سومین انتخابات پارلمانی تونس بعد از تحولات موسوم به بهار عربی در سال 2011 برگزار شد. جنبش النهضه و حزب قلب تونس در این انتخابات پیشتاز هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فرانس 24 گزارش داد با پایان انتخابات پارلمانی تونس، شمارش آرا در صندوق‌ های رای آغاز شده است.

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس تعداد واجدین شرایط را بیش از 7 میلیون نفر اعلام کرده است. در این انتخابات حدود 700 فهرست حزبی و بیش از 700 فهرست مستقل برای به دست آوردن 217 کرسی پارلمان این کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند. مشارکت مردمی 40 درصد اعلام شده است.

پس از پایان رای‌ گیری النهضه اعلام کرد بیشترین کرسی را به دست آورده است. رئیس جنبش النهضه تونس گفت: حزبش در انتخابات پارلمانی پیروزی آشکاری به دست آورده است.

«راشد الغنوشی» که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است مطمئن شدیم که حزب النهضه در انتخابات به پیروزی رسیده است؛ پیروزی ای که به هیچ وجه نمی توان درباره آن ابراز تردید کرد. انکار این پیروزی برای ما ستیزه جویی بی دلیل است.

الغنوشی همچنین تاکید کرد: تونس به مبارزه با فقر و فساد خواهد پرداخت و نهادهای کشور را ارتقا می بخشد.

این در حالیست که از سوی دیگر «نبیل القروی» موسس حزب «قلب تونس» می‌ گوید حزب او بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی این کشور کسب کرده است. قروی که یک تاجر است یکی از کاندیداهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس به شمار می‌ رود.

قروی که برخی به او لقب «برلوسکونی تونس» را داده‌ اند، یک سرمایه‌ دار است که از طریق شبکه تلویزیونی خود به نام «نسمه» طرفداران بسیاری پیدا کرده . هرچند منتقدان قروی او را به پوپولیست بودن متهم می‌ کنند اما نمی‌ توان از طرفداران او در جامعه تونس به سادگی عبور کرد.

قروی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه سپتامبر به جرم پولشویی بازداشت شده بود، موفق شد در آن رقابت با کسب 15.58 درصد به دور دوم راه یابد. رقیب او در دور دوم «قیس سعید علی» خواهد بود که توانسته بود 18.4 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که «عبدالفتاح مورو» که کاندید حزب النهضه بود نتوانست بیشتر از 12 درصد آرا را کسب کند و در جایگاه سوم قرار گرفته بود.

نظام سیاسی تونس که مدلی پیچیده و متفاوت از بسیاری از نظام‌ های سیاسی پارلمانی و جمهوری به شمار می‌ رود، هم رئیس جمهوری دارد و هم نخست وزیر و البته هیچکدام هم تشریفاتی نیستند. طبق قانون اساسی تونس، حزب پیروز پس از پایان انتخابات پارلمانی از سوی رئیس جمهور مامور تشکیل اعضای کابینه خواهد بود. با توجه به اینکه هنوز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس برگزار نشده، رئیس جمهور موقت به رهبر حزب پیروز ماموریت خواهد داد تا کابینه را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.