دولت چین دستور داد که اجساد کسانی که در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند در نزدیکی مکانی که قرار دارند، سوزانده شود و برگزاری مراسم تشییع جنازه و وداع با متوفیان را ممنوع کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، پاکستان اعلام کرد که پس از تعلیق پروازها میان این کشور و چین به دلیل شیوع ویروس«کرونا»ی جدید به مدت یک هفته، پروازها میان دو کشور از سر گرفته شد.

سخنگوی وزارت هواپیمایی پاکستان شب گذشته اعلام کرد که پروازها از نیمه شب دوشنبه میان پاکستان و چین از سر گرفته می شود و اولین پرواز وابسته به خطوط هوایی «ایر چاینا»ی چین خواهد بود که از پکن پایتخت چین به شهر«کراچی» می رسد.

قرار است در پی این تصمیم خطوط هوایی پاکستان و شرکت های «ایر چین» و «چاینا ساوترن» چین 12 پرواز در هفته میان دو کشور انجام دهند.

پاکستان پرواز هواپیماهای خود به مقصد چین و از چین را در 29 ژانویه را همزمان با اعلام حالت فوق العاده جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونای جدید متوقف کرد.

در همین حال، پاکستان تصمیم به خروج شهروندان خود از چین که تعدادشان بالغ بر 30 هزار تن است نگرفته است.

همچنین پاکستان تا کنون ثبت هر گونه مورد ابتلا به ویروس کرونا را در این کشور اعلام نکرده است.

 در تحولی دیگر، دولت چین دستور داد که اجساد کسانی که در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند در نزدیکی مکانی که قرار دارند، سوزانده شود و برگزاری مراسم تشییع جنازه و وداع با متوفیان را ممنوع کرد.

دولت چین تأکید کرد که انتقال اجساد متوفیان مبتلا به کرونا میان مناطق مختلف مجاز نیست و اجساد را نمی توان با دفن آنها یا هر وسیله دیگری نگه داشت.

از جهتی دیگر، چین از واکنش آمریکا به شیوع ویروس کرونا به شدت انتقاد کرد و آن را هراس برانگیز دانست و تأکید کرد که باعث شیوع وحشت می شود.

در حالی که صبح امروز دوشنبه یک مسئول در کاخ سفید اعلام کرد که چین پیشنهادهای آمریکا برای مبارزه با ویروس کرونای جدید را رد کرد، چین تأکید کرد که هر آن چه از واشنگتن دریافت کردیم انتشار«وحشت» و ترس بوده است.

وزارت خارجه تأکید کرد که برخی از کشورها و به طور خاص ایالات متحده آمریکا با ویروس کرونا به شیوه کاملا عجیبی تعامل می کنند.

این وزارتخانه تصریح کرد که چین هیچ گونه کمک اساسی از ایالات متحده آمریکا دریافت نکرده است و هر آن چه دریافت کرده فقط انتشار رعب و وحشت بوده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد بیمارستان هزار تخت‌ خوابی که دولت چین برای مقابله با ویروس کرونا در شهر «ووهان» طی مدت تقریبا 10 روز بنا کرد، فعالیت خود را آغاز می‌ کند.

همزمان با آماده‌ شدن این بیمارستان مقام‌ های چینی اعلام کردند شمار جان‌ باختگان پیامدهای ابتلا به ویروس کرونای تازه در آن کشور به 361 تن رسیده است. این رقم بیشتر از شمار قربانیان ناشی از شیوع «سارس» در سرزمین اصلی چین، در سال‌ های 2002 و 2003 است.

رسانه‌ های دولتی چین می‌ گویند بیمارستان تازه در شهر ووهان، استان «هوبئی» مرکز اصلی شیوع ویروس کرونای تازه (کروناویروس-2019) از امروز دوشنبه شروع به پذیرش بیمار می‌ کند.

مراحل اولیه ساخت بیمارستان تازه در روز چهارم بهمن ماه آغاز شد؛ زمانی‌ که دیگر کم‌ و بیش مشخص شده بود چین و دیگر کشورهای جهان با وضعیت فوق‌ العاده روبرو شده‌ اند.

تنها چند روز بعد در روز پنجشنبه گذشته سازمان بهداشت جهانی حالت فوق‌ العاده بین‌ المللی اعلام کرد.

