به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی دوشنبه‌شب در مراسم افتتاح طرح‌های سلامت شهرستان عسلویه اظهار داشت: من قبل از انقلاب منزل آیت الله یزدی می‌رفتم و اعلامیه‌های حضرت امام تکثیر و پخش می‌کردم.

وی اضافه کرد: من معتقدم به اندازه بلندای این سرزمین هنوز خیلی از کارها را نکرده‌ایم و اما چیزی را هم اذعان کنم در خیلی از عرصه‌ها دستاوردهای بزرگی داشتیم اما در عرصه نظام سلامت به عنوان کسی که حداقل چهار دهه از عمرم در این نظام گذاشتم بنده افتخار داشتم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: زمانی در این سرزمین در سمت رئیس شبکه بهداشت به عنوان سربازان پیگیر مالاریا تا سیستان و بلوچستان و دورترین مناطق این سرزمین برای کنترل مالاریا و سرخک و بیماری‌های واگیردار خدمت گذار بودم. دستاوردهای بزرگی در عرصه نظام سلامت پس از انقلاب داشتیم که بی نظیر است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب در هزار تولد زنده حداقل ۱۲۰ تا یک سالگی خود را نمی‌دیدند. اینکه به طور متوسط یک جا ۳۰۰ و یک جا ۱۵ تا و جاهایی بالای ۴۰۰ نفر به یک سالگی نمی‌رسدند. بیش از ۲۷۰ زن به دلیل عوض بارداری و زایمان در هر صد هزار بارداری تلف می‌شدند. امروز تمام این آمارها به یک دهم یا زیر یک دهم رسیده یا در بعضی جاها به زیر یک بیستم نسبت به قبل از انقلاب رسیده است.

نمکی خاطرنشان کرد: قبلاً در زمینه پوشش واکسیناسیون ۲۵ درصد از نوزادان واکسینه بودند و با جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفری واکسینه بودند ولی الان در جمعیت ۸۰ میلیون نفری صد در صد واکسینه شده‌اند.

گواهی حذف سرخک را گرفتیم

وی ادامه داد: افتخار داریم که امسال گواهی حذف سرخک را از سازمان جهانی گرفتیم. با این سرزمین به این گستردگی حتی حدود ۱.۵ میلیون بچه‌های افاغنه و کل بچه‌های ایرانی به طور مجانی همه را واکسینه کردیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در آنفلوانزایی که اخیراً اتفاق افتاد به ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر فقط موارد بیمارستانی ما بود و بدون هیچ کمک خارجی همه اینها را درمان کردیم و مرگ و میر ما در آنفلوانزا h1وn1 حتی از اروپای غربی کمتر بود.

وی گفت: در سیل اخیر که ۲۵ استان ما گرفتار شد و شش استان نیز به شدت گرفتار بود، ۳۹۶ قطعه مرغ در ارگان آباد آقا قلا در این سوله‌ها فاسد شده بود. ورود نیروهای به این سوله‌ها ناممکن بود این نیروهای وزارت بهداشت نگذاشتند یک مورد اپیدمی در این مملکت به وجود بیاید.

نمکی اضافه کرد: ایران سرافراز و ایران ماندگار با همت فرزندان این سرزمین به گونه‌ای روی پایه خود ایستاده که دنیا را متحیر کرده است. دبیر کل سازمان جهانی بهداشت به من اعلام کرد ما حیرت کردیم که مگر می‌شود این سرزمین به این بزرگی حتی یک مورد اپیدمی در این سیل اخیر نداشته باشید. البته این مربوط می‌شود به این سربازان و جنرال هایی که در بهداشت و درمان استان‌ها داریم.

دستاوردهای بی‌نظیری داریم

وی افزود: دستاوردهایی که ما در نظام سلامت داشتیم فوق‌العاده درخشان است. ما شش دانشکده پزشکی قبل از انقلاب داشتیم و امروز ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و با سالی بیش از هفت هزار هزار فارغ التحصیل داریم.

نمکی اظهار داشت: ما یک روز برای کوچک‌ترین بیماری بیماران خود را به خارج از مرزها می‌فرستادیم اما امروز در سایه انقلاب پیچیده‌ترین عمل‌های پیوند در همین بیمارستان‌های شیراز انجام می‌دهیم و این استقلال بزرگی برای جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما ۱۴ هزار طبیب در کل کشور داشتیم اما امروز هزاران متخصص شایسته پزشکی در کشور داریم.

