به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی وتوپوگرافی خاص دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40درصد از گونه های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
بهره برداری های بی رویه عوامل انسانی نه تنها یکی از تهدیدهای جدی منابع زیست محیطی است بلکه مهمترین و جدی ترین تهدید از نظر پژوهش ها و ارزیابی های انجام شده در این راستا به شمار می رود.
فاجعه زیست محیطی در منطقه مزدک شهرستان بویراحمد در ضلع جنوبی پلیس راه یاسوج - اصفهان یکی از صدها مورد تعرض و مصداق عینی از نفوذ و طمع ورزی های انسانی در تخریب و نابودی منابع ملی است.

** حکایتی تلخ از فاجعه دلخراش زیست محیطی
هرچه اطراف را می نگری تنها جنازه های بی جان درخت است؛ زمین های سوخته و همراه با رقص شعله‌های وحشی آتش در پیش چشمانت خودنمایی می کند.
برخی درختان از تنه بریده و قلع و قمع شده اند، برخی ها با شعله های بی رحم آتش به خاک مالیده و خاکستر شده، امامنطقه آرام است و سکوتی بهت آلود فضای اطراف را فرا گرفته است.
خبری از انبوه جنگل های بلوط و درختان آرمیده و قامت برافراشته بر لب رودخانه خروشان بشار زیبا نیست و آواز خوش پرندگان مست و سنجاب های زاگرس در منطقه دیگر به گوش نمی رسد.
کمی آن سوتر اما بوی طمع به مشام می رسد، شک هایم کم کم به یقین تبدیل شده؛ آری پای زمین خواری در میان است.
ساخت وسازهای جدید در کنار ساختمان های متروکه و قدیمی در دل جنگل های بلوط صحنه های دلخراش دیگری از تجاوز و چپاول به حریم منابع ملی در این منطقه است که نشان می دهد اوضاع چقدر بر وفق مراد بوده و شرایط برای ادامه تعرض کاملا فراهم است.
ساختمان ها گرچه فعلا خالی از سکنه اند اما سازندگان آنها قطعا پیش بینی آینده را هم کرده اند تا جایی که یکی از این افراد به شوخی یا شاید هم جدی به یکی از گردشگران، خبر از ایجاد سروک 2 در این منطقه را می دهد.
منطقه سروک چسبیده به ضلع جنوبی شهر یاسوج، یکی از مناطق جنگلی و از بکر ترین مناظر طبیعی شهرستان بویراحمد بود که اکنون با تغییرکاربری زمینهای ملی و کشاورزی، سرشار از ویلاها و ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.
به گفته مسئولان امر بیشترین موارد زمین خواری و تعرض به منابع ملی در 2 دهه گذشته در منطقه سروک بویراحمد اتفاق افتاده است.

