گسیل نیروهای آمریکایی و روسی در مقابل سواحل سوریه در شرق مدیترانه یا در آب های خلیج فارس( همان جایی که همپیمانان آمریکا هستند) حکایت از آن دارد که دو قدرت بزرگ آماده رویارویی نظامی منطقه ای یا جهانی هستند اگر بر سر سوریه به راه حل نرسند یا دولت ترامپ تلاش کند که در راه «آزادی» شهر ادلب قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به جدیدترین اوضاع سوریه به ویژه ادلب که در حال تبدیل شدن به بحران منطقه ای و جهانی بزرگی است پرداخت و نوشت:  اوضاع ترادژیک سوریه در ادلب به ایستگاه پایانی خود چه با جنگ چه با صلح می رسد زیرا نیروهای ارتش عربی سوریه با حمایت زمینی نیروهای ایرانی و حزب الله و از هوا با حمایت هواپیماهای روسی و بیش از 25 کشتی جنگی روسی علاوه بر دو زیردریایی در دریای مدیترانه برای مقابله با هر گونه دخالت نظامی آمریکا برای جلوگیری از بازپس گیری شهر به حاکمیت دولت سوریه پس از گذشت بیش از هفت خارج شدن از حاکمیت این دولت آماده می شوند؛ شهری که آخرین پایگاه «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره و جماعت های سلفی دیگر به شمار می رود.

گسیل نیروهای آمریکایی و روسی در مقابل سواحل سوریه در شرق مدیترانه یا در آب های خلیج فارس( همان جایی که همپیمانان آمریکا هستند) حکایت از آن دارد که دو قدرت بزرگ آماده رویارویی نظامی منطقه ای یا جهانی هستند اگر بر سر سوریه به راه حل نرسند یا دولت ترامپ تلاش کند که در راه «آزادی» شهر ادلب قرار گیرد.

رزمایش دریایی نظامی که رهبران روسیه در شرق دریای مدیترانه و با مشارکت چین برگزار کردند بزرگترین رزمایش در نوع خود از 40 سال پیش تا کنون است و این یعنی احتمال برخورد با ایالات متحده آمریکا وجود دارد و رهبران روسیه محاسبه های خود را به خوبی انجام داده اند و هرگز دستاوردهای بزرگ خود را در سوریه قربانی نمی کنند.

توئیت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در حساب شخصی اش در توئیتر که در آن گفت:« اسد رئیس جمهور سوریه نباید به ادلب حمله کند و روس ها و ایرانی ها اگر در این مصیبت انسانی که ممکن است منجر به کشته شدن صدها هزار نفر شود شرکت کنند دچار اشتباه بزرگی می شوند» احتمال جنگ را بیشتر می کند به ویژه آن که واکنش روسیه از زبان«دیمیتری پسکوف» سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پاسخ ترامپ را داد و به شدت این هشدارها را رد کرد و تأکید کرد که « وجود افراد مسلح در ادلب فرایند صلح در سوریه را تضعیف می کند و باعث می شود که این شهر تبدیل به پایگاهی برای حملات به نیروهای روسیه در پایگاه های «حمیمیم»(هوایی) و «طرطوس»(دریایی) شود»این اشاره ای به افزایش حملات چه با پهپادها و چه موشکی به این پایگاه ها در هفته های اخیر است.

ترامپ طی حمله ارتش سوریه برای بازپس گیری «غوطه» یا«درعا» چنین هشدارهایی نداد و دولتش به سیاست «سکوت موافق» پایبند شد حالا چرا رئیس جمهور آمریکا به شکل ناگهانی این قاعده را زیر پا گذاشت و ناوگان های خود را به سمت آب های سوریه حرکت داد؟ و نیز تهدید کرد که اگر سلاح شیمایی استفاده شود پاسخ قاطع می دهد و روس ها نیز تأکید کردند که هرگز چنین چیزی قابل قبول نیست؟

پاسخ بر زبان دو کارشناس استراتژیک جاری شد یکی از آنها آمریکایی و دیگری انگلیسی بودند که در برنامه «کروس تالک» در شبکه روسیا الیوم به زبان انگلیسی در روز گذشته  با آنها شرکت کردم. این دو کارشناس یک کلام گفتند که اسرائیل و عربستان سعودی هستند که ترامپ را برای اتخاذ این موضع تنش زای متکبرانه تحریک کردند زیرا نمی خواهند که ائتلاف روسی،ایرانی و سوری پیروز شود و روسیه به اهدافش در سوریه برسد بارزترین این هدف ها نیز بازگشت پناهندگان و ایجاد پیکره دموکراتیک توافقی جدید برای دولت سوریه بر بستر آشتی است که امنیت و ثبات را در این کشور تحکیم بخشد.

