دیگر در رویارویی با طرح آمریکا-اسرائیل قرار دارند و چیزی برای از دست دادن ندارند بلکه چه بسا چیزی به دست آوردند یعنی تحقق سود بزرگ و آن شکست دیر یا زود این طرح به اذن خداوند است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.