غلامرضا نعمتی روز شنبه درگفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:این خور که در هدایت سیلاب ها به دریا و زیستگاه پرندگان و آبزیان دریایی نقش حیاتی دارد، تا قبل از احداث پل، جزر و مد دریا دراین مسیر به راحتی صورت می گرفت که با بسته شدن آن و تجمع فاضلاب های خانگی به یک معضل و تهدیدی برای آبزیان و ساکنان در جوار آن تبدیل شده است.
وی اظهارکرد: با ورود نیترات و فسفات ناشی از فاضلاب به این خور، تعادل اکوسیستم برهم خورده و پدیده یوتریفکاسیون( پرغذایی) بروز و باعث شکوفایی جلبکی شده است.
مسئول انجمن سبز اندیشان یاوران طبیعت گناوه گفت: بوجود آمدن این جلبک ها سبب می شود که مخاط ژلاتینی قهوه ای ترشح و با قرار گرفتن بر روی آبشش ماهی، منجر به خفگی آنان شود.
وی گفت:رشد زیاد و گستردگی جلبک های ایجاد شده درسطح آب از رسیدن نور و اکسیژن به اعماق آب جلوگیری می کند و این شرایط که همراه با بوی زننده ناشی از تجزیه باکتریایی و تشکیل کف است موجب مصرف زیاد اکسیژن محلول درآب و در نتیجه مرگ و میر آبزیان می شود.
نعمتی افزود:رشد فزاینده حشرات و جوندگان موذی و همجواری اکوسیستم آلوده شده با مناطق مسکونی موجب تهدید سلامتی و بهداشتی ساکنان درجوار آن شده است.
مسئول انجمن سبزاندیش یاوران طبیعت گناوه تصریح کرد: برای برطرف شدن معضل بوجود آمده باید در احداث پل گردشگری نکات زیست محیطی رعایت و از فاضلاب های سرازیرشده شهر قبل از ورود به خور جلوگیری و راه ورود وخروج آب دریا بازگشایی شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه نیز گفت:باتوجه به مسدود شدن مسیر خور مرده شور به دریا بدلیل احداث طرح پل گردشگری، اکوسیستم موجود در آن به هم خورده است.
محمد تولیده افزود: هم اینک این نقطه از یک طرف فاضلاب خانگی به آن ورود می کند و از طرف دیگر آب های در آن بدلیل قطع ارتباط با جزر و مد دریا راکد و به معضل زیست محیطی تبدیل شده است.
وی گفت:برای برون رفت از این وضعیت باید مسیر خور بازگشایی و راهی برای هدایت آب به دریا درنظرگرفته شود و نیزار و جلبک های این نقطه پاکسازی و جمع آوری شود.
معاون عمرانی و اجرایی شهرداری گناوه نیز گفت: توجه به حفظ محیط زیست بر همگان واجب و لازم است اما باتوجه به اینکه عملیات اجرایی احداث پل خور گردشگری توسط پیمانکار درحال انجام است ، درصورت بازکردن راهی برای ارتباط خور به دریا باعث خلل در روند فعالیت این طرح می شود.
میثم محمدی افزود: بمنظور رفع خواسته دوستداران محیط زیست ، این مسیر مجدد بررسی و درصورت امکان راهی که بتواند زمینه ورود و خروج آب را دراین نقطه فراهم کند، پیش بینی خواهد شد.
طرح احداث پل خور گردشگری گناوه که مدتی با تعطیلی مواجه شده بود هم اینک فعال شده و با تکمیل و رعایت مسایل زیست محیطی، زمینه استفاده بیشتر مردم و هموطنان از ظرفیت‌های گردشگری این شهر بیشتر می شود.
این پل، امکان تردد اهالی و هموطنان را از خیابان ساحلی گناوه به روستاهای ساحلی در جوار آن فراهم می کند.
شهر ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر بیشترین طول نوارساحلی این استان را دارا است.
6164/ 6045** خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.