نخست وزیر انگلیس به توهین نژادپرستانه رئیس جمهور به اعضای خارجی کنگره آمریکا را واکنش نشان داد و آن را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، نخست وزیر انگلیس به توهین نژادپرستانه رئیس جمهور به اعضای خارجی کنگره آمریکا را واکنش نشان داد و آن را غیرقابل قبول دانست.

سخنگوی«ترزا می» نخست وزیر انگلیس امروز دوشنبه گفت که می بر این باور است که زبانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سلسله توئیت هایی طی روز یکشنبه درباره مجموعه ای زنان دموکرات عضو کنگره آمریکا به کار برد« هرگز قابل قبول نیست».

رئیس جمهور آمریکا از سه عضو خارجی تبار مجلس نمایندگان آمریکا که نام آنها را نبرد خواست که به همان جایی «برگردند» که از آن به آمریکا آمده اند؛ امری که باعث شد دموکرات ها وی را «نژادپرست»توصیف کنند.

ترامپ در چند توئیت با اشاره به «زنان دموکرات ترقی خواه عضو کنگره» اشاره کرد و منظورش نیز گروهی از زنان جوان آزادی خواه که دارای آرای زیادی هستند و برای نخستین بار وارد مجلس نمایندگان آمریکا شدند مانند «الکسندریا اوکاسیو کورتز» از نیویورک،«الهان عمر» نماینده ایالت« مینه سوتا» و «رشیده طلیب» از ایالت «میشیگان».

ترامپ نام هیچ کدام یک از این نمایندگان را نبرد ولی گفت:« این زنان در اصل از کشورهایی آمده اند که حکومت هایی بسیار فاجعه بار دارند که بدترین، فاسدترین و بی کفایت ترین حکومت ها در جهان هستند.»

وی این زنان را متهم کرد که با عزمی کامل و راسخ«به ملت ایالات متحده آمریکا، بزرگترین و قوی ترین امت در جهان، می گویند که چگونه باید دولت مان را اداره کنیم.»

ترامپ در ادامه سخنان نژادپرستانه خود علیه این سه نماینده گفت:«چرا به مکان های شکست خورده ای که از آنها آمده اند؛ همان جایی که جرم و جنایت شایع است بر نمی گردند و به اصلاح آن مکان ها کمک نمی کنند.»

اوکاسیو کورتز متولد نیویورک است اما تبار پوروتوریکی دارد، طلیب نیز در «دیترویت» به دنیا آمده است و اولین آمریکایی فلسطینی تبار است که به کنگره راه پیدا می کند و  الهان عمر نیز که در دوران کودکی از سومالی به ایالات متحده آمده است اولین زن مسلمان سیاه پوست به شمار می رود که به کنگره راه پیدا می کند.

«بن رای لویان» معاون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که بلندپایه ترین مسئول در کنگره که تبار آمریکای لاتین دارد به شبکه فاکس نیوز گفت که «این توئیت نژادپرستانه است.»

وی افزود: « اینها شهروندان آمریکایی هستند و توسط رای دهندگان در ایالات متحده آمریکا انتخاب شدند».

« نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در توئیتی به شدت از «حمله» رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت:« اظهارنظرهای ترامپ که ناشی از خارجی هراسی است و به دنبال تقسیم و ایجاد شکاف در امت ماست را رد می کنم.»

وی افزود:« اظهار نظرهای ترامپ تأکیدی بر این است که طرح وی مبنی بر اینکه آمریکا را بار دیگر بزرگ کنید، همیشه بر این اساس قرار دارد که آمریکا را بار دیگر سفید پوست کنید.»

شورای روابط آمریکایی -اسلامی نیز اظهار نظرهای ترامپ را به شدت محکوم کرد.

«نهاد عوض» مدیر اجرایی این شورا گفت: این تأسف بار است که ببینیم ساکن کاخ سفید از حمایت و تشویق توصیف های نژادپرستانه به این سمت منتقل می شود که خودش از این توصیف ها استفاده کند.»

عوض افزود: «اگر ترامپ همین جمله ها را توی روی یک زن محجبه در وولمارت به کار ببرد بازداشت می شود.»

از سوی دیگر الهان عمر نماینده دموکرات در کنگره آمریکا به توئیت ترامپ علیه خودش و رشیده طلیب پاسخ داد.

ترامپ از این دو شهروند مسلمان پس از انتقاد از سیاست هایش در قبال مهاجرت خواست به کشورهای اصلی خود بازگردند.

الهان عمر در حساب رسمی اش در توئیتر نوشت:« آقای رئیس جمهور به عنوان اعضای کنگره ما برای تنها کشوری که سوگند قانونی یاد کردیم، ایالات متحده است. به همین دلیل ما برای حمایت از این کشور از بدترین، فاسدترین و بی کفایت ترین رئیس جمهوری که تا الان دیدیم مبارزه می کنیم.»

اوکاسیو کورتز در پاسخ به اظهارات نژادپرستانه ترامپ در توییتر خود نوشت‌: «کشوری که من از آن می‌آیم و کشوری که به آن سوگند (وفاداری) خورده‌ایم،‌ ایالات متحده است.»

وی افزود: «ترامپ عصبانی است چرا که به آمریکایی که ما (زنان ترقی‌خواه رنگین‌پوست) نماینده‌اش باشیم باور ندارد.» و خطاب به ترامپ ادامه داد: «تو عصبانی هستی چرا که نمی‌توانی آمریکایی را تصور کنی که شامل ما هم هست. تو برای غارتگری‌‌ات بر یک آمریکای ترسیده اتکا می‌کنی.»

رشیده طلیب نماینده فلسطینی تبار مجلس نمایندگان آمریکا نیز به توهین ترامپ پاسخ دادد و خواستار برکناری رئیس جمهور شکست خورد آمریکا شد.

 طلیب در توئیتی در حساب شخصی اش در توئیتر نوشت: «آیا می خواهید به شکست رئیس جمهور که به قانون احترام نمی گذارد پاسخ دهید؟ وی خود بحران است...ایدئولوژی اش خطرناک است...باید برکنارش کرد.» 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.