«فؤاد اوکتای» معاون «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه امروز یکشنبه گفت که آنکارا در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نمی‌شود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «فؤاد اوکتای» معاون «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه امروز یکشنبه گفت که آنکارا در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نمی‌شود. وی با اشاره به مخالفت ایالات متحده آمریکا با خرید سامانه ضدموشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه گفت که آنکارا تصمیم خود را گرفته و «آن‌را تغییر نخواهد داد.»

وی در گفت و گو با کانال تلویزیونی 7 ترکیه افزود: «تهدید آمریکا به تحریم نشان می‌دهد که آنها ترکیه را نشناخته‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند با زبان تهدید با ترکیه صحبت کند.»

معاون رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ترکیه تصمیم خود را گرفته گفت که «وقتی قراردادی منعقد شده و حرفی زده شده به آن عملی می‌کنیم. ترکیه به تعهداتش پایبند است.»

قرار است نخستین محموله سامانه ضدموشکی اس ۴۰۰ روسیه تابستان امسال وارد ترکیه شود. آمریکا از مخالفان سرسخت استقرار این سامانه در ترکیه است.

واشنگتن می‌گوید که ترکیه نمی‌تواند همزمان جنگنده‌های فوق پیشرفته آمریکایی اف ۳۵ و سامانه ضدموشکی اس ۴۰۰ روسیه را در اختیار داشته باشد. این در حالی است که ترکیه تأکید می کند که هیچ تعارضی میان قرارداد سامانه موشکی اس400 با قرارداد اف35 وجود ندارد و این کشور از قراردادش با مسکو چشم پوشی نمی کند.

آمریکا از فاش شدن اطلاعات محرمانه مرتبط با جنگنده های اف 35 عراس دارد و می گوید که سامانه اس ۴۰۰ اطلاعات فنی محرمانه این جنگنده‌ها را جمع آوری می‌کند و به این ترتیب روسیه می‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

در صورتی که ترکیه این تجهیزات را خریداری و وارد کشور کند، مشمول مجازات قانون ممنوعیت خرید سلاح از روسیه می‌شود و به تبع آن مورد تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار خواهد گرفت.

پیش از این نیز پاتریک شاناهان، وزیر دفاع آمریکا گفته بود در صورتی که ترکیه دست به خرید سامانه اس ۴۰۰ کند از برنامه ساخت هواپیماهای اف ۳۵ کنار گذاشته خواهد شد.ترکیه یکی از شرکای پروژه ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکاست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.