شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی از کشور‌ها به ویژه آمریکا که در آن کرونا همچنان می تازد آمار قربانیان و مبتلایان رو به فزونی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا امروز دوشنبه 18 مه (29 اردیبهشت) 4 میلیون و 805 هزار و 554 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

 

آمار کرونا

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 316 هزار و 753 نفر نیز جان خود را از دست داده و یک میلیون و 860 هزار و 216 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 90 هزار و 978 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم  346 هزار و 389 اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

رئیس بانک مرکزی آمریکا: اقتصادمان به شدت کوچک می شود

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا می‌ گوید اقتصاد کشورش در سه ماهه دوم سال به شدت کوچک خواهد شد، اما به‌ احتمال زیاد رکود بزرگ به‌ مانند بحران دهه 1930 که سال ‌های طول کشید در انتظار آمریکا نیست.

پاول گفت همه‌ گیری جهانی کووید19 می‌ت واند «به ‌راحتی» اقتصاد آمریکا را بین 20 تا 30 درصد کوچک کند.

او همچنین احتمال داده است که روند نزولی تا اواخر سال 2021 ادامه خواهد یافت و احیای کامل آن نیز در نهایت به تولید و توسعه واکسن وابسته است.

بیکاری در آمریکا - آن‌ طور که رئیس بانک مرکزی پیش‌ بینی می‌ کند - به 25 درصد خواهد رسید و پایین ‌ترین دهک از افراد کم ‌درآمد، به ‌ویژه زنان، بیشترین آسیب را خواهند دید.

وضعیت اقتصادی آمریکا، به ‌ویژه ضربه ‌هایی که همه‌ گیری کرونا بر آن وارد کرده‌ است، بر انتخابات ریاست ‌جمهوری در سال جاری سایه افکنده است.

 

بی ‌خانمان‌ های لس آنجلس، به شدت در معرض تهدید 

اسکای نیوز انگلیسی گزارش داد بی خانمان ‌های لس آنجلس به شدت در معرض تهدید کرونا هستند. در میان یکی از ثروتمندترین شهر‌های روی زمین وسعت فقر رو به افزایش است. ۵ هزار نفر از افراد بی خانمان در کمتر از یک متر مربع در شهر لس آنجس زندگی می‌ کنند. یک شهر از خانه ‌های محقر در حال شکل گیری است. آنها چگونه از خود در برابر شیوع ویروس محافظت می ‌کنند. آیا آنها دستور ماندن در خانه را رعایت می ‌کنند. حتی در یک نهاد حامی افراد بی خانمان هم آنها در امان نیستند، زیرا این نهاد هم با بحران ناشی از کرونا روبرو است.

مسئول یک نهاد حمایتی گفت: از 7 روز گذشته تاکنون ما شاهد افزایش از 6 مورد ابتلا به 70 مورد ابتلا به کرونا بوده ایم. این بدترین تجربه زندگی من است. 

 

ترامپ مدعی شد: چین در متوقف کردن کرونا کوتاهی کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت چین باید کرونا را در منشا آن متوقف می کرد و کوتاهی کرد.

ترامپ گفت ما آنها (چینی ها) را قبل از این خیلی بد شکست دادیم. ما با وضع تعرفه ها و کارهایی که انجام دادیم از آنها بالاتر می رفتیم. آنها سال بسیار بدی را پشت سر گذاشتند.آنها بدترین سال را در 56 سال گذشته داشته اند.

 

تفسیر شبکه تلویزیونی چین: دروغ‌ های واشنگتن درباره واکسن کرونا

شبکه سی جی تی ان چین گزارش داد: اظهارات ترامپ درباره تاریخ شروع فعالیت دانشمندان آمریکایی برای ساخت واکسن کرونا، ثابت می ‌کند اتهامات قبلی او علیه چین چقدر بی اساس بوده است.

سی جی تی ان افزود اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه دانشمندان موسسه ملی سلامت آمریکا از تاریخ 11 ژانویه گذشته تلاش خود را برای ساخت واکسن کرونا شروع کرده اند، جهان را شگفت زده کرده است. این اظهارات ثابت می‌کند که چین به موقع اطلاعات مربوط به توالی ژنتیکی کووید19 را در اختیار آمریکا قرار داده بود، ولی واشنگتن این موضوع را از عموم مخفی نگه داشته بود.

