پس از آن که اردوغان از روسیه خواست از سوریه خود را کنار بکشد و کشورش را با سوریه تنها بگذارد یکی از نمایندگان پارلمان روسیه تأکید کرد که ترکیه هیچ گونه حق یا صلاحیت این را ندارد که به آنکارا اجازه دهد سرنوشت سوریه را تعیین کند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، پس از آن که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از روسیه خواست از سوریه خود را کنار بکشد و کشورش را با سوریه تنها بگذارد یکی از نمایندگان پارلمان روسیه تأکید کرد که ترکیه هیچ گونه حق یا صلاحیت این را ندارد که به این کشور اجازه دهد سرنوشت سوریه را تعیین کند.

«دمیتری نوویکوف» رئیس کمتیه امور بین المللی در پارلمان روسیه( مجلس دوما)  گفت: درباره ادعاهای اردوغان در زمینه تعیین سرنوشت سوریه باید گفت که رهبران ترکیه هیچ گونه حق یا صلاحیتی برای تعیین سرنوشت سوریه ندارند. دولت سوریه چنین اجازه ای به طرف ترک نداده است و هیچ قطعنامه ای در سازمان ملل نیز به ترکیه چنین اختیاری نداده است.

این نماینده پارلمان روسیه تأکید کرد که رهبران ترکیه در حال حاضر تلاش می کنند حق دخالت در امور سیاسی داخلی  سوریه را در انحصار خود بگیرند و به شکل خودکار دیکته اراده خود بر دیگر کشورها را آغاز کنند. این گونه اقدامات هرگز قابل قبول نیست.

این در حالی است که پیش از این رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد، کشورش در سوریه به‌دنبال نفت و اشغال خاک آن‌جا نیست بلکه حضورش به‌ درخواست مردم است و آنکارا همچنان با طرف‌های مقابل درگیری گفت‌وگوی خود را حفظ خواهد کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز شنبه گفت، علی‌رغم عدم پایبندی دیگر طرف‌های مقابل، به روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو با آن‌ها ادامه می‌دهیم. اما روسیه در تلاش است با دستاویز قرار دادن اوضاع در ادلب، در امور ترکیه دخالت کند.

وی خطاب به رهبران مسکو گفت که از سر راه ما در سوریه کنار بروید و ترکیه را با سوریه تنها بگذارید.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «ما خواستار ایجاد منطقه‌ای امن برای بیش از یک میلیون نفر در مرزهای جنوبی ترکیه هستیم».

اردوغان گفت: وعده‌های بین‌المللی درخصوص کمک به ترکیه برای رسیدگی به امور پناه‌جویان عملی نشده است. بیش از ۳.۷ میلیون سوری در داخل خاک ترکیه زندگی می‌کنند و توان پذیرش موج دیگری از پناه‌جویان را نداریم. در حال حاضر ۱۸ هزار پناهجوی سوری در حال حرکت به سمت مرزهای اروپا هستند.

وی در ادامه مدعی شد: از سوی دیگر نمی‌توانیم میلیون‌ها سوری را در ادلب به امان دولت سوریه رها کنیم. ما به دعوت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در این کشور نیستیم بلکه به درخواست مردم این کشور در آن‌جا حضور یافته‌ایم. ترکیه تا زمانی که این مردم خواستار حضورش در سوریه باشند خاک آن را ترک نخواهد کرد.

او در ادامه گفت، ما نه نفت سوریه را می‌خواهیم و نه خاک این کشور را بلکه به‌دنبال امن کردن مرزهای مان از طریق ایجاد منطقه امن هستیم. اگر نتوانیم مرزهای مان با سوریه را از شر گروه‌های تروریستی حفظ کنیم در اوضاع بدی گرفتار می‌شویم.

اردوغان مدعی شد:  اقدامات ما در ادلب به‌منظور محافظت از کسانی است که علیه یک رژیم خون‌ریز می‌جنگند. بیش از ۲۱۰۰ نفر از عناصر این رژیم تا کنون در ادلب کشته شده و حدود ۳۰۰ خودروی آن‌ها منهدم شده‌ است.

روز گذشته در پی کشته شدن 34 نظامی ترکیه و زخمی شدن ده ها نظامی دیگر  این کشور در حمله هوایی ارتش سوریه در استان «ادلب» در شمال این کشور آتش جنگ لفظی میان ترکیه به عنوان حامی گروه های مسلح سوری و تروریست ها و روسیه به عنوان حامی دولت قانونی سوریه شعله ور شد.

در حالی که یکی از نمایندگان برجسته پارلمان روسیه ترکیه را به شدت تهدید کرد و تأکید کرد که حمله گسترده این کشور به ادلب پایان بدی برای آنکارا خواهد داشت مشاور رئیس جمهور ترکیه تهدید به انتقام وحشتناک کرد.

نماینده برجسته پارلمان روسیه امروز به ترکیه نسبت به هر گونه عملیات گسترده در منطقه «ادلب» سوریه هشدار داد و تهدید که این حمله پایان بدی برای خود آنکارا خواهد داشت.

« ولادیمیر زباروف» معاون اول کمیته امور بین المللی در مجلس عالی در پارلمان روسیه، ترکیه را تهدید کرد که انجام عملیات نظامی گسترده در ادلب سوریه پایان ناگواری برای خود آنکارا خواهد داشت.

 در مقابل، «مسعود حقی» مشاور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که کشورش انتقام وحشتناکی از روسیه خواهد گرفت و از احتمال وقوع درگیری شدید میان روسیه و ترکیه در سوریه دم زد.

حقی در واکنش به کشته شدن 33 نظامی این کشور و زخمی شدن 32 نظامی دیگر در ادلب سوریه در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت که ترکیه 16 بار با روسیه در تاریخ جنگید و برای ورود به جنگ دیگری با این کشور آماده است. 

حقی تأکید کرد که انتقام از این کشته شدگان وحشتناک خواهد بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت: روسیه هیچ گونه امتیازی به تروریست ها در سوریه  نمی دهد.

  وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با «ژان آسلبرن» همتای خود در لوکزامبورگ گفت، روسیه به تروریست‌های سوریه امتیازی نخواهد داد.

لاوروف در این نشست گفت، باید حساب مردم ادلب را از تروریست‌ها جدا دانست و ارتش سوریه این حق را دارد که مواضع تروریست‌ها را نابود کند.

وی افزود در خصوص ادلب و آنچه در این منطقه می‌افتد از جمله اقدامات ارتش ترکیه، می‌توان تأیید کرد که آنکارا به توافقی که پیش‌تر با روسیه حاصل شده بود پایبند نبوده است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت، هدف مشترک روسیه و ترکیه باید خلع سلاح در این منطقه و احترام به آتش‌بس است. همه طرفین باید به قطعنامه شورای امنیت احترام بگذارند.

لاوروف گفت که  رؤسای جمهور ترکیه و روسیه پس از کشته شدن نیروهای ترکی در سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو داشته‌اند. مسکو این آمادگی را دارد که به تقویت امنیت نیروهای ترکیه در سوریه کمک کند.

 مجلس فدرال روسیه نیز اعلام کرد که ترکیه تروریست ها را در ادلب پنهان می کند و اقداماتی که انجام می دهد احتمال درگیری میان نیروهای روسیه و ترکیه را بیشتر می کند.

۳۴ نظامی ترکیه بامداد دیروز (جمعه) در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.