طی مدت 5 سال 4 میلیون خانواده به دلیل جنگ و مشکلات اقتصادی در افغانستان آواره شدند.

 

به گزارش جماران، نزدیک به 3هزار و 500 غیرنظامی فقط در سال گذشته میلادی در جریان درگیری‌های داخلی افغانستان کشته و 7 هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

این خبری بود که امروز شنبه توسط دفتر مأموریت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) به مناسبت آغاز هفتۀ «کاهش خشونت» در این کشور اعلام شد.

به گفتۀ این دفتر، سال گذشته میلادی ششمین سال پیاپی در تاریخ افغانستان به شمار می رفت که شمار کشته شدگان و زخمی‌های جنگ داخلی آن از مرز 10 هزار نفر می‌گذشت.

بنا بر اعلام «تدامیچی یاماموتو» نماینده ویژۀ سازمان ملل در افغانستان «تقریبا همۀ غیرنظامیان در افغانستان به شیوه‌های مختلف تحت تاثیر خشونت‎هایی هستند که در جریان است.»

در گزارش این دفتر همچنین آمده است که شمار افغان‌هایی که کشته یا زخمی‌ شده‌اند، یک‌ سال پیش از آن یعنی در سال 2018 میلادی 5 درصد بیشتر بوده است و علت کاهش 5 درصدی این تلفات در سال 2019 میلادی نیز کاهش فعالیت شاخۀ محلی داعش در افغانستان و به‌طور مشخص در شرق این کشور بوده است.

 یاماموتو در زمان ارائۀ این گزارش از همۀ طرف‌های جنگ‌های داخلی افغانستان خواست تا از فرصت پیش آمده در هفتۀ جاری برای توقف جنگ و درگیری استفاده کنند و برای حفظ جان انسان‌ها در راه صلح قدم بردارند.

بر اساس توافقی که میان طالبان، آمریکا و نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته، از بامداد شنبه 22 فوریه یک دورۀ «کاهش خشونت» در افغانستان آغاز شده است که به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود در پایان این هفته نیز توافقنامه پایان جنگ داخلی میان آمریکا و طالبان امضا شود.

از سوی دیگر، «سیدحسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین افغانستان طی یک نشست خبر در کابل اعلام کرد: طی مدت 5 سال 4 میلیون خانواده به دلیل جنگ و مشکلات اقتصادی در این کشور آواره شدند.

وی افزود: «به مشکلات 2 میلیون خانواده رسیدگی شده است. در صورت برقراری صلح در افغانستان این مشکل حل خواهد شد».

بلخی در پایان گفت: «بیشتر آوارگان در اردوگاه‌های کابل زندگی می‌کنند چون امنیت آنها بهتر است. اکثر ساکنان اردوگاه‌ها به مراقبتهای بهداشتی اولیه دسترسی ندارند و بسیاری از کودکان نمی‌توانند به مدرسه بروند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.