توسعه نظام بیمه سلامت کشور همواره یکی از مهمترین موارد مورد تاکید در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده لذا دولت تدبیر و امید به منظور خدمات رسانی بهتر به مردم، در نخستین اقدام خود، طرح ایجاد نسخه‌های الکترونیکی را در مطب پزشکان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی اجرا کرد.

 بنا به گفته مسوولان، شهرستان جیرفت به عنوان پیشانی جنوب کرمان گام‌های مثبتی در زمینه الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکان برداشته لذا مردم هفت شهرستان جنوبی که برای دریافت خدمات پزشکی به مؤسسه تشخیصی و درمانی طرف قرارداد اداره بیمه سلامت شهرستان جیرفت مراجعه می‌کنند از خدمات نسخه الکترونیکی بهره‌مند می‌شوند.

۶۵ درصد نسخه‌های جیرفت به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود

رییس اداره بیمه سلامت شهرستان جیرفت گفت: هم اکنون به طور میانگین ۵۰ درصد نسخه‌های پزشکان جیرفتی به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود.

کرامت رئیسی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۶ هزار و ۲۳۶ نسخه الکترونیکی توسط پزشکان این منطقه تجویز و به داروخانه، آزمایشگاه و سونوگرافی ارسال شده است.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه الکترونیکی کردن اسناد بستری و حذف دفترچه در پرونده‌های بستری، تعویض غیر حضوری دفاتر بیمه از طریق پیامک و اینترنت و آموزش موسسات شهرستان برای راه‌اندازی مطب الکترونیک و همچنین تجویز نسخ الکترونیک در موسسات شهرستان‌های جنوبی استان کرمان از جمله فعالیت‌های این اداره در راستای ارائه خدمات الکترونیک است.

رئیسی با بیان اینکه ۶۳ مؤسسه تشخیصی و درمانی، طرف قرارداد اداره بیمه سلامت شهرستان جیرفت است، تصریح کرد: امسال ۲۲۳ هزار و ۸۴۴ نسخه در واحدهای سرپایی پزشکان‏‏‏، داروخانه‌ها‏‏‏، آزمایشگاه‌ها و سونوگرافی‌ها رسیدگی و پرداخت شده است.

کاهش خطای پزشکی با نسخه‌های الکترونیکی

داروساز جیرفتی به خبرنگار ایرنا گفت: نسخه‌نویسی کاغذی گاهی به دلیل دست خط پزشکان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می‌شود.

احسان سلیمانی افزود: پیاده‌سازی نسخه الکترونیک می‌تواند مشکلات نسخه‌های کاغذی را رفع کند تا دیگر شاهد خطای دست خطی پزشکان نباشیم.

وی اظهار داشت: ثبت نسخه الکترونیک در مطب پزشکان علاوه بر افزایش دقت و صحت در تولید نسخه، موجب تسهیل و تسریع در روند کاری داروخانه‌ها نیز می‌شود.

این داروساز با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیکی، پرداخت‌ها را به روز می‌کند، بیان داشت: با اجرایی شدن این طرح، رسیدگی به اسناد از حالت فیزیکی خارج شده و پرداختی‌ها به صورت الکترونیکی و به روز می‌شود.

تجویز دارو بر اساس تخصص

متخصص گوش، حلق و بینی هم گفت: در نسخه نویسی الکترونیک اجازه تجویز دارو به پزشکان بر اساس تخصص آنها داده می‌شود و اجازه تجویز داروی خاص به پزشک عمومی داده نمی‌شود.

مریم شهابی با بیان اینکه تحول الکترونیکی بخش درمان نیاز ضروری جامعه است، افزود: امیدواریم هر چه زودتر شاهد فراگیر شدن این طرح در جامعه بهداشت و درمان کشور باشیم.

نسخه الکترونیکی؛ خدمات رسانی بهتر به مردم است

یک شهروند جیرفتی نیز به ایرنا گفت: نسخه الکترونیکی، گامی در راستای خدمات رسانی بهتر به مردم است لذا امیدواریم هر چه زودتر این طرح برای همه پزشکان و داروخانه‌ها عملیاتی شود.

علی ناصری افزود: به نظر می‌رسد طرح الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکان از بروکراسی و ایجاد صف‌های طولانی در داروخانه‌ها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این امر موجب می شود در هزینه و وقت بیمار هم صرفه جویی شود.

با اجرای نسخه الکترونیک، سابقه مصرف دارویی بیماران نیز مشخص می‌شود چراکه ممکن است یک بیمار در طول هفته به چند پزشک مراجعه کند و به این ترتیب پزشکانی که این فرد را ویزیت می‌کنند، می‌دانند که وی در نسخه‌های قبل چه داروهایی مصرف کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.