کمیته بهداشت ملی چین امروز جمعه اعلام کرد که تا 23 ژانویه موارد ابتلا به ویروس جدید«کرونا» در این کشور به 830 تن و تعداد فوتی ها در نتیجه شیوع این ویورس نیز به 25 مورد افزایش یافت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته بهداشت ملی چین امروز جمعه اعلام کرد که تا 23 ژانویه موارد ابتلا به ویروس جدید«کرونا» در این کشور به 830 تن و تعداد فوتی ها در نتیجه شیوع این ویروس نیز به 25 مورد افزایش یافت.

این ویروس که در شهر «ووهان» در استان«هوبی» در مرکز چین در اواخر سال گذشته میلادی  ظاهر شد به شهرهای دیگر از جمله پکن،«شانگهای» و «مکاو» گسترش پیدا کرد و به کشورهای ایالات متحده آمریکا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، عربستان سعودی و سنگاپور نیز رسید.

کره جنوبی اعلام کرد که دومین مورد از ابتلا به ویورس کرونا در این کشور ثبت شده است.

دولت مصر نیز اعلام کرد که مسافرانی که از چین به مصر وارد می شوند را مورد تفحص و معاینه قرار می دهد.

وزارت بهداشت سنگاپور هم از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کروناویروس در یک مرد 66 ساله چینی در این کشور خبر داد.

بنا به اعلام وزارت بهداشت سنگاپور، یک مرد 66 ساله که روز 20 ژانویه با خانواده‌اش از شهر «ووهان» چین به سنگاپور آمده بود، به ویروس کرونا مبتلا شده است.

بر این اساس، فرد مذکور هنگام مسافرت گلودرد داشته و روز بعد تب او بالا رفته و شروع به سرفه می کند. وی امروز در پی تشخیص اینکه او حامل کروناویروس است، تحت قرنطینه قرار گرفت.

افرادی که با این مرد چینی تماس نزدیک داشته و در هواپیما کنار او نشستند، مورد پیگیری قرار گرفته و پسر 37 ساله‌اش نیز با توجه به احتمال انتقال ویروس برای انجام آزمایش‌های لازم در بیمارستان بستری شد.

نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در عربستان نیز ثبت شد.

دولت هند اعلام کرد که یک شهروند هندی در بیمارستانی در جنوب عربستان سعودی به ویروس کرونا مبتلا شده است.

«ولامفیلی مورالید هاران» وزیر امور خارجی هند در توئیتر خود نوشت که 100 پرستار هندی که بیشتر آنها از ایالت «کرالا» هستند و در بیمارستان«الحیاه» عربستان سعودی در شهر «خمیس مشیط» در منطقه «عسیر» فعالیت می کنند معاینه شدند و مشخص شد که همه آنها به استثنای یک پرستار مبتلا به ویروس نیستند.

مورالید هارن افزود که پرستار مبتلا به ویروس در بیمارستان ملی عسیر در مان می شود و در حال بهبودی است.

این نخستین مورد ثبت شده از ابتلا به ویروس کرونا در عربستان سعودی از زمان شیوع آن در چین به شمار می رود.

وزارت بهداشت ترکیه نیز  با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مسافران تمام پروازهایی که از چین به ترکیه می‌آیند با دوربین‌های حرارتی کنترل خواهند شد.

در بیانیه فوق آمده است: پروازهای ووهان-استانبول که از سوی یک شرکت هواپیمایی چینی هفته‌ای سه بار صورت می گرفت، متوقف شده است. سازمان جهانی بهداشت نسبت به این موضوع هنوز هشداری نداده اما طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه دیروز هیئت علمی ما مسافران تمام پروازهایی که از چین به ترکیه می‌آیند، به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا با دوربین‌های حرارتی کنترل خواهند شد.

براساس این بیانیه، اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با بیماری‌های عفونی در تمام پروازهایی که از چین به ترکیه می آیند، پر کردن فرم‌های مشخصات فردی و اطلاع‌رسانی کارکنان موظف به انتخاب صندلی مسافران نیز از جمله تصمیمات اتخاذ شده است.

 این در حالی است که روز گذشته دولت چین در پی شیوع ویروس «کرونا»ی جدید که منجر به مرگ 17 نفر و ابتلای 634 نفر دیگر شد دو شهر را قرنطینه کرد.