این در حالی است که کاخ سفید بار‌ها ادعا کرده است چین در خصوص تبادل اطلاعات مربوط به کووید19 شفاف عمل نکرده است.

«رابرت ردفیلد» مدیر مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا اخیرا در یکی از جلسات کنگره گفته بود وی در تاریخ 2 ژانویه در تماسی با همتای چینی خود درباره کرونا با او تبادل نظر کرده بود.

 

پسر ترامپ موضوع کرونا را فریب دموکرات ‌ها دانست

«اریک ترامپ» پسر ترامپ در ادعایی مضحک اظهار کرد: کرونا فریبکاری دموکرات ها است که پس از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر (آبان ماه) از بین می ‌رود و به کشور اجازه می ‌دهد تا به طور کامل بازگشایی شود. 

وی گفت: ببینید آنها (دموکرات‌ ها) چطور هر روز به این نوزاد (کرونا) شیر می‌ دهند تا از آن در انتخابات سوم نوامبر استفاده کنند اما پس از پایان انتخابات و پیروزی ترامپ پدر، ویروس به طور عجیبی ناپدید خواهد شد. 

پسر ترامپ همچنین در ادامه به فعالیت‌ های انتخاباتی جو بایدن حمله و به کارزارهای انتخاباتی پدر خویش افتخار کرد. 

به نوشته واشنگتن پست، این ادعا هیچ پایه‌ علمی ندارد و با نظر متخصصان بهداشت در سراسر جهان مغایرت دارد. 

 

حمایت وزیر بهداشت آمریکا از آغاز مجدد فعالیت‌ های اقتصادی

«الکس آزار» وزیر بهداشت آمریکا از درخواست ترامپ برای از سرگیری فعالیت‌ های اقتصادی حمایت کرد.

وی بر لزوم از سرگیری فعالیت‌ های اقتصادی در آمریکا برای جلوگیری از پیامد‌های خطرناک ادامه تعطیلی اقتصاد بر سلامت شهروندان این کشور مانند افزایش میزان خودکشی تاکید کرد.

 

شمار مبتلایان به کرونا در کانادا از 77 هزار نفر گذشت

وزارت بهداشت کانادا امروز دوشنبه اعلام کرد شمار مبتلایان به کرونا در این کشور با 1138 مورد افزایش به 77002 نفر رسیده است.

بیش از 1.3 میلیون نفر در این کشور آزمایش کرونا داده اند و مجموعا 38520 نفر از مبتلایان به این بیماری نیز بهبود یافته اند.

 

افزایش مبتلایان به کرونا در مکزیک

مجموع آمار مکزیک در زمینه ویروس کرونا به 49219 مورد ابتلا و 5177 نفر جان باخته رسیده است.

 

ناامیدی دو رهبر اروپایی از تولید سریع واکسن: باید با کرونا زندگی کرد!

جوزپه کونته و بوریس جانسون نخست وزیران ایتالیا و انگلیس در هشدارهای جداگانه به صراحت به شهروندان خود گفته ‌اند که جهان نیاز به سازگاری برای زندگی با کرونا را دارد و نمی‌توان منتظر نجات دنیا تا زمان تولید واکسن بود.

این دو کشور و کشورهای دیگر با فشارهای بسیاری برای فعال کردن دوباره اقتصادهای خود روبرو هستند. در انگلیس و ایتالیا که پس از آمریکا بیشترین قربانیان کرونا را ثبت کرده ‌اند نیز وضعیت به همین شکل است.

کونته تاکید کرد ایتالیا نمی ‌تواند صبر کند تا واکسن کرونا تولید شود.

از طرف دیگر، جانسون که خود بستری شده بود، نیز گفت: «ممکن است با وجود تلاش‌ های گسترده جهانی برای تولید واکسن، هیچ واکسنی پیدا نشود.»

وی پیش از این نیز گفته بود برای مقابله با کرونا باید در شیوه زندگی خود تغییرات بزرگی ایجاد کنیم.

 

کاهش محدودیت های قرنطینه در ایتالیا

محدودیت های اجتماعی اعمال شده برای مقابله با گسترش کرونا در ایتالیا از امروز دوشنبه کاهش می یابد.

