اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه طی نشستی که با رهبران شعبه های حزب« عدالت و توسعه» حاکم برگزار کرد گفت:« آنکارا مصمم است که توجه خود را بر منطقه شرق فرات متمرکز کند و اگر آمریکایی ها وقت کشی کنند ما خودمان در منبج دست به اقدام می زنیم...این منطقه یعنی شرق فرات به طور کامل پاکسازی می شود و این آخرین هشدار است.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: سورپرایزهای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پایان ندارد. وی پس از آن که باعث شد جنایت ترور«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول محور توجه همه جهان به مدت چهار هفته گذشته شود و البته همچنان مورد اهتمام جهان است، اکنون بار دیگر به پرونده سوریه و به طور مشخص بخش کُرد آن و منطقه شرق فرات بر می گردد که در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت آمریکاست.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه طی نشستی که با رهبران شعبه های حزب« عدالت و توسعه» حاکم برگزار کرد گفت:« آنکارا مصمم است که توجه خود را بر منطقه شرق فرات متمرکز کند و اگر آمریکایی ها وقت کشی کنند ما خودمان در  منبج دست به اقدام می زنیم...این منطقه یعنی شرق فرات به طور کامل پاکسازی می شود و این آخرین هشدار است.»

نکته قابل توجه در این هشدار این است که  فقط خطاب به نیروهای کرد نیست که ستون فقرات نیروهای دموکراتیک سوریه را شکل می دهند و ترکیه آنها را متهم می کند که روی دیگر سکه پ.ک.ک هستند بلکه خطاب به ایالات متحده آمریکا هم است که پایگاه ها و نیروهایی در شرق فرات دارد. آیا اتفاق جدیدی در این مساله افتاده است که بهبود روابط آمریکا و ترکیه را که پس از آزادی «برونسون» کشیش آمریکایی را خراب کرده است؟

چیزی که ترکیه و به طور مشخص اردوغان را نگران می کند حمایت مالی و تسلیحاتی نیروهای کرد در اراضی سوریه است که آنها را تروریستی می داند و تهدیدی برای مرزهای ترکیه، امنیت و ثبات آن به شمار می آورد.حالا آیا ایالات متحده آمریکا بار دیگر این برگ برنده را علیه ترکیه فعال کرده است و برای رسیدن به چه هدفی این کار را کرده است؟ یا آن که اردوغان می خواهد این پرونده را برای وارد آوردن فشار بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بگشاید تا در پرونده ترور خاشقجی «امتیازهایی» بدهد که ما مضمون آنها را نمی دانیم؟

اردوغان بیهوده حرف نمی زند و زمانی که تهدید می کند که اگر آمریکایی ها(در برآورده کردن خواسته هایش ) وقت کشی کنند دست به اقدام می زند، این کار را می کند و نیروهایش را به سمت شهر منبج که در مجاورت شهر عفرین قرار دارد گسیل می کند، منبج همان جایی است که نیروهای آمریکایی حضور دارند.

اوضاع در شرق فرات پیچیده است و برای مربع ترکیه، سوریه، عراق و ایران از حساسیت بالایی برخوردار است همه این کشورها بر سر یک مساله توافق دارند و آن جلوگیری از ایجاد یک نظام کردی-سوری در شمال و عربی-سنی-قبیله ای (عشایر شمر) در جنوب آن است یعنی همان جایی که ذخایر نفتی و گازی بزرگ سوریه( شرق شهر دیرالزور) وجود دارد.

اردوغان بدون هماهنگی با سه کشور دیگر علاوه بر روسیه نمی تواند در این منطقه دست به اقدام بزند. آیا این به معنای آن است که اگر تصمیم به حرکت دادن نیروهایش در این جبهه بگیرد با آنها هماهنگی مستقیم می کند؟ و آیا با نیروهای آمریکایی در این منطقه برخورد می کند؟

پاسخ های روشنی در این زمینه در حال حاضر نداریم. تهدیدهای اردوغان ما و چه بسا بسیاری را سورپرایز کرد به ویژه در زمانی صورت می گیرد که توجه ها به منطقه« ادلب» معطوف است که توافقنامه آتش بس  این منطقه و ایجاد منطقه حایل در آن به عمق 20 کیلومتر پس از درگیری های خونین میان «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق و نیروهای ارتش عربی سوریه و گلوله باران مناطق تحت کنترل دولت سوریه در «حلب» توسط جبهه النصره در آستانه فروپاشی است.

گزافه گویی نکرده ایم اگر بگوییم که بازگشت اردوغان ریس جمهور ترکیه به تنش زایی در پرونده سوریه چه بسا برای داغ کردن آن به عنوان مقدمه ای برای سرد کردن پرونده ترور خاشقجی در چارچوب« قرارداد خاصی» باشد که بعد جزئیات آن را در صورت درست بودن این نظریه می فهمیم..و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.