دولت چین به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس خطرناک جدید، راه‌های ارتباطی دو شهر را بست و عملا ساکنان این دو شهر را قرنطینه کرد.

مسئولان چینی از ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی (۳ بامداد به وقت اروپا) روز پنج‌شنبه ۲۳ ژانویه، ۳ بهمن، حرکت کلیه قطارها و پرواز کلیه هواپیماهای مسافربری از مبدأ شهر ۱۱ میلیون نفری «ووهان» را ممنوع کردند. ساعاتی پس از این تصمیم، رفت و آمد قطارها در شهر ۷.۵ میلیون نفری «هوانگانگ» نیز به دستور مقام‌های رسمی تا اطلاع بعدی متوقف شد. هوانگانگ در استان «هوبی» و در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق ووهان واقع شده است.

فرمانداری شهر ووهان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ساکنان ووهان بدون دلیل موجه نباید شهر را ترک کنند. این تصمیم به منظور ممانعت مؤثر از شیوع ویروس گرفته شده است.»

از سوی دیگر شهرداری ووهان نیز رفت و آمد وسایل حمل و نقل همگانی در شهر را متوقف و جشن‌های سال نو چینی را لغو کرده است. مقام‌های بهداشت و درمان ووهان مؤکدا از مردم خواسته‌اند که ماسک بر صورت خود بزنند، گر چه تقریبا تمام شهروندان ووهان از چند روز پیش این کار را می‌کردند.

بنا به گزارش رسانه‌های چین، مردم ووهان در عین حال همچنان امکان خروج از شهر با خودرو را دارند اما مأموران سازمان بهداشت با استقرار در ابتدای بزرگراه‌ها، به طور اتفاقی خودروها را متوقف کرده و با تب‌سنج دمای بدن برخی از مسافران را کنترل می‌کنند. همین گزارش‌ها حاکی است به دلیل هجوم مسافران برای خروج از شهر ووهان با خودرو در بامداد روز پنج‌شنبه صف‌های طویلی از خودروها در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت تشکیل شده است.

از آنجا که تصمیم دولت چین در طول شامگاه گذشته اعلام و به فاصله چند ساعت اجرا شد، مردم ووهان فرصت تصمیم‌گیری برای تغییر برنامه سفرهای خود نیافتند. بسیاری از کاربران اینترنت نارضایتی خود را از اعلام ناگهانی تصمیم دولت ابراز کردند.

نخستین موارد ابتلا به بیماری ناشی از ویروس خطرناک کرونا در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی در ووهان گزارش شد و بسیاری از مبتلایان در چین و سایر کشورهای جهان نیز در سفر به این شهر این ویروس را واگرفتند.

ویروس بیماری واگیردار جدید که از نوع کرونا بوده و با تب و سینه‌پهلو همراه است، درست در آستانه آغاز تطیلات سال نو چینی شایع شد و جابجایی‌های مردم در این فصل بر نگرانی‌ها از شیوع گسترده آن در چین و کشورهای دیگر دامن زده است. همه ساله در زمان تعطیلات سال نو در چین صدها میلیون نفر از شهروندان به مسافرت می‌روند.

اعمال تدابیر بهداشتی از سه روز پیش، یعنی از زمانی آغاز شد که پزشکان تأیید کردند که این بیماری از انسان به انسان قابل سرایت است.

مرکز ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین بر این باور است که ویروس جدید ابتدا از طریق محصولات غذایی خریداری شده از یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان شایع شده و منشأ آن احتمالا گوشت حیواناتی است که به شکل غیرمجاز و غیرقانونی صید شده‌اند. اما این مرکز هنوز به شواهد قطعی در این زمینه دست نیافته است.

 در همین حال، موسسه «امپریال کولدج لندن» در گزارشی روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس ارزیابی هایش تا 18 ژانویه فقط در شهر ووهان چهار هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. 

این در حالی است که «سون چونلان» معاون نخست وزیر چین طی بازدیدش از شهر ووهان گفت که دولت این کشور درباره شیوع بیماری و تلاش ها برای مقابله با آن شفاف عمل می کند.

از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت از رفتار دولت چین در اتخاذ تدابیر و اقدام‌های پیشگیرانه جدی علیه شیوع بیماری ویروسی جدید تقدیر کرد.

«تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه از مقر این سازمان در ژنو تدابیر دولت چین را «بسیار بسیار جدی» توصیف کرد و گفت که این اقدام‌ها خطر شیوع بیماری و سرایت آن به خارج از مرزهای چین را کاهش می‌دهد.