** اوج خصومت بر بستر رودخانه بشار
اوج سنگدلی، خصومت و سنگینی این فاجعه زیست محیطی در ورودی جاده فرعی منطقه مزدک و مشرف بر رودخانه زیبای بشار یاسوج آنجا که تیغ های مخوف و بی رحم زیاده خواهان و دودهای آتشین کارخانه های غیرمجاز شن و ماسه بی رحمانه بر جان طبیعت بی دفاع منطقه افتاده و کسی هم جلودارشان نیست.
بوی تعفن و لجن زارهای ناشی از پسمانده های کارخانه فضایی نامطبوع و تاریک را بر بستر رودخانه گسترانیده است.
گویا صدای آخرین نفس‌های رود بشار به گوش می رسد، شن‌های کف رود نمی‌درخشند و آب زلالش کدر شده، پرندگان مهاجر در کنارش آشیانه نمی‌سازند و ماهیان خوش خط و خال دیگر دیده نمی شوند چون زیستگاه آنان زیر چرخ لودرها خراب‌ شده است.
رودخانه ای که سالهای نه چندان دور فضای کم نظیری را به ساکنان روستاهای همسایه خود هدیه می کرد، آب زلال و نوازشگرش خستگی از جان می زدایید و بهشت را جلوی چشمان هر رهگذری تداعی می کرد.
رودخانه بشار زیستگاه نادری برای گونه های جانوری بود هم اینک تبدیل به مردابی راکد، مرده و مبهوت تبدیل شده و آه و حسرت را برای دوستداران محیط زیست به ارمغان آورده است.
آری اینجا روزانه صدای غرش لودرهایی شنیده می شود که مخلوط های کف این رودخانه به کام گشاده کارخانه های شن و ماسه می ریزند و در کمتر جای این زیست بوم اکنون اثری از زندگی و جنب و جوش دیده می شود.
اما پیکر کارخانه های شن و ماسه در بستر آن روز به روز بزرگتر می شود.
البته ظاهر قضیه نشان می دهد صاحبان این کارخانه چنان قدرتمند شده اند که حتی مصوبه های مسئولان برای تعطیلی و یا جابه جایی کارساز نبوده است.
رودخانه بشار در کنار شهر یاسوج بخشی از اکوسیستم جنوب غربی کشور و یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کارون است که سالانه بیش از یک و نیم میلیارد متر مکعب آب را به دشت های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می دهد.
رودخانه بشار به طول 120 کیلومتر در مرز کهگیلویه و بویراحمد با فارس سرچشمه می گیرد و در مرز این استان با چهارمحال و بختیاری آنجا که کارون می‌زاید، تمام می‌شود.
این رود در این مسیر خود همسایه 300 روستا و آبادی است و نان‌ و آب بر سر سفره مردمان کوهپایه‌های دنا می‌گذارد و ناجی آن‌ها در سال‌های بی‌آبی و خشک‌سالی بوده است.

** تجربه تلخ جابه جایی کارخانه های شن وماسه
سرگذشت اسف بار و تاریک این روزهای رود بشار که پیکر نحیفش همچنان زخمی تیغ لودرها و بولدوزرهای کارخانه های تولید شن و ماسه است سالهاست طرح جابه جایی این کارخانه ها مطرح شده اما انگار عزمی راسخی توسط صاحبان پرنفوذ و قدرتمند این واحدهای تولیدی دیده نمی شود.
به گفته مسئولان عمق این رودخانه اکنون بالای پنج متر پایین رفته و تاسیسات مختلف عبور داده شده از زیر، این رودخانه را با خطر مواجه کرده است.
در حاشیه این رودخانه بیش از دهها واحد تولیدی شن و ماسه وجود دارد که بدون مجوز، سالانه افزون بر هزاران تن شن و ماسه از بستر رودخانه برداشت می کنند و همچنان هم به فعالیت خود ادامه می دهند.

**فعالیت 50 کارخانه شن و ماسه بدون مجوز تخصیص آب
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جابه جایی و ساماندهی کارخانه های شن و ماسه در حاشیه رودخانه ها بدون طرح توجیهی خلاف قانون است و ساماندهی آنها نیز در دستور کار جدی شرکت آب منطقه ای استان قرار گرفته است.
رسول فرهادی بیان کرد که از مجموع 66 کارخانه شن و ماسه فعال درسطح استان 50 مورد آن بدون مجوز تخصیص آب فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد که 22 مورد از این تعداد واحدهای شن و ماسه در شهرستان های بویراحمد و دنا و مابقی مربوط به شهرستان ها و مناطق گرمسیری استان هستند.

