با وجود تهدیدهای آمریکا به تحریم ترکیه اما اردوغان تصمیم خود برای خرید موشک های اس 400 روسیه را یکسره کرد.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: به نظر می رسد که «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه تصمیم خود را روز شنبه یکسره کرد و اعلام کرد که روسیه و ترکیه به شکل مشترک سامانه دفاع موشکی «اس500» را تولید می کنند و قرارداد خرید موشک های «اس 400» که امضا شده است به اتمام می رسد.

این اقدام پس از انتشار گزارش هایی صورت گرفت که می گفتند احتمال دارد ترکیه به فشارهای آمریکا که از آنکارا خواسته بود که این قرارداد موشکی را که در تناقض با شروط ائتلاف ناتوست (که خودش عضو آن است) لغو کند تن داده است. این گزارش ها تأکید کردند آمریکا همپیمان ترک خود را مختار کرده است که یا موشک های روسی انتخاب کند یا هواپیماهای«اف 35» آمریکایی را که آنکار قصد دارد 100 فروند از این نوع هواپیماها را بخرد.

بی تردید این تصمیم جدید ترکیه در نتیجه تماس های سری میان ترکیه و روسیه رخ داده است زیرا اردوغان رئیس جمهور ترکیه فهمیده است که از دست دادن روسیه بر امنیت داخلی اش و چه بسا بر وحدت اراضی ترکیه نیز تأثیر منفی می گذارد.

این قابل توجه بود که این سخنان اردوغان با اعلام آتش بس یک طرفه نیروهای سوریه در شمال «حماه» و «ادلب» توسط مرکز آشتی روسیه وابسته به وزارت دفاع این کشور در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه همزمان شده است زیرا ترکیه از این می ترسد که حمله ارتش سوریه به گروه های مسلح در استان ادلب و همجوار آن با پوشش هوایی روسیه منجر به پناهندگی نزدیکی به 3 میلیون نفر از ساکنان این استان در ترکیه شود چون این عملیات نظامی می تواند منجر به هرج و مرج در ادلب شود به همین دلیل طرف ترک راه حل سیاسی را بر راه حل نظامی ترجیح می دهد.

ما بر این باور نیستیم که اظهارات«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جمع گروهی از روزنامه نگاران درباره این که مانعی برای برگزاری مذاکره میان ترکیه و سوریه برای ایجاد برون رفت از بحران در سوریه و برقراری دوباره روابط میان دو کشور لغزش زبانی بوده است به رغم آن که سوریه آن را تکذیب کرد. اینها اشاره به تلاش های روسیه برای میانجیگری در این زمینه دارد و نیز اشاره به این دارد که یکسره کردن تصمیم ترکیه در مساله موشک های «اس 400» دارای بازتاب هایی بر ائتلاف جدید روسیه،ترکیه،عراق، سوریه و ایران خواهد داشت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که فقط مورد حمایت کنگره است تهدید کرد که در صورت پیشبرد قرارداد موشک های اس400 توسط ترکیه، این کشور را تحریم می کند ولی آیا می تواند این تهدیدهای خود را در سایه شکست تحریم هایش علیه ایران و شکست اش در گسیل کردن نیروهای نظامی به منظور کشاندنش به میز مذاکرات بر اساس شروطش، عملی کند؟

اردوغان به خوبی می داند که او و همپیمانانش در منطقه خاورمیانه اوضاع بدی دارند و برعکس،  روسیه بزرگترین استفاده کننده از بحران و تنش در منطقه خلیج فارس است که باعث شده است که نفت سه دلار گرانتر شود به همین دلیل رئیس جمهور ترکیه بیشتر تخم مرغ های خود را در سبد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گذاشت و به نظر می رسد که این کارش به صلاح تر است ...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.