مسئولان کمیته اضطرار سازمان جهانی بهداشت همچنین روز چهارشنبه به منظور اعلام «وضعیت اضطراری برای بهداشت همگانی در ابعاد بین‌المللی» تشکیل جلسه دادند، اما اعضا این کمیته بر سر این تصمیم به توافق نرسیدند. آنها قرار است روز پنج‌شنبه ساعت ۱۱ به وقت ژنو بار دیگر برای بررسی همین موضوع گرد هم بیایند.

سازمان جهانی بهداشت تاکنون در موارد نادری از جمله شیوع ویروس بیماری آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹، زیکا در سال ۲۰۱۶ و ابولا در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ وضعیت اضطراری برای بهداشت جهانی اعلام کرده است.

سازمان جهانی بهداشت در زمان شیوع بیماری دنیاگیر و مرگبار سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ از دولت چین به دلیل تأخیر در اعلام خطر و دست کم گرفتن ابعاد این اپیدمی، انتقاد کرده بود. بیماری سارس که آن هم از طریق نوعی ویروس از خانواده کرونا منتقل می‌شود، در آن سال‌ها در چین و سایر کشورهای جهان جان نزدیک به ۸۰۰ تن را گرفت.

 

مارها عامل ویروس

ویروس تازهٔ کرونا که تا کنون جان ۱۷ تن را در ووهان چین گرفته است امکان دارد از مار به آدمی منتقل شده باشد.

تیم پژوهشگر ویروس‌شناسی در چین روز چهارشنبه با اشاره به این مطلب مدعی شد که این مارها به نوبهٔ خود احتمالا این ویروس را از گونه‌ای خفاش گرفته‌اند. هردوی این جانوران در بازارهای چین به فروش می‌رسند.

پروفسور وِی ژی، و تیم تحقیقاتی‌اش در دانشگاه پکینگ چین، پنج نمونه از این ویروس تازه را با ۲۱۷ ویروس مشابه که در جانوران مختلف یافت و طبقه‌بندی شده بود از نظر ژنتیکی مقایسه کردند.

نتیجهٔ این بررسی نشان می‌دهد که ویروس کرونای اخیر که اختصارا «ان.‌کوو۲۰۱۹» نام گرفته، گرچه شبیه ویروسی است که پیشتر در خفاش‌ها یافت شده، اما بیش از آن، به ویروسی شباهت دارد که در مارهای بومی (مار کریت و کبرای چینی) دیده شده است.

آقای ژی اعلام کرد:‌ «نتایج آنالیز دنباله‌ نشان می‌دهد که برای نخستین بار احتمال دارد جاندار حامل این ویروس مار باشد.»

پروفسور «پیتر رابینوویتز» ویروس‌شناس عضو دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا معتقد است که این ویروس می‌توانسته از راه هوا به افراد منتقل شود. وی گفت: «گرچه این یک گمانه‌زنی است اما اگر این ویروس در ترشحات بدن مار موجود بوده، می‌توانسته به شکل ریزگرد درآید و وارد دستگاه تنفنسی قربانیان شود.»

نام کرونا از آن رو به این ویروس داده شده که در تصاویر میکروسکوپی شکل آن شبیه یک تاج (به لاتینی کرونا) است.

کارشناسان چینی منشأ آلوده شدن افراد به این ویروس را بازار خوراک ووهان می‌دانند، چراکه شمار زیادی از نخستین کسانی که به این ویروس کرونای جدید آلوده شده‌اند به این بازار رفته بوده‌اند.

بازار محلی خوراک ووهان، به فروش حیوانات زنده، اعم از وحشی و اهلی معروف است. حیواناتی از قبیل موش خرما، انواع پرنده و ماکیان، خرگوش، و نیز خفاش و مار. گوشت مار و خفاش از غذاهای مرسوم در چین به شمار می‌رود.

پیش از این نیز دیگر ویروس‌های خانوادهٔ کرونا که میان انسان و دیگر جانداران مشترک اند از جمله ویروس «سارس» و «مِرس» جان شمار بسیاری را به‌ویژه در خاورمیانه گرفتند. این نوع ویروس تا زمانیکه در بدن جاندار است جهشی ژنتیکی پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌تواند با ورود به تن آدمی خود را در آن تکثیر کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.