** ضرورت شناسایی عوامل بسترساز پدیده زمین خواری
پدیده شوم و در عین حال پیچیده زمین خواری در کهگیلویه وبویراحمد گرچه عمر چندانی ندارد اما در یک دهه اخیر شدت و حدت طمع ورزی های ناشی از زخم های کهنه و تازیانه های سخت سودجویان بر پیکرنحیف و رنجور جنگل ها و بلوطتستان ها سرنوشت تلخی را فراروی منابع حیاتی و ملی در این دیار رقم زده است.
البته بررسی ها و ارزیابی زوایای پیدا و پنهان این پدیده و واکاوی پرونده های خرد و کلان چند سال اخیر نیز نفوذ و نقش تعیین کننده برخی کارکنان در سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه دستگاه های مربوطه در گذشته را تا حدود زیادی آشکار ساخته است.
به گفته مسئولان امر درکهگیلویه وبویراحمد شواهد و اسناد زیادی از گذشته حتی از نفوذ کارکنان و نیروهای دستگاه های مختلف از بروز بسیاری از رانت خواری ها و پرونده های زمین خواری و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال در این استان حکایت دارد.
هرچند مسئولان امر به شکل مصداقی به نمونه هایی از نفوذ برخی کارکنان دولت در گذشته در بروز این پدیده و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال اشاره ای نکردند، اما نباید از این چالش اساسی و از عوامل بسترساز بروز این پدیده شوم نیز غافل ماند.
بررسی‌هایی از زوایای پیدا و پنهان این پدیده و واکاوی پرونده‌های خرد و کلان چند سال گذشته در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز نفوذ و نقش تعیین کننده برخی کارکنان در سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه دستگاه های مربوطه را تا حدود زیادی آشکار ساخته است.

**پنج هزار هکتار زمین های ملی در دست سودجویان
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیشتر درحالی از وجود بیش از حدود پنج هزار هکتار از زمینهای ملی این استان در دست سودجویان خبر می دهد که نبود نقشه کاداستر را یکی از مهمترین دلایل افزایش بروز پدیده زمین خواری می داند.
پژمان نیک اقبالی افزود: از 280 هزار هکتار زمین ملی نیازمند نقشه کاداستر تنها 40 هزار هکتار آن دارای نقشه است.
نقشه کاداستر، یک نوع نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.
به گفته نیک اقبالی، شهرستان بویراحمد با حدود 2هزار و 230 هکتار دارای بیشترین منابع ملی تصرف شده در گذشته به دست متصرفان و سودجویان است.
وی اظهار کرد: شهرستان های گچساران با 916 هکتار و کهگیلویه با 591 هکتار در رده های بعدی زمین های ملی تصرف شده قرار دارند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه تصریح کرد: سال 94 نیز حدود 90 پرونده با بیش از 115هکتار زمین خواری در این استان تشکیل شد که 52 هکتار از این میزان نیز از تصرف سودجویان خارج شد.
نیک اقبالی با اشاره به عزم جدی دولت برای مبارزه با زمین خواری، کوه خواری و تخلفات زیست محیطی و منابع طبیعی گفت: تخلفاتی در این زمینه ها در استان انجام شده که بررسی و شناسایی نهایی آنها در دستور کار قرار گرفته است.
وی مشارکت مردم و همراهی رسانه های جمعی برای ارائه آموزش های لازم در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی افکارعمومی برای حفظ و صیانت از زمینهای ملی و منابع طبیعی را از راهکارهای ضروری در کاهش روند تخریب منابع ملی و جنگل ها ذکر کرد.
نیک اقبالی افزود: مقابله جدی با پدیده زمین خواری اکنون با تاکید رهبر معظم انقلاب به یک راهبرد و اولویت مهم دولت و به تبع آن در همه استان ها تبدیل شده است.

** رفع تصرف 2460هکتار زمین ملی از دست سودجویان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت که ظرف سال های 94، 95 و سه ماهه نخست سال جاری افزون بر 2 هزار و 460 هکتار از زمین های منابع ملی در استان از دست سودجویان خارج و رفع تصرف شد.
عزت الله بهشتی فر اظهار داشت که افزون بر 2 هزار و 141 هکتار از این میزان در قالب اجرای تبصره ذیل ماده 55 قانون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده است.
وی تصریح کرد که یکهزار و 941 هکتار از این میزان زمین های رفع تصرف شده در قالب این ماده قانونی در سال 94 و مابقی نیز مربوط به سال 95 و سه ماهه گذشته امسال بوده است.
وی تعداد پرونده های تشکیل شده در مراجع قضایی در این زمینه را 536 مورد ذکر کرد و گفت که ظرف 2 سال گذشته افزون بر 13هزار اصله درخت که به صورت غیرمجاز در زمینهای ملی کاشته شده بودند، با دستور قضایی قطع شدند.

