این اشغالگری که به عنوان طولانی ترین جنگ آمریکا در تاریخ ثبت شده است، کماکان ادامه دارد. هزاران غیرنظامی در این جنگ کشته شدند اما کودکان افغان بیشترین اسیب را از آن دیدند.

به گزارش جماران، خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت: کودکان افغانستان بیشترین آسیب را از جریان جنگ و اشغالگری 18 ساله آمریکا در این کشور متحمل شده اند.

آمریکا 18 سال پیش پس از حادثه 11 سپتامبر، گروه تروریستی القاعده و رهبر آن «اسامه بن لادن» را به عنوان مسئول این حمله معرفی کرده و اشغال افغانستان را آغاز کرد.

این اشغالگری که به عنوان طولانی ترین جنگ آمریکا در تاریخ ثبت شده است، کماکان ادامه دارد. هزاران غیرنظامی در این جنگ کشته شدند اما کودکان افغان بیشترین اسیب را از آن دیدند.

آمریکا در سال 2001 به افغانستان مداخله نظامی انجام داد، در حالی که این کشور هنوز زخم های به جا مانده از اشغال شوروی در سال 1979 را التیام نداده بود.

مداخله خارجی و اشغالگری در افغانستان کماکان ادامه دارد. این کشور سال‌هاست که با گروه های تروریستی مختلف دست و پنجه نرم می کند.

تنها طی ده سال اخیر بیش از 41 هزار نفر جان خود را در افغانستان از دست دادند که 7.5 درصد این قربانیان زن و 17.9 درصد از آنان کودک هستند.

«مریم عطایی» سخنگوی سازمان حمایت از کودکان افغانستان به خبرنگار آناتولی گفت: علی رغم اینکه 18 سال از اشغال افغانستان توسط آمریکا می گذرد اما هنوز جنگ در کشور ادامه دارد.

وی افزود: هر جوان 18 ساله در افغانستان کودکی خود را با جنگ سپری کرده است و به همین دلیل کودکان بیشترین آسیب را از جنگ متحمل شده اند.

اعطایی اظهار داشت: در بین سال های 2015 تا 2018 حملات خشونت بار در افغانستان افزایش یافت و به همین علت بیش از 12 هزار و 500 کودک جان خود را از دست داده یا زخمی شدند؛ 48 درصد افرادی که به دلیل انفجار مین های کار گذاشته شده در سال های جنگ جان باخته اند، کودک هستند.

 

 دختر بچه‌ها در افغانستان از تحصیل محروم هستند

سخنگوی سازمان حمایت از کودکان افغانستان با بیان اینکه 3.7 میلیون کودک در افغانستان از تحصیل محروم هستند گفت: بسیاری از این کودکان برای کمک به خانواده های خود مجبورند کار یا گدایی کنند.

عطایی افزود: کودکانی که از آموزش محروم می شوند از سوی گروه‌های تروریستی برای انجام حملات مورد استفاده قرار می گیرند. لذا افغانستان یکی از کشورهای خطرناک برای کودکان است.

به گفته او، در سال 2018 نزدیک به 700 مدرسه در افغانستان به دلیل ادامه جنگ تعطیل شده است.

او ادامه داد: حدود 4 میلیون کودک در افغانستان نیازمند کمک انسانی هستند و ششصد هزار کودک نیز از سوء تغذیه رنج می برند.

از سوی دیگر، طبق داده‌های اداره مرکزی آمار افغانستان 48 درصد جمعیت این کشور را که 32 میلیون نفر است، نوجوانان زیر 15 سال تشکیل می دهند.

 

 جنگ داخلی در افغانستان همچنان ادامه دارد

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد که در هجدهمین سال اشغال این کشور توسط آمریکا خشونت و درگیری همچنان ادامه دارد.

او با بیان اینکه در مدت 18 سال گذشته اقدامات مفیدی جهت قدرت بخشیدن به دولت مرکزی و تامین رفاه مردم انجام شده، تاکید کرد که تهدید طالبان و گروه‌های تررویستی مانند داعش همچنان ادامه دارد.

صدیقی با اشاره به فعالیت بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان تصریح کرد که مبارزه با آنان ادامه دارد.

 

 اشغال افغانستان توسط آمریکا

با حادثه 11 سپتامبر 2001 دوره جدیدی برای افغانستان آغاز شد. در این روز دو هواپیمای ربوده شده به مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یکی دیگر به ساختمان پنتاگون در واشنگتن برخورد کرده و یک هواپیمای دیگر نیز پس از مجادله طولانی میان ربایندگان و مسافران در حومه «پنسیلوانیا» سقوط کرد.

ایالات متحده آمریکا گروه تروریستی القاعده و اسامه بن لادن رهبر این گروه را مسئول این حملات اعلام کرد. واشنگتن از گروه طالبان که حاکم وقت افغانستان بود، خواست پایگاه‌های القاعده را بسته و رهبر آن را به آمریکا تحویل دهد. گروه طالبان این درخواست آمریکا را رد کرد.

روز هفتم اکتبر 2001 جنگنده های آمریکا و انگلستان مواضع طالبان و القاعده در افغانستان را هدف قرار دادند. با این حملات جنگ جدیدی در افغانستان آغاز شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.