مجلس سنای آمریکا در روزهای آینده طرح لغو وتوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را به رای می گذارد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس سنای آمریکا در روزهای آینده طرح لغو وتوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را به رای می گذارد.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا در حالی این خبر را اعلام کرد که دونالد ترامپ قطعنامه توقف فروش سلاح های پیشرفته به عربستان و امارات عربی متحده را وتو کرده است.

 میچ مک کانل تأکید کرد رای گیری در مجلس سنا برای لغو وتوی دونالد ترامپ پیش از آغاز تعطیلات تابستانی کنگره در روز دوم آگوست انجام می شود.

کنگره آمریکا می تواند با رای دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا با وتوی مصوبات خود از سوی رئیس جمهوری مقابله کند. مصوباتی که به تائید دو سوم اعضای کنگره می رسد نیازی به امضای رئیس جمهوری ندارد.

مجلس سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و در صورت رای بیش از دو سوم سناتورها به لغو وتوی رئیس جمهور، طرح توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی در این مجلس تصویب خواهد شد. با این حال به گفته تحلیلگران موافقت دو سوم سناتورها با لغو وتوی دونالد ترامپ درباره توقف فروش تسلیحات به عربستان بعید به نظر می رسد.

جمهوریخواهان در مجلس سنای آمریکا با ۵۳ کرسی حائز اکثریت هستند. تنها چند سناتور جمهوریخواه ماه گذشته به قطعنامه توقف فروش تسلیحات به عربستان رای مثبت داده بودند.

با وجود این ،همین تدابیر می تواند فروش تسلیحات به ویژه بمب های هدایت شونده تولید شرکت«ریتون» و تجهیزات مرتبط با آن به عربستان سعودی را با مانع مواجه کند.

قانونگذاران آمریکایی به دنبال آن هستند که بر ریاض فشار بیاورند تا پرونده خود را در عرصه حقوق بشر بهبود بخشد و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان در یمن در جنگ علیه این کشور که از چهار سال پیش ائتلاف عربی به رهبری عربستان به راه انداخته است،انجام دهد.

همچنین کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در سال گذشته باعث شده است بسیاری از قانونگذاران آمریکایی را خشمگین کرده است و آنها خواستار فشار بر ریاض شوند.

در همین حال، ترامپ مایل به حفظ روابط عمیق با ریاض است زیرا این کشور را شریک مهم در خاورمیانه می داند. ترامپ همچنین به فروش سلاح به عربستان سعودی به عنوان ابزاری برای ایجاد فرصت های شغلی در آمریکا نگاه می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.