هنوز مشخص نیست که چه تعداد در امارات به این ویروس مبتلا شده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رسمی امارات، وزارت بهداشت امارات امروز چهارشنبه اعلام کرد یک مورد ابتلا به ویروس مرگبار« کرونا»ی جدید در اعضای خانواده ای که از شهر «ووهان» در مرکز چین وارد امارات شده اند ثبت شده است.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد در امارات به این ویروس مبتلا شده اند. 

وزارت بهداشت امارات و دفتر اطلاع رسانی دولت این کشور نیز به هیچ گونه درخواست توضیحی در این زمینه پاسخ نداده اند.

دولت چین نیز امروز چهارشنبه 29 ژانویه اعلام کرد شمار افرادی که بر اثر ابتلا به بیماری جدید کرونا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند به 132 نفر رسیده است. 

کمیسیون ملی بهداشت چین با اعلام این خبر همچنین گفته است که نزدیک به هزار و 459 نفر دیگر نیز به شمار مبتلایان به این بیماری مرگبار اضافه شده است. به این ترتیب شمار مبتلایان به این بیماری به 5هزار و 974 نفر رسید.

 فرانسه چهارمین مورد از ابتلا به ویروس کرونا را نیز ثبت کرد.

«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین نیز در دیدار با «تدروس ادهانوم» مدیر سازمان جهانی بهداشت گفت که ویروس جدید کرونا«شیطان» است و کشورش در نبرد با آن پیروز خواهد شد.

شی تأکید کرد که وی بر این باور  است که مساله شیوع ویروس در حال ارزیابی«آرام، واقعی و عقلانی» توسط سازمان جهانی بهداشت و جامعه بین المللی است.

این در حالی است که چین روز گذشته-سه شنبه- اعلام کرد که تعداد کسانی که در اثر ویروس مرموز و مرگبار کرونا جان خود را از دست دادند به 106 تن رسید.

کمیته ملی بهداشت چین در بیانیه ای تأکید کرد که تعداد کسانی که به طور قطعی به این ویروس مبتلا شده اند تا روز 27 ژانویه به 4هزار و 515 تن افزایش یافت.

همچنین 60 تن از کسانی که مبتلا به ویروس کرونا بودند به طور کامل درمان شدند.

در همین حال، شرکت حمل و نقل عمومی  در پکن در حساب تویئتری خود اعلام کرد که همه خدمات اتوبوسرانی به استان«هوبی»همجوار که در آن ویروس کرونای جدید ظاهر شد و از آن جا شیوع پیدا کرد را از امروز سه شنبه متوقف می کند.

منطقه خودمختار«تبت» در چین نیز اعلام کرد که همه مراکز گردشگری را از روز دوشنبه و به شکل موقت برای توقف شیوع ویروس بست.

در همین حال، آلمان نیز اعلام کرد که نخستین مورد از ابتلا به ویروس مرگبار کرونا را ثبت کرده است.

وزارت بهداشت در ایالت «باواریا»شب گذشته اعلام کرد که یک مرد در شهر«اشتانبرگ» واقع در 30 کیلومتری جنوب غرب «مونیخ» به ویروس کرونا مبتلا شده است.

این وزارتخانه تصریح کرد که فرد مبتلا قرنطینه شده و وضع جسمی اش خوب و د رحال درمان است.

دولت ژاپن نیز اعلام کرد که یک هواپیما به شهر«ووهان» مرکز اصلی شیوع ویروس کرونا است می فرستد تا شهروندان این کشور که مایل به بازگشت به ژاپن هستند را تخلیه کند. 

«توشیمیتسو موتیجی» وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که هواپیما 200 سرنشین جا دارد اما افزود که نزدیک به 650 ژاپنی امیدوار هستند که به کشورشان بازگردند.

در تحولی دیگر، سازمان جهانی بهداشت با تصحیح برآورد اولیه خود از خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام کرد وضعیت تهدید بهداشت در سطح بین‌المللی در مرحله بالایی قرار دارد.

این نهاد بهداشتی وابسته به سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود با وجود خطر بالا در چین، «هنوز وضعیت جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا اضطراری نیست.»

یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به خبرگزاری فرانسه گفت: «گزارش پیشین ناشی از یک اشتباه در جمله‌بندی بوده و ما آن را اصلاح کردیم.»

اگرچه پژوهشگران چینی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، اما تلاش‌ها برای مبارزه با این ویروس و جلوگیری از گسترش بیشتر آن، تنها به آزمایشگاههای پزشکی این کشور ختم نمی‌شود.