دولت ایتالیا به رستوران ها، کلوپ ها، فروشگاه ها و آرایشگاه ها اجازه داده تا پس از ده هفته فعالیت خود را با رعایت ضوابط بهداشتی از سر بگیرند. کلیساها هم می تواند مراسم دینی را از سر بگیرند.

تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا یکشنبه 145 نفر اعلام شد که پایین ترین رقم از 9 مارس(19 اسفند) است. تعداد کل مبتلایان در ایتالیا به 225435 نفر اعلام رسیده و تعداد قربانیان نیز 31908 نفر بوده است.

کسب و کارهای بازگشایی شده موظف به رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستند. در رستوران ها تنها اعضای خانواده ها می توانند در کنار هم بنشینند.آرایشگاه ها هم تنها با وقت قبلی می تواند پذیرای مشتریان خود باشند.

به کشیش ها هم گفته شده است تا حین اجرای برنامه های دینی، دستکش به دست داشته باشند.

در اسپانیا و انگلیس نیز تعداد قربانیان ویروس رو به کاهش است.

تعداد درگذشتگان در اسپانیا یکشنبه به 87 نفر رسید که پایین ترین رقم از زمان اعمال قرنطینه در این کشور بوده است.

در انگلیس نیز تعداد درگذشتگان در روز یکشنبه 170 نفر اعلام شد که پایین ترین رقم از 24 مارس(5 فروردین) است.

 

نقض دستورالعمل‌ های بهداشتی در بوندس ‌لیگا

یک سیاستمدار آلمانی تاکید دارد که بوندس‌ لیگا دستورالعمل‌ های مربوط به خوشحالی پس از گلزنی را سخت‌ گیرانه‌ تر کند. این انتقاد پس از نقض پروتکل ‌های بهداشتی در چند بازی هفته بیست و ششم لیگ حرفه‌ ای فوتبال آلمان مطرح می ‌شود.

این فصل از روز گذشته از سر گرفته شد. به بازیکنان این لیگ گفته شده است تا جاییکه ممکن است از تماس با یکدیگر خودداری کنند. با این حال در چند مورد این موضوع نادیده گرفته شد.

 

نظارت بر اجرای قرنطینه در مسکو با بالن

با یک بالن، امکان نظارت تصویری را از ارتفاع 300 متر و شعاع پنج کیلومتری برای نظارت بر قرنطینه در مسکو ایجاد شده است.

از سوی دیگر، مناطق جنگلی توسط ارتش گشت زنی می شود. این سامانه با سیستم گزارش تخلفات قانون، از جمله نقض قرنطینگی، به گشت زنی می پردازد.

این سیستم از گارد ملی برای تضمین امنیت در رویدادهای مهم جمعی، مانند جام جهانی 2018 یا نمایشگاه بین المللی حمل و نقل هوایی و فضایی مسکو استفاده شده است.

 

آلودگی هوا در چین «در مسیر بازگشت به دوران پیش از کرونا»

آلودگی هوا در چین در دوران شیوع کووید19 در این کشور کاهش یافته بود و کاهش آلاینده ‌ها خود به خود بر کیفیت هوای کشورهای همجوار نیز تاثیر گذاشته بود. اما حال گزارش‌ های هواشناسی در روز دوشنبه نشان می ‌دهد که سطح شماری از آلاینده‌ ها در چین به همان وضعی بازگشته که پیش از دوران سخت قرنطینه و ممنوعیت ‌های رفت و آمدی رواج داشت.

در مناطقی که مرکز حضور کارخانه‌ ها هستند افزایش نیتروژن دی ‌اکسید بیشتر و در مراکز پر ازدحام شهری که رفت و آمد خودرو عامل اصلی آلودگی ا‌ست، افزایش این آلاینده کم ‌تر بوده است.

 

همه ‌گیری کرونا اقتصاد ژاپن را کساد کرد

تازه‌ترین داده‌ های دولت ژاپن نشان می‌ دهد که اقتصاد آن کشور، ب ‌دلیل پیامدهای ناشی از شیوع کرونا طی سه ماه اول سال 2020 نسبت به سه ماه بحرانی قبل از آن، افت بیشتری کرده و کشور عملا وارد دوره کسادی شده است.

