حمیدرضا لشکری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در این منطقه 7 آشکده مستقر هستند، افزود: در این واحدها ضمن تولید فاضلاب ناشی از پرسنل، سرویس های بهداشتی و آشپزخانه، پسماند زیادی نیز تولید می شود.
وی پسماندهای تولیدی از این واحدها را به دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرفی است که برای مصرف آش استفاده می کنند دانست و اظهار داشت: ولی فاضلاب های تولیدی در این واحدها نسبت به دیگر رستوران های این مسیر کمتر است.
وی گفت: سرویس های بهداشتی این آشکده ها مجهز به مخزن ذخیره (سپتیک تانک) هستند ولی فاضلاب آشپزخانه ای ناشی از شستشوی ظروف و سالن به سپتیک راه نداشت که اکنون ملزم شده اند که تمام پساب ها را هدایت و وارد سپتیک کنند.
لشکری با بیان اینکه زیاد موافق انتقال فاضلاب توسط لجن کش ها در این مسیر نیستیم، ادامه داد: در ضمن این واحدها به دلیل قرارگرفتن در آخرین نقطه استان و دوری از کرج ملزم شدند که فاضلاب های تولیدی را با تاسیس تصفیه خانه استانداردسازی کنند.

***فعالیت آشکده ها در اراضی ملی به صورت غیرقانونی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست یکی دیگر از مشکلات این آشکده ها را فعالیت غیرقانونی آن ها در اراضی ملی و دولتی دانست و گفت: صاحبان این واحدها بدون مجوز قانونی اراضی ملی را تصرف کرده اند که اداره کل منابع طبیعی استان البرز به عنوان نماینده دولت از این واحدها به مراجع قضایی شکایت و پرونده برای آن ها تشکیل شده که منتظر تصمیم قانون برای آن ها هستیم.
وی با بیان اینکه تا تصمیم گیری قانونی در خصوص فعالیت این واحدها، ما نمی توانیم منتظر باشیم و با آن ها مسامحه کنیم، ادامه داد: اکنون به صاحبان این آشکده ها اخطار قانونی در خصوص کنترل پساب و پسماندها داده شده در غیراینصورت از فعالیت آن ها برای آلودگی های زیست محیطی جلوگیری خواهد شد.
لشکری تاکید کرد که به این واحدها اخطار داده ایم که به طور حتم و جدی فاضلاب هایشان به سپیتک هدایت شود و داخل چاه های جاذب و یا مسیل ها ریخته نشود.
وی یادآور شد اکنون از بیش از یکصد واحد خدماتی پذیرایی مستقر در جاده کرج- چالوس سه واحد مجهز به تصفیه خانه شده اند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج در خصوص تصمیمات اتخاذ شده برای واحدهای لبنی فعال در این مسیر، افزود: همچنین واحدهای تولید فراورده های لبنی در یکسال اخیر ملزم شده اند همچون تمام کارخانه ها مجهز به تصفیه خانه فاضلاب شوند که تا کنون 4 واحد مجهز و مابقی در حال تجهیز هستند.
وی دلیل این کار را صنعتی بودن فاضلاب این واحدها دانست و بیان داشت: این الزام یک قانون است ولی تمام واحدهای پذیرایی مجهز به مخزن ذخیره فاضلاب هستند.

*** شناسایی تانکرهای حمل و نقل پساب و ایجاد منهول مختص برای واحدهای جاده چالوس
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرج به فعالیت تانکرهای لجن کش و حمل فاضلاب نیز اشاره کرد و گفت: در این محور 7 تانکر لجن کش دارای مجوز شناسایی و به راهنمایی و رانندگی نیز اطلاعات آنان ارایه شده که این تانکرها ملزم فاضلاب ها را جمع آوری و به محل قانونی که مورد تایید آب و فاضلاب استان و شهرداری است منتقل و در آنجا تخلیه کنند.
وی با بیان اینکه منهول فاضلابی که ویژه تخلیه لجن کش های واحدهای خدماتی پذیرایی جاده چالوس در بلوار شورای کرج مستقر است، افزود: این منهول که به زودی راه اندازی می شود قسمتی از سیستم جمع آوری فاضلاب شهر کرج است.
لشکری ادامه داد: 30 تا 40 درصد شهر کرج مجهز به سیستم جمع آوری فاضلاب است که فقط در این سیستم باید فاضلاب های بهداشتی خانگی و واحدهای پذیرایی در آن تخلیه شود تا در سیستم اگوی شهری رفته و به ایستگاه تصفیه خانه ماهدشت هدایت و در آنجا تصفیه شود.
وی با بیان اینکه قبل از این گزارش های زیادی مبنی بر تخلیه غیرقانونی فاضلاب توسط لجن کش ها در رودخانه کرج داشتیم، اظهار داشت: از این به بعد نباید هیچ فاضلابی در این رودخانه تخلیه شود که با شهرداری و آب و فاضلاب استان تفاهم نامه هایی امضاء کردیم که منهولی خاص پذیرش فاضلاب های بهداشتی منازل و رستوران انتخاب و تجهیز شود که اکنون در مراحل آخر است و تانکرها از این به بعد می توانند آن جا تخلیه کنند.
وی گفت: از این به بعد اگر تخلفی از سوی رانندگان این تانکرها در خصوص تخلیه غیرقانونی فاضلاب ها دیده شود پذیرفته نیست و شدیدا برخورد می شود به طوریکه ضمن اینکه خودروهای آنان به پارکینگ هدایت می شود برای خودشان نیز در مراجع قضایی پرونده تشکیل ومجازات خواهند شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج بیان داشت: اکنون می توانیم نظارت عالی بر فعالیت این تانکرها داشته باشیم یعنی بر رسیدهایی که تانکرها از محل اگو دریافت می کنند نظارت می کنیم تا جای دیگر تخلیه نکنند.
وی افزود: قبل از این باید فاضلاب ها را به حلقه دره می بردند که به دلیل دوری راه بعضی مواقع تخلف می کردند ولی این منهول قانونی است که در حین تخلیه دو نفر ناظر در آنجا مستقر هستند که فاضلاب دیگری که غیرقابل تصفیه باشد را تخلیه نکنند.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.