مادورو در پیام خود به ملت آمریکا نسبت به دخالت نظامی دولت آمریکا در کشورش و تکرار سناریوی ویتنام هشدار داد و تأکید کرد:نباید اجازه دهید که ویتنام دوم در آمریکای لاتین رخ دهد.

به گزارش جماران به نقل از المیادین، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا پیامی درباره دخالت دولت آمریکا در تحولات کشورش صادر کرد و به شکل علنی نسبت به هر گونه اتفاقی به آمریکا هشدار داد.

وی در این پیام به ملت آمریکا گفت:ترامپ برای کودتا در ونزوئلا بسترسازی و برنامه ریزی کرده است.

مادورو به ملت آمریکا نسبت به دخالت نظامی دولت آمریکا در کشورش و تکرار سناریوی ویتنام هشدار داد و تأکید کرد:نباید اجازه دهید که ویتنام دوم در آمریکای لاتین رخ دهد.

رئیس جمهور ونزوئلا تأکید کرد که اگر برای وی اتفاق بدی بیفتد ترامپ و رئیس جمهور کلمبیا مسئول هستند.

در تحولی دیگر، نیکلاس مادورو بار دیگر اعلام کرد که حاضر است با مخالفان دولت به گفت و گو بنشیند.

آقای مادورو که با خبرگزاری دولتی روسیه سخن می گفت، تصریح کرد که آماده است با مشارکت میانجیگران بین المللی رو در روی مخالفان بنیشیند و با آنها گفت و گو کند.

به گفته رئیس جمهور ونزوئلا این گفت و گو فرصتی فراهم خواهد کرد تا بتوان در خصوص مسائل مرتبط به منافع کشور، صلح و همچنین آینده ونزوئلا با مخالفان گفت و گو کرد.

تاکید دوباره رئیس جمهور  ونزوئلا بر گفت و گو با مخالفان در حالی مطرح می شود که «خوان گوایدو» رهبر نوظهور مخالفان ونزوئلا پیش از این درخواست نیکلاس مادورو برای مذاکره و گفتگو در باره بحران جاری در این کشور را رد کرده بود.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین ضمن رد برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری گفت که این انتخابات ۱۰ ماه پیش برگزار شد و اگر «امپریالیست‌ها انتخابات جدید می‌خواهند باید تا سال ۲۰۲۵ صبر کنند.». وی با این حال گفت که می‌تواند انتخابات پارلمانی پیش از موعد برگزار کند.

رئیس جمهور ونزوئلا در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که دولت تمام تلاش خود را برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور انجام خواهد داد.

وی گفت که حاضر است با رئیس جمهور آمریکا «شخصا یا در حضور عموم» دیدار و گفتگو کند.

آقای مادورو در این گفت و گو بار دیگر ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از دولت وی تحریم های آمریکا بر ضد کشورش را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که با همه مشکلات موجود مطمئن است که پیروزی نهایی از آن وی و دولتش خواهد بود.

از سوی دیگر، فشارهای بین المللی به دولت ونزوئلا به خصوص اعلام موضع صریح واشنگتن برای کنار رفتن دولت مادورو از قدرت، گمانه زنی ها در خصوص احتمال مداخله نظامی در این کشور را افزایش داده است.

از جهتی دیگر، گوایدو  امروز چهارشنبه در گفت و گو با نشریه «بیلد» آلمان خواستار تحریم های بیشتر دولت ونزوئلا شد.

 وی ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد: «ما تحت حاکمیت یک رژیم دیکتاتوری قرار داریم و باید برای مقابله با آن فشارها افزایش یابد.»

وی با فاسد قلمداد کردن دولت حاکم بر کشورش تصریح کرد: «ما به تحریم و مجازات های بیشتر از جانب اتحادیه اروپا نیاز داریم، دقیقا همانند تصمیمی که آمریکا در این زمینه اتخاذ کرد.»

نماینده دست راستی پارلمان ونزوئلا در بخش دیگری از این گفت و گو ضمن هشدار نسبت به رویکرد سرکوب گرانه رژیم مادورو خاطرنشان کرد: «۷۰۰ نفر تنها در تظاهرات هفته‌های گذشته دستگیر شدند و بیش از سیصد زندانی سیاسی نیز هم اکنون در حبس به سر می برند.»