آن ‌طور که کابینه «شینزو آبه» امروز دوشنبه اعلام کرد آهنگ سالانه رشد واقعی اقتصاد، طی سه ماهه اول 2020 در پی سه ماهه قبلی، 3.4 درصد کوچک‌ تر شده‌است. با این حساب اقتصاد ژاپن وارد نخستین دوره کسادی خود از سال 2015 به بعد می‌ شود.

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است.

دولت ژاپن در حال حاضر یک بسته کمکی یک تریلیون دلاری تصویب کرده ‌است و بانک ژاپن نیز محرک ‌های اقتصادی را برای دومین ماه پیاپی در ماه آوریل افزایش داده ‌است.

 

ژاپن خواستار تحقیقات درباره واکنش بهداشت جهانی به کرونا است

نخست وزیر ژاپن می گوید که کشورش خواستار تحقیقاتی درباره واکنش اولیه سازمان بهداشت جهانی به کرونا است. این درخواست در جریان نشست سازمان بهداشت جهانی که از امروز دوشنبه آغاز شده مطرح شده است.

وزیر خارجه ژاپن هم گفته است که باید یک سازمان مستقل چنین تحقیقاتی را انجام دهد.

سازمان بهداشت جهانی مدتی بعد از شیوع کرونا وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

 

ثبت بیشترین آمار ابتلا به کرونا در هند

در 24 ساعت گذشته 5242 نفر از مبتلایان به کرونا در هند شناسایی شدند. این بیشترین آمار مبتلایان در سه ماه اخیر در دومین کشور پرجمعیت جهان است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند از آغاز تاکنون تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به 96169 نفر افزایش یافت. از این تعداد 36824 نفر از بیمارستان مرخص شدند. همچنین 3029 نفر نیز جان باختند.

آمار ابتلا به کرونا در هند اکنون فراتر از چین است.

 

اعتراض هندی ‌ها به تمدید قرنطینه سراسری

افزایش شمار مبتلایان در هند باعث شد که دولت این کشور به رغم اعتراض و مخالفت مردم، قرتطینه سراسری را تا 31 مه(11 خرداد) تمدید کند.

دانشگاه ‌ها، مدارس، پاساژها و اماکن عمومی همچنان تعطیل خواهند بود اما محدودیت ‌ها در مناطقی که دارای آمار پایین ابتلا به کرونا هستند کاهش خواهند یافت. 

​پس از این دستور العمل وزارت کشور هند، بسیاری از ایالت ‌های این کشور از جمله گجرات که پیش از این خواهان پایان قرنطینه سراسری شده بودند اعلام کردند به سرعت فعالیت ‌های اقتصادی را از سر خواهند گرفت. 

هند همچنین موضع خود را در مقابل نصب اجباری یک نرم ‌افزار ردیاب تغییر داده است. پیش از این وزارت کشور اعلام کرده بود که کارمندان همه اداره ‌ها و شرکت ‌ها باید به منظور کنترل شیوع کرونا، این نرم‌افزار را در گوشی‌ های همراه خود نصب کنند. 

 

نیجریه هواپیمای انگلیس را توقیف کرد 

نیجریه بامداد دوشنبه از توقیف یک فروند هواپیمای انگلیس به علت نادیده گرفتن مقررات ممنوعیت سفر در دوران شیوع کرونا خبر داد. 

وزیر هوانوردی نیجریه در پیام توییتری نوشت: به شرکت انگلیسی مجوز پرواز برای عملیات بشردوستانه داده شده بود، اما متأسفانه این هواپیما در حال انجام پروازهای تجاری بود که توقیف شد. 

در پیام وزیر هوانوردی نیجریه آمده است که خدمه هواپیما توقیف شده در حال بازجویی هستند و حداکثر مجازات برای این هواپیما در نظر گرفته خواهد شد. 

برای جلوگیری از شیوع کرونا، پروازهای مسافری به داخل نیجریه به استثنای مواردی مانند تخلیه مردم یا بازگشت شهروندان نیجریه، هفته‌ ها است که ممنوع اعلام شده است.

 

شمار مبتلایان در سودان افزایش یافت

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد ابتلای 302 نفر دیگر در این کشور به کرونا ثبت شد و در 24 ساعت گذشته 8 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.