به گزارش ایرنا، احزاب سیاسی زمینه ساز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است و با ارائه طرح های عملی به نامزدهای مورد حمایت خود برنامه کاری نامزد را بیش از پیش تضمین کرده و دست نامزدها