دولت آلمان می گوید شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد الکسی ناوالنی، مخالف دولت روسیه، با گاز شیمیایی اعصاب، هدف گرفته شده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که الکسی ناوالنی منتقد و مخالف روسی با نوویچوک مسموم شده است.

آلکسی ناوالنی منتقد دولت روسیه به عنوان رهبر مخالفان از حمایت کشورهای غربی برخوردار شده است.

گاردین گزارش داد؛ ، دولت آلمان اعلام  کرد که آزمایشات سم شناسی در بیمارستان چاریته برلین صراحتا مسمومیت الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه با عامل عصبی نوویچوک را اثبات می کند.

عوامل نوویچوک یا گاز نوویچوک به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند. 

"استفان سایبرت" سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه ای اعلام کرد: آزمایشات صورت گرفته توسط آزمایشگاه ویژه ارتش اثبات یک عامل عصبی شیمیایی از گروه نوویچوک را نشان داده است.

به گزارش مجل آلمانی اشپیگل، کارشناسان در بیمارستان چاریته به دلیل شباهت ها با نوع مسمویت سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۱۸، با آزمایشگاه ویژه انگلیس برای تحقیق در مورد سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی، مشاوره گرفته اند. 

در بیانیه رسمی دولت آلمان مسمویت ناوالنی با یک عامل عصبی شیمیایی توصیف  و از دولت روسیه درخواست شده است تا فوراً توضیحی ارائه دهد.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که سفیر روسیه در برلین با توجه به یافته های جدید احضار شده است.

ماس در ادامه افزود: ما این حمله را به شدیدترین حالت محکوم می کنیم.

الکسی ناوالنی هفته گذشته در حالی که از تومسک در سیبری به مسکو پرواز می کرد در هواپیما دچار عارضه شدید شده و در شهر اومسک سیبری بستری شد.

وی سپس به بیمارستان چریته برلین منتقل شد.

به گزارش جماران؛ به نقل از الجزیره، روبل روسیه و بورس مسکو در پی اعلام برلین در مسمومیت الکسی ناوالنی با گاز اعصاب، سقوط کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.