وی گفت: اینکه در بیمارستان کنگان پزشک متخصص کم داریم را با چند سال قبل مقایسه کنید. حدود ۶۰ متخصص در بیمارستان کنگان داریم اما در قبل از انقلاب کل استان بوشهر سه متخصص نداشت.

نمگی اظهار داشت: به جرأت میگویم من در ۳۰ سال پیش که برای درمان مالاریا به استان بوشهر سفر می‌کردم کل استان در هر رشته‌ای یک متخصص شاید بیشتر نداشتیم و این دستاوردهای عظیمی برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: من گله‌مندی جوانان را می‌پذیرم اما به جوانان امروز می‌گویم که بدانند قبل از انقلاب حرفی برای گفتن نداشتیم اما امروز در همه زمینه‌ها خودکفا شده‌ایم.ما در بدترین شرایط تحریمی هستیم اما امسال بیش از هزار و پروژه افتتاح می‌کنیم.هر هفته بیش از ۵۰ پروژه با اولویت نقاط کمتر برخودار افتتاح می‌کنیم.

نمکی افزود: امسال آمریکایی‌ها فکر می‌کردند در زمینه دارو و تجهیزات زانو خواهیم زد و دارو مقوله‌ای نیست که بتوانیم با آن کنار بیاییم و پای جان انسان‌ها در میان است اما لحظه‌ای نمی‌شود که اتاق عمل شما داروی بی هوشی نداشته باشد و خدای نکرده مریض اورژانسی بیاید و بگوییم صبر کنید تا دارو بیاید.

داروهای اساسی را تا شش ماه دیگر دپو داریم

وزیر بهداشت اضافه کرد: امسال وضعیت دارویی ما نسبت به سال قبل همین امروز به مراتب بهتر است و کمبودهای دارویی نسب به سال قبل یک سوم رسیده است.

وی افزود: ما داروهای اساسی را تا شش ماه دیگر دپو داریم و در وضعیت خوبی است و برای اولین بار است که یک وزیر محکم می‌گوید حداقل ماه دیگر داروهای اساسی را در وضعیت خوبی دارم. دارویی که تولید داخل داشته باشیم از ورود نمونه خارجی آن می‌گیریم تا تولید داخل به نشود.

نمکی خاطرنشان کرد: یک مورد مربوط به بچه‌های ام پی اس بودند که دارویی مورد تحریم آمریکا بود و آمریکایی‌ها ما را قفل کردند. ارز دارو هم فرستاده بودیم و تعداد محدودی افراد این بیماری را دارند. داروی ژنتیکی و متابولیکی است که آن هم تا آخر این هفته به دست بیماران می‌رسد. اینها دستاوردهایی است که در سایه انقلاب کسب کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شخصیت سردار قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: یکی از دردانه‌های این سرزمین عزیز بود من به دلیل قرب جواری که با این عزیز داشتم و قطعاً خاطره و یاد این مرد بزرگ در خاطر مردمان این سرزمین جاودانه خواهد ماند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شهید سلیمانی به ملکوت اعلا پیوست و قطعاً به یار معشوق خود حضرت اباعبدالله الحسین پیوست و همه ما را داغ‌دار کرد و امیدواریم روح این بزرگ مرد را همواره در بهشت با مقربان درگاه الهی همنشین کند. شهادت سردار سلیمانی ما را در این راه استوارتر و مصمم‌تر خواهد.

وی با اشاره به اینکه حامل سلام گرم رئیس جمهور به مردم استان بوشهر به خصوص جم هستیم، افزود: مواردی هم رئیس جمهور گفتند از جمله بیمارستان عسلویه و در نشست مشترکی که داشتیم قطعاً کار این بیمارستان تمام شده است. هم اعتبارات این بیمارستان تعیین و تکمیل شده است و در اسرع وقت کارش شروع خواهد شد.

نمکی با اشاره به اینکه بیمارستان دیر نیز هر گونه در کمبودی زمینه تجهیزات است ادامه داد: بیمارستان کنگان نیز ۶۰ متخصص دارد اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی کمبودها بررسی بکنند و کمبودها را پیگیری کنند که انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.