از آنجا که در حال حاضر برای ساخت آنتی‌ویروس کرونا «زمان» حرف اول را می‌زند، پژوهشگران چینی اطلاعات حیاتی که دربارۀ این ویروس و جهش‌های آن به دست آورده‌اند را با همکارانشان در دیگر کشورهای جهان از جمله پژوهشگران اروپایی به اشتراک گذاشته‌اند.

«گائو فو» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین می‌گوید: «ما از نزدیک همه چیز را زیر نظر داریم اما به دلیل تفاوتی که میان ویروس کرونا و دیگر ویروس‌ها وجود دارد، تا کنون جهش واضحی را در این ویروس چه در نمونه‌های محیطی و چه نمونه‌هایی که از بیماران گرفته شده، ندیده‌ایم. اما با تکیه بر مطالعات ویروس شناسی می‌توان گفت که این ویروس نمی‌توانسته بدون هیچ جهشی تبدیل به ویروس کنونی شود.»

جهش‌های ویروسی در مجموع می‌توانند ویروس‌ها را بدخیم‌تر کنند، انتقال آن‌ها را از فردی به فرد دیگر راحت‌تر کنند، یا برعکس از میزان خطرناکی آنها بکاهند.

یکی از مراکزی که در زمینۀ شناسایی بهتر این ویروس و ساخت آنتی‌ویروس آن وارد عمل شده، انستیتو پاستور فرانسه است.

«آرنو فونتانت» مدیر بخش سلامت انستیتو پاستور می‌گوید: «ما نمونه‌هایی از ویروس جدید را گرفته و در تلاش برای کشت آنها هستیم. برای انجام این کار باید از سلول‌هایی استفاده کنیم که برای کشت این ویروس مناسب باشند. این یک کار بسیار وقت‌گیر است زیرا ویروس کرونا به راحتی کشت نمی‌شود. ما تلاش داریم این ویروس را در بهترین شرایط قرار دهیم تا طی چند روز آینده بتوانیم امکان کشت آن را فراهم کنیم.»

مقامات بهداشت چین همچنین در حال بررسی وضعیت سلامت ۵۷۹۴ نفری هستند که مشکوک به این بیماری گزارش شده‌اند و همچنین وضعیت سلامت ۳۲۰۰۰ نفر دیگر را که با افراد مبتلا به این بیماری در تماس بوده‌اند، زیر نظر دارند. مقامات پکن روز یکشنبه اعلام کردند که جوان‌ترین بیمار آلوده به این ویروس، تنها ۹ ماه دارد.

یکی از پرسش‌هایی که پژوهشگران به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند، این است که آیا این بیماری پیش از بروز علائم ابتلا به آن نیز می‌تواند مسری باشد یا خیر؛ چیزی که پیش از این در سال ۲۰۰۲ میلادی در مورد بیماری سارس دیده نمی‌شد.

از سوی دیگر، اتحادیه تورگردانان روسیه از توقف پذیرش گردشگران چینی ازسوی شرکت های تورگردان روسی خبر داده است.

این اتحادیه روز سه‌شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: شرکت های تورگردان روسیه از امروز پذیرش گروه های گردشگری از چین بخاطر شیوع بیماری کرونا در این کشور را متوقف کردند.

این اتحادیه تأکید کرد:روز ۲۷ ماه ژانویه (دوشنبه) آخرین روز پذیرش گروه های گردشگری چینی بود اما توقف اعزام گردشگران چینی به روسیه امروز صورت می گیرد.

اتحادیه تورگردانان روسیه این را نیز گفته است که در مورد گردشگران چینی که اکنون در روسیه هستند برنامه گردشگری ناتمام نخواهد ماند.

چین همسایه روسیه است و در خاور دور با این کشور مرز مشترک دارد.

گسترش روزافزون روابط روسیه و چین و توسعه گردشگری و تجارت میان دو کشور، باعث شده است که در فرودگاه‌های روسیه اکثرا به سه زبان روسی، چینی و انگلیسی به مسافران فراخوان داده شود.

در مناطق توریستی مسکو و سن پترزبورگ نیز ممکن نیست در هر زمان از سال، دهها توریست چینی دیده نشوند.

روز پنجشنبه هفته گذشته دو تن ازجمله یک تبعه چینی در سن پترزبورگ مظنون به ابتلا به بیماری کرونا بستری شدند اما نتایج آزمایشات نشان داد که به کرونا مبتلا نیستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.