** 2 هزار هکتار زمین ملی در دست سودجویان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که همچنین ظرف سال های 94 و 95 حدود 607 پرونده مربوط به زمین خواری در مراجع قضایی تشکیل که در قالب آن افزون بر 2 هزار هکتار زمین های ملی توسط سودجویان تصرف شده است.
بهشتی فر افزود که حدود 1400 هکتار از این میزان مربوط به سال 94 و مابقی نیز در سال 95 بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد از کاهش محسوس زمین خواری های سازمان یافته در سطح استان در 2 سال گذشته خبر داد و گفت: بسیاری از پرونده های راکد در یک دهه اخیر نیز در دستور کار قضایی و حقوقی استان قرار گرفته است.
بهشتی فر ادامه داد: سال های 90 تا 94 حدود یکهزار و 816 پرونده مربوط به تخریب و تصرف عدوانی زمینهای ملی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.
وی بیان کرد: بیش از یکهزار و 561 هکتار از زمینهای ملی و طبیعی استان نیز در قالب این تعداد پرونده مورد تعرض و تصرف غارتگران و سودجویان قرار گرفت.
بهشتی فر تصریح کرد: 634مورد از این تعداد منجر به صدور رای و رفع تصرف حدود یکهزار و 100 هکتار از زمینهای ملی از دست سودجویان شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیشترین تعداد پرونده های تشکیل شده مربوط به سال های 94 و 93 به ترتیب با 431 و 397 مورد بوده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از پرونده های تشکیل شده در 2 سال اخیر نیز مربوط به تصرفات و دست درازی های سودجویان در سالیان گذشته بویژه در سال های 80 تا 82و 88 تا 90 بوده است.
وی اظهار کرد: با بررسی های انجام شده بیشترین تعرض ها نیز مربوط به شهرستان های بویراحمد و دنا و منطقه طسوج در شهرستان چرام بود.
بهشتی فر با اشاره به فعال شدن کارگروه ویژه حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری، گفت: سالهای 93 و 94 حدود 828 مورد پرونده زمین خواری در مراجع قضایی استان تشکیل شد.
وی ادامه داد: ظرف این 2 سال نیز حدود 637 هکتار از زمینها و منابع ملی از دست سودجویان رفع تصرف شد.
بهشتی فر برخی دستاوردها و نتایج کارگروه ویژه حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری در استان و اهتمام ویژه دولت یازدهم و نیز تعامل دستگاه قضایی در این راستا را یادآور شد و گفت: میزان هماهنگی ها و عزم همگانی برای مقابله جدی با این پدیده یکی از اقدام های مثبت و امیدبخش این کارگروه بوده است.
بهشتی فر گفت: دستور دادستانی مرکز استان مبنی بر اجرای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت از جنگل ها و منابع ملی که تاکنون در استان اجرایی نشده بود یکی از مهمترین مصوبات و دستاوردهای این کارگروه بوده است.
بر اساس این تبصره قانونی در صورت بروز هرگونه زمین خواری و تعرض سودجویان اداره کل منابع طبیعی در هر جای این استان می تواند بدون تشکیل پرونده قضایی اقدام به رفع تصرف و مقابله با متعرضان کند.
وی با اشاره به افزایش روز افزون پدیده زمین خواری و تغییرکاربری های غیراصولی در زمینها و منابع ملی استان، یادآور شد: اجرای طرح و تهیه نقشه کاداستر مهمترین عامل در کاهش بروز این معضل است.
بهشتی فر تاکید کرد: از مجموع حدود یک میلیون و450 هزار هکتار سطح منابع ملی در این استان تاکنون کمتر از 2 درصد آن تهیه طرح کاداستر انجام شده است.