خوان گوایدو همچنین با اشاره به اینکه جان خود وی نیز در خطر است، یادآورد شد: «تهدید زندان و حتی مرگ همواره بالای سر ماست اما این مسئله به هیچ وجه مانع آن نمی شود که از مسئولیت خود شانه خالی کنیم.»

 

تظاهرات مخالفان

از سوی دیگر همانطور که خوان گوایدو پیشتر از مردم ونزوئلا خواسته بود مخالفان این کشور قرار است امروز چهارشنبه در سراسر کشور برای جلب حمایت ارتش، حامی داخلی نیکلاس مادورو دست به تظاهرات بزنند.

رئیس ۳۵ ساله پارلمان ونزوئلا یکشنبه شب طی نطقی اعلام کرد: «ما چهارشنبه راس ساعت ۱۴ برای درخواست از ارتش جهت پیوستن به مردم به خیابان ها می آییم. ما همچنین خواهان برپایی تظاهراتی بزرگ در روز شنبه برای همراهی و حمایت از ضرب الاجل تعیین شده از سوی اروپا هستیم.»

شش کشور اروپایی (اسپانیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، پرتغال و هلند) روز شنبه با تعیین ضرب الاجلی هشت روزه به نیکلاس مادورو هشدار دادند در صورت عدم اعلام برپایی انتخاباتی آزاد در این کشور خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری به رسمیت خواهند شناخت. این ضرب الاجل روز یکشنبه آینده به اتمام خواهد رسید.مادورو این ضرب الاجل را به شدت رد کرد.

مخالفت کشورهای منطقه با مداخله نظامی

با این حال کشورهای آمریکای لاتین که اغلب آنها مخالف دولت مادورو هستند اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه با مداخله نظامی در ونزوئلا موافق نیستند.

بر این اساس گفته می شود که گروه منطقه ای «لیما» در آمریکای لاتین با هر گونه مداخله نظامی در ونزوئلا برای سرنگون کردن دولت نیکلاس مادورو مخالف است.

«نستور پاپولیزیو» وزیر امور خارجه پرو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این مطلب یادآور شد که «به عنوان عضوی از گروه لیما اعلام می کنیم که این گروه به هیچ وجه موافق مداخله نظامی در ونزوئلا نیست.»

گروه «لیما» متشکل از چهارده کشور آمریکایی لاتین به اضافه کانادا ماه اوت ۲۰۱۷ برای مشارکت در یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران داخلی در ونزوئلا تشکیل شد.

موضع گروه لیما در مخالفت با هرگونه مداخله نظامی در ونزوئلا در حالی مطرح می شود که بنا به تاکید ایالات متحده آمریکا برای برکناری دولت مادورو از قدرت «همه گزینه های ممکن بر روی میز است».

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی  جنگ طلب کاخ سفید روز دوشنبه در حضور خبرنگاران با استناد به موضع پیشتر اعلام شده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که «درباره ونزوئلا کلیه گزینه‌های ممکن در نظر گرفته می شود.»

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه پرو اعلام کرد که گروه لیما روز دوشنبه آینده در اوتاوا به بررسی اقدامات جدید جهت حمایت از خوان گوایدو، رئیس پارلمان، رهبر مخالفان دولت و رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا خواهد پرداخت.

از میان چهارده کشور آمریکای لاتین که عضو گروه لیما هستند تنها سه کشور مکزیک، گویان و سنت لوسیا خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت نشناخه اند؛ بقیه کشورها همانند آمریکا و کانادا بلافاصله پس از سوگند ریاست جمهوری آقای گوایدو از اقدام وی حمایت کردند.

بحران سیاسی در ونزوئلا پس از به میدان آمدن خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر نوظهور مخالفان این کشور وارد مرحله تازه ای شده است.

از جهتی دیگر، دونالد ترامپ در توئیتر نوشت: آمریکایی تا اطلاعا ثانوی به ونزوئلا سفر نکنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.