بیمارستان جدید در ووهان در 25 هزار متر مربع، با هزار تخت‌ خواب ساخته شده و مسئولیت آن نیز با پرسنل پزشکی ارتش آن کشور است. به گزارش منابع محلی، 1400 نفر از کادر پزشکی و بهداشتی ارتش چین مداوای بیماران را برعهده خواهند داشت.

در این بیمارستان در درجه اول کسانی بستری خواهند شد که ویروس کرونا در آنها تشخیص داده شده‌ است.

خبرگزاری‌ ها و رسانه‌ های دولتی چین گفته‌ اند بیمارستان دیگری نیز در منطقه در حال ساخت است که به گفته آنها تا روز چهارشنبه آماده بهره‌ برداری می‌ شود.

همزمان شمار قربانیان و مبتلایان به ویروس تازه در چین همچنان روند فزاینده خود را طی می‌ کند.

در حال حاضر شمار مبتلایان از 17200 نفر گذشته و شمار قربانیان نیز به 361 نفر رسیده که 57 نفر بیشتر از شمار جان‌ باختگان در روز قبل از آن است.

به این ترتیب شمار تلفات انسانی کروناویروس تازه در سرزمین اصلی چین از رکورد ثبت‌ شده در سال‌ های 2002 و 2003 در جریان شیوع «سندرم تنفسی حاد» یا «سارس» که آن نیز ناشی از نوعی ویروس کرونا بود، گذشته است.

سارس در مجموع جان 349 نفر را در سرزمین اصلی چین گرفت؛ در هنگ‌ کنگ 299 کشته، و در نقاط دیگر جهان نیز ده‌ ها کشته برجای گذاشت.

با این حال شمار درصدی تلفات بر پایه مبتلایان به سارس در چین، 6.6 درصد بود، که رقمی بیشتر از شمار درصدی و رسمی اعلام‌ شده در مورد ویروس تازه در حال حاضر است. اما شمار کسانی که به ویروس تازه مبتلا شده‌ اند، به مراتب بیشتر از شمار مبتلایان به «سارس» است.

اما بنا بر اعلام دانشگاه هنگ کنگ، بررسی ها نشان می دهد که تعداد مبتلایان در ووهان ممکن است به 75 هزار نفر رسیده باشد. پیام های منتشر شده در شبکه های اجتماعی بیانگر صف طولانی مراجعه کنندگان در برابر مراکز درمانی در استان هوبئی است و بیمارستان ها با کمبود نیرو و دارو مواجه شده اند.

در آمریکا هم با اعلام شناسایی 3 بیمار جدید در غرب این کشور، تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا به 11 نفر رسیده است.

کشورهای زیادی مانند آمریکا و استرالیا ورود مسافران خارجی که به تازگی به چین سفر کرده اند را ممنوع اعلام کرده اند.

آمریکا اعلام کرده که هر کدام از شهروندانش که به تازگی از هوبئی دیدن کرده اند، به مدت دو هفته در قرنطینه خواهند بود.

روسیه، ژاپن، پاکستان، اندونزی و نیوزیلند هم محدودیت هایی را برای مسافران از چین اعمال کرده اند.

کره جنوبی اعلام کرده که ورود کسانی که به استان هوبئی چین سفر کرده اند به این کشور ممنوع است.

پژوهش‌ها بر ویروس کرونای تازه، مبدا آن، و واکسن برای مقابله با آن ادامه دارد. البته تولید همه‌ گیر واکسن ممکن است چند ماه طول بکشد. در مورد سارس، پیش از آن‌که واکسن به‌ طور همه‌ گیر آماده شود، بیماری تقریبا کنترل شده بود.

«ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد که مقامات کشورهای عضو گروه 7 در مورد نحوه واکنش به شیوع نوع جدید ویروس کرونا با یکدیگر رایزنی خواهند کرد. وزیر بهداشت آلمان پس از گفت و گوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت: «ما بر سر اینکه کنفرانس تلفنی وزرای بهداشت گروه 7 باید برگزار شود به توافق رسیدیم.» به گفته ینس اشپان هدف از کنفرانس تلفنی وزرای بهداشت کشورهای عضو گروه هفت واکنش «یکسان» به شیوع ویروس جدید کرونا خواهد بود.

ثبت اولین مرگ به دلیل ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در خارج از خاک چین به نگرانی ها در مورد گسترش این ویروس در سطح جهان افزوده است. فیلیپین اعلام کرده که یکی از افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور جان خود را از دست داده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.