اسرائیل در پایان دادن به حضور ایران در سوریه از طریق فشار بر مسکو برای انجام این نقش یا از طریق بمباران هوایی و موشکی به اهداف نظامی سوری و ایرانی داخل سوریه شکست خورد و بر این باوریم که حمله آمریکا به بهانه بحران ادلب آخرین فرصت باشد و بعید نمی دانیم که در این زمینه طی سفر«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و سرسخت ترین همپیمان اسرائیلی به سرزمین های اشغالی و دیدارش با همتای اسرائیلی اش و نیز دیدار با نتانیاهو نخست وزیر و شماری از ژنرال های این رژیم طی هفته جاری توافق حاصل شد.

چیزی که این فرصیه را تقویت می کند این است که  آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل دو روز پیش پس از انتشار اخباری درباره سفر «امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران به دمشق در چند روز پیش و دیدارش با«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و بازدید و گردش در «حلب» و امضای توافقنامه ای با دولت سوریه که حضور نظامی ایران را قانونی تر می کند، تهدیداتی را بیان کرد. لیبرمن به دلیل سفر وزیر دفاع ایران به سوریه به شدت عصبانی شد و تأکید کرد که حملات هوایی به اهداف ایرانی به سوریه محدود نمی شود و به مناطق دیگری مانند عراق گسترش پیدا می کند و شاید حملات موشکی اسرائیل به اهداف ایرانی(به گفته عبدالباری عطوان) در شهر حماه، طرطوس و پیش از آن فرودگاه «المزه»یکی از نشانه های این نگرانی و وحشت اسرائیل است.

ترامپ از یک مساله مطمئن است و آن اینکه در صورت وقوع رویارویی با روسیه در ادلب، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیح فارس دیگر از جمله امارات بیشتر هزینه ها یا همه آن را پوشش می دهند و بعید نمی دانیم که این مساله  علاوه بر بحران خلیج فارس، در صدر رایزنی های شیخ «صباح الاحمد» امیر کویت با رئیس جمهور آمریکا طی دیدارش از کاخ سفید که امروز صورت می گیرد، باشد.

چهار روز آینده در این پرونده یعنی ادلب و حواشی آن  خطرناک ترین روزهاست و اگر تلاش های گسترده در حال حاضر برای رسیدن به راه حل سیاسی مقبول برای همه طرف ها نتیجه ندهد راه حل نظامی قطعی می شود و تبدیل به جنگ منطقه ای یا جهانی می شود.

این را می گوییم زیرا اگر نشست سه جانیه روسیه، ترکیه و ایران که روز جمعه آینده در تهران برگزار می شود صلح ممکن نشود،این نشست سران تبدیل به نشست جنگ می شود و نشانه های زیادی وجود دارد که احتمال آغاز حمله سنگین و گسترده ارتش سوریه را در روز شنبه موافق با دهم سپتامبر  بیشتر می کند.

دولت ترکیه از ورود دو میلیون پناهنده سوری از ادلب از جمله افراد مسلح و اعضای گروه جبهه النصره به مرزهایش برای نجات خود می ترسد.ترکیه همچنین از این می ترسد که گروه های سوری و غیر سوری وابسته به خودش مانند «حزب الترکستانی» در هر گونه بمباران روسی و سوریه ای ادلب از بین بروند اما قرار دادن دیرهنگام (یک هفته پیش) جبهه النصره در فهرست سازمان های تروریستی حکایت از آن دارد که این گروه پاک سازی می شود و احتمال رسیدن به تفاهم های سیاسی و نظامی با روس ها و ایرانی ها در ادلب زیاد است و این نشانه ای است از اینکه ترکیه حمله به ادلب را تقریبا تأیید می کند.

دولت سوریه عزم خود را برای بازپس گیری ادلب آخرین منطقه مهم خارج از کنترلش به هر قیمت ممکن جزم کرده است و سخنگویانش دم زدن ترامپ از  مصیبت انسانی را به سخره می گیرند با این گفته که ترامپ موصل و الرقه را برای از بین بردن داعش به طور کامل روی ساکنان شان ویران کرد و اجازه خروج حتی یک فرد مسلح را به شکل زنده نداد و «جورج بوش» سلف وی دو میلیون نفر از مردم عراق را در محاصره یا بمباران هوایی به قتل رساند یعنی همانطور که یک مسئول سوری بلندپایه به خبرنگار ما در بیروت گفت وی آخرین انسانی است که حق دارد درباره فاجعه انسانی هشدار دهد.

آرزوی راه حل سیاسی می کنیم تا از خون ریزی بی گناه ها جلوگیری شود و در عین حال ادلب را به آغوش سوریه بازگرداند ولی آرزوها یک چیز و واقعیت چیز دیگری است.

روزهای آینده برای پرونده سوریه بسیار سرنوشت ساز است و چه بسا همانطور که قبلا گفتیم سرنوشت خارومیانه را تعیین می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.