** نبود نقشه کاداستر عامل اصلی افزایش زمین خواری
معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز به موضوع پدیده زمین خواری و مشکلات آن در استان اشاره کرد و گفت: نبود طرح آمایش سرزمینی و نقشه کاداستر و مشخص نبودن حریم ها از جمله عوامل دخیل در رشد این معضل است.
احسان نعمتی از تثبیت مالکیت بیش از 90 درصد از زمینهای ملی و منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: بیش از 88درصد از مساحت 15 هزار و 517 کیلومتر مربعی این استان منابع طبیعی و جنگل است.
وی ابراز داشت: اجرای طرح آمایش سرزمین که با هدف ایجاد رابطه منطقی بین توزیع جمعیت و انجام فعالیت ها در پهنه سرزمین و با توجه به ویژگی های فضایی مناطق است تا حد قابل ملاحظه ای در روند کاهشی پدیده زمین خواری موثر خواهد بود.
نعمتی تناسب نداشتن میزان جرم و مجازات در پدیده زمین خواری و تصرفات زمینهای ملی را از دیگر معضلات و مولفه های اساسی در روند افزایشی این مهم ذکر کرد.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بسیاری از قوانین حاکم در این راستا هنوز مربوط به حدود سال 81 و بیش از 10 سال گذشته است.
وی افزود: این در حالی است که بروز رسانی و متناسب سازی قوانین تاثیر مثبتی در روند مطلوب امور بویژه برخورد قانونی با متخلفان دارد.
وی مشارکت و همراهی مردم و ارائه آموزش های لازم در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی افکارعمومی برای حفظ و صیانت از زمینهای ملی و منابع طبیعی را از دیگر راهکارهای ضروری در کاهش روند تخریب منابع ملی و جنگل ها ذکر کرد.

** رفع تصرف 23هکتار از عرصه های زیست محیطی
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که حدود 23 هکتار از عرصه های زیست محیطی، پناهگاه حیات وحش و پارک ملی در سطح استان ظرف 2 سال گذشته از دست سودجویان رفع تصرف شده است.
حدود 13.5درصد از مساحت 15 هزار و 500 کیلومتر مربعی کهگیلویه وبویراحمد را مناطق حفاظت شده و یا شکار ممنوع تشکیل داده است.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت که این میزان عرصه منابع ملی زیست محیطی قبل از فعالیت دولت یازدهم و به صورت غیرقانونی و حتی با سند رسمی به برخی افراد سودجو واگذار شده بود.
وی تصریح کرد که این میزان عرصه واگذارشده زیست محیطی ظرف 2 سال گذشته با همکاری مراجع قضایی استان رفع تصرف شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که 30 هکتار دیگر نیز در مراجع قضایی در دست اقدام برای صدور رای نهایی است.
هاشمی تصریح کرد که 15.6 هکتار از عرصه های زیست محیطی تصرف شده نیز در مرحله دادرسی در مراجع قضایی است.
وی یادآور شده که ظرف سه ماه گذشته سال جاری تاکنون 390 فقره پرونده مربوط به تخلفات زیست محیطی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.
هاشمی حدود 115 فقره از این تعداد را مربوط به شکار غیرمجاز در مناطق حفاظت شده استان دانست و گفت: 48 مورد مربوط به چرای غیرمجاز دام و 148 فقره نیز مربوط به تخریب و تصرف غیرمجاز عرصه های زیست محیطی و حیات وحش در سطح استان است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد از افزایش میزان دست درازی ها و تعرض سودجویان به منابع زیست محیطی در مناطق حفاظت شده از جمله زیست کره دنا خبر داد.
وی افزود: بهره گیری از ظرفیت و توان سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی بهترین و مناسبترین راهکار و از رویکردهای اصلی سازمان محیط زیست کشور و این استان برای صیانت از منابع طبیعی و زیست محیطی است.
وی میزان مساحت مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد را حدود 312 هزار هکتار معادل 11 درصد مساحت این استان دانست.
هاشمی مناطق حفاظت شده در کهگیلویه و بویراحمد را شامل دنای شرقی و غربی، خاییز، سرخ، دیل، سیوکی، خامی و سولک و مناطق شکار ممنوع استان را نیز شامل خرم ناز، ماغر، سمیرم، لار و حاتم شل ذکر کرد.
وی عنوان کرد: زیست کره دنا با وسعت 255 هزار هکتار به عنوان دهمین زیست کره دنیا و نخستین مورد پس از انقلاب در ایران و پارک ملی دنا از مهمترین سرمایه ها و ظرفیت های زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد است.

** تشکیل 42 پرونده تغییر کاربری غیرمجاز کشاورزی در بویراحمد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز از مقابله جدی با بروز پدیده زمین خواری و تغییر کاربری های غیرمجاز در عرصه های زراعی و باغی استان خبر داد و گفت: سال گذشته چهار مورد حکم قلع و قمع به میزان حدود 9 هزار مترمربع در سطح شهرستان بویراحمد اجرا شد.
جعفر گوهرگانی از تشکیل حدود 42پرونده تغییر کاربری های غیرمجاز در شهرستان بویراحمد به میزان 125 هزار و 800 مترمربع در سال گذشته خبر داد.
وی تصریح کرد: در سال های 92 تا 94 نیز 32 پرونده منجر به صدور رای و اجرای حکم شده است.
وی میزان تعرض و تغییرکاربری های غیرمجاز در سال 94 را نیز در سطح شهرستان کهگیلویه، دنا و چرام نیز به ترتیب 73 هزار و 38، 20 هزار و 704 و پنج هزار و 400 مترمربع اعلام کرد.
گوهرگانی افزود: گزارشی مبنی بر تغییر کاربری غیرمجاز در سطح شهرستان های باشت، لنده و بهمئی ظرف یک سال گذشته اعلام نشده است.

** کاهش زمین خواری های سازمان یافته
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد به صراحت از وجود پدیده نفوذ کارکنان دولتی در گذشته در بروز پدیده زمین خواری به عنوان یکی از معضلات و چالش های مهم در این راستا خبر داد.
سید حسین کاظمی افزود: در برخی مناطق شمال شهر یاسوج به طور واضح نفوذهایی از سوی کارکنان دستگاه های اجرایی و مربوطه در جعل سند و همراهی با غارتگران بیت المال دیده شده بود.
وی البته ضعف نظارت از سوی دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی، شهرداری، بنیاد مسکن ، جهادکشاورزی ، راه و شهرسازی و حتی استانداری را در بروز و افزایش پدیده زمین خواری در سالیان گذشته دخیل دانست.
کاظمی بیان کرد: البته با اهتمام ویژه دولت و مدیریت اجرایی استان و نیز همراهی دستگاه قضایی در تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال ومبارزه با زمین خواری، تا حدود زیادی جلوی برخی زمین خواری های سازمان یافته گرفته شده است.
وی افزود: البته در 2 شهرستان بویراحمد و دنا به دلیل شرایط خاص اقلیمی آنها و نیز ارزش بالای زمین تعرض و دست درازی به زمینهای ملی همچنان رو به افزایش است.
کاظمی تصریح کرد: فرهنگ سازی لازم تا حدودی صورت گرفته ولی باید در کنار آن نیز نظارت ها و آگاهی بخشی بیشتر مردم نسبت به قوانین و مقررات گسترش یابد.
وی گفت: بدون شک منابع طبیعی به تنهایی توان مقابله با چپاولگران و غارتگران بیت المال بویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا را ندارد و هماهنگی بیشتری باید برای مقابله جدی با این پدیده شوم در استان شکل گیرد.
مساحت زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیش از 250 هزار هکتار و میزان تولیدات محصولات زراعی در این استان نیز سالانه افزون بر 650 هزار تن است.
از کل زمینهای کشاورزی استان حدود 89 درصد، اختصاص به کشت محصولات زراعی دارد.
کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16هزار و 249 کیلومتر مربع و جمعیتی 713 هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
گزارشگر: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.