رئیس جمهور ونزوئلا تأکید کرد که بخش قضایی این کشور فرایند پیگرد«خوان گوایدو» رهبر مخالفان را به اتهام« نقض قانون اساسی و قوانین کشور» آغاز کرده است و وی دیر یا زود در برابر عدالت و قانون محاکمه می شود.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا تأکید کرد که بخش قضایی این کشور فرایند پیگرد«خوان گوایدو» رهبر مخالفان را به اتهام« نقض قانون اساسی و قوانین کشور» آغاز کرده است و وی دیر یا زود در برابر عدالت و قانون محاکمه می شود.

مادورو در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت که وی سعی کرد که گوایدو را قانع کند که به دنبال «مشارکت در تقسیم کشور و اجازه دادن به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای دخالت در ونزوئلا» نرود.

مادورو همچنین به ایالات متحده آمریکا درباره دخالت در کشورش هشدار داد و گفت که اگر امپراتوری آمریکا در ونزوئلا دخالت کند این کشور تبدیل به ویتنام جدیدی برای آمریکایی ها می شود.

از سوی دیگر، «الیوت آنگل»رئیس کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کنگره هرگز از اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا حمایت نمی کند.

آنگل در جلسه ای در کنگره به شدت از اشاره های ترامپ رئیس جمهور آمریکا به استفاده از قدرت نظامی در ونزوئلا انتقاد کرد.

وی گفت: من نگران اشاره های رئیس جمهور درباره دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا نگران هستم و دوست دارم به کسی که صدای ما را می شنود بگویم که دخالت نظامی آمریکا یک گزینه نیست.»

از جهتی دیگر،روسیه اعلام کرد که به شکل قاطع با سیاسی کردن ارسال کمک های بشر دوستانه به ونزوئلا مخالفت کرد.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو به شکل قاطع با هر گونه سیاسی کردن موضوع رساندن کمک های بشر دوستانه به ونزوئلا مخالف است.

وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که کمک های انسانی باید بر اساس قوانین بین المللی و از طریق سازمان ملل  به کاراکاس تحویل داده شود.

وزارت خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد که تحریک ها توسط طرف کلمبیایی تحت پوشش کمک های انسانی بدون قربانی تمام نمی شود.

بنابراین گزارش، ونزوئلا از 23 ژانویه گذشته پس از آن که خوان گوایدو رئیس پارلمان و رئیس مخالفان ونزوئلایی خودش را به عنوان رئیس جمهور موقت تا زمان برگزاری انتخابات جدید معرفی کرد شاهد بحران روز افزون شده است.

بلافاصله پس از آن که گوایدو خودش را رئیس جمهور موقت معرفی کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وی را رئیس جمهور انتقالی ونزوئلا به رسمیت شناخت و برخی از کشورهای اروپایی، کانادا و کشورهای آمریکای لاتین که همپیمان آمریکا هستند نیز جا پای ترامپ گذاشتند.

در مقابل، کشورهای روسیه، ایران، مکزیک، ترکیه و بولیوی نیکولاس مادورو رئیس جمهور منتخب و قانونی ونزوئلا را تأیید کردند. مادورو دهم ماه ژانویه گذشته برای یک دوره شش ساله به عنوان ریس جمهور منتخب سوگند یاد کرد.

در پی این تحولات مادورو قطع روابط دیپلماتیک با ایالات متحده آمریکا را اعلام کرد و واشنگتن را متهم به تلاش برای انجام کودتا علیه وی کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.