شوراها به عنوان نماد دموکراسی محلی در پایین ترین سطح مدیریتی کشور با اختصاص فصل هفتم قانون اساسی مشتمل بر اصول یکصدم تا یکصد و ششم و اشاره به این موضوع در اصول دیگر این قانون جایگاه مهمی در سیستم حکومتی جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده اند.
شوراهای بسان مویرگ های سیاسی هستندکه تصمیم گیری و مشورت را از دل خانه های شهر و روستاهای مختلف کشور به بدنه سیستم و نظام حکومتی منتقل نمایند و با تصمیم سازی و ارائه راه حل ها و پیشنهادات قانونی و با پشتوانه تعقل اجتماعی، راه توسعه و ترقی را هموار نمایند.
این روزها هم همانند دوره های پیشین در شهر ایلام و شهرستان های تابعه نداهای ناخوشایندی از طایفه گری و هوز ها به گوش می رسد، هوز، هو، طایفه و فامیل با روشی کاملا ناشایست به یکی از مهمترین چالش های انتخاباتی در سطح استان تبدیل شده است.
عباراتی مانند «بد خودمون از خوب مردم بهتره» در کنار تحریک روانی و جلسه گرفتن ها و غیرتی کردن اهل فامیل و مطرح نمودن تقابل های قدیمی بین طایفه ها که گاه منجر به ایجاد اختلافات جدید هم می شود، همگی راهی هستند که هوزها در مقابل هم بایستند و تمام قد به مقابله با دموکراسی بپردازند.
شعارها، طایفه ها و خودخواهی ها باید از سیمای زخم خورده و عقب مانده ایلام رخت بربندند و کنشگران انتخاباتی، چه انتخاب کنندگان و چه انتخاب شوندگان، باید راه توسعه و ترقی را از مدار دموکراسی و انتخاب صحیح بپیمایند.
یکبار برای همیشه باید ریشه خود خواهی و برادرخواهی را در مساله انتخابات خشکاند و از مسیر شوراها، فرصتی برای توسعه متوازن و پیشرفت شهر و روستاها فراهم کرد.
29 اردیبهشت، همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز همزمان با سایر استان های کشور در ایلام برگزار می شود.
تجربه سالیان گذشته نشان داده که انتخاب های نادرست و غیر هوشمندانه، به جدال ها و خودخواهی هایی تبدیل می گردد که با تقابل و مبارزه اعضای شورا، عملا کارکردهای آن را از بین می برد.
امری که در چندین نقطه از این استان شاهد آن بودیم و کش و قوس های فراوانی را به وجود آورد تا عملا نهاد شوراها کارکردی مثبت نداشته باشد.
همکار افتخاری ایرنا مرکز ایلام
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.