سازمان جاسوسی انگلیس با ایجاد پایگاه های اینترنتی و حساب های توییتری جعلی، از آنها در جریان ناآرامی های سال 2009 ایران و نیز بهار عربی در سال 2011 استفاده کرد.

به گزارش  جماران، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با عنوان «توطئه فعالانه آژانس اطلاعاتی انگلیس برای ایجاد شکاف اجتماعی در ایران» نوشت: ناآرامی های روزهای اخیر در ایران بار دیگر سئوال هایی را در این زمینه مطرح کرده است که سازمانهای اطلاعاتی غرب در ایجاد ناآرامی علیه مخالفان سیاسی خود تا چه اندازه پیش می روند. 
مصطفی البسام، پژوهشگر امور امنیتی که در لندن در حال تحصیل در دوره دکتراست می گوید: «گروه اطلاعاتی پژوهش تهدیدات مشترک (جی تی آر آی جی) یکی از واحدهای سازمان های اطلاعاتی انگلیس است که وظیفه نابود کردن، تحقیر کردن و ایجاد اختلال ضد دشمنان و بی اعتبار کردن آنها را از طریق ایجاد حساب های کاربری جعلی و پخش محتوای ساختگی روی رسانه های اجتماعی بر عهده دارد.»
البسام، برای فهرست 2016 فوربس با عنوان فهرست «30 فرد زیر 30 سال» برای رهبری آینده در بخش فناوری ­اروپا انتخاب شده بود. به گفته وی، این واحد اطلاعاتی سازمان جاسوسی انگلیس حتی علیه گروه های هکری از قبیل آنانیموس و لولزسک (LulzSec) نیز فعالیت کرده است. ادوارد اسنودن پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا در سال 2014 نشان داد که تی جی آر آی جی این گروه های هکری را هدف قرار داده است. تا آن زمان فعالیت های این واحد اطلاعاتی انگلیس امری محرمانه باقی مانده بود. 
البسام، با استفاده از اطلاعات درز شده و نیز تجربه شخصی خود به این نتیجه رسید که مرکز ارتباطات دولتی انگلیس (سازمان اصلی جاسوسی این کشور) در لندن پایگاه های اینترنتی و حساب های توییتری ساختگی و جعلی ایجاد می کند. به گفته این فرد از این حساب ها و وبسایت های جعلی در جریان ناآرامی های سال 2009 ایران و نیز تظاهرات موسوم به بهار عربی در سال 2011 استفاده می شد. 
به گفته این تحلیلگر، تکنیک های به کار رفته توسط جی تی آر آی جی که وی از اسناد این سازمان استخراج کرده، شامل موارد زیر است «قرار دادن ویدئوهای حامل پیام های تشویق کننده در یوتیوب، ایجاد اسامی مستعار آنلاین که به حساب های توییتری و فیس بوکی متصل هستند، عضویت در وبلاگ ها و فوروم ها با هدف ترغیب به بحث درباره موضوعاتی خاص، ارسال ایمیل ها و پیام های مکتوب ساختگی و نیز ایجاد سایت های جعلی برای تبادلات.»
بر اساس اسناد، اهداف این عملیات ها می تواند کل جهان باشد. «کارکنان به عملیات هایی اشاره می کنند که به عنوان مثال ایران و یا کل جمعیت هشتاد میلیون نفری این کشور را هدف قرار می دهد.» بسام با استناد به اسناد و مدارک این واحد اطلاعاتی انگلیس گفت: «اهداف این واحد در ایران عبارت بودند از بی اعتبار کردن مسئولان ایرانی و برنامه هسته ای آن، ایجاد تاخیر و یا بر هم زدن دسترسی آنلاین به مواد به کار رفته در برنامه هسته ای و فعالیت ضد سانسوری.»
این پژوهشگر امور امنیتی گفت: «شاید به نظر عالی برسد و شبیه این باشد که سازمان اطلاعات انگلیس از طریق کمک به ایرانی ها برای دور زدن سانسور، در کنار جامعه اینترنت آزاد قرار گرفته است. در این شرایط، این سازمان همانند گرگ بزرگ و بدخواه در قصه شنل قرمزی عمل می کند. آنها ظاهرا به شما کمک می کنند ولی در این اثنا به شما ضربه نیز می زنند.»
وی افزود: «با اینکه ایجاد دسترسی آنلاین به مطالب سانسور شده یکی از اهداف این سازمان است، این سازمان با میزبانی از وبسایت ها و اطلاعات تبادل شده آنلاین اهداف خود، از آن برای بحث جمع اوری اطلاعات و جاسوسی از ایرانی ها استفاده کرد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 829348
  • منبع: خبرگزاری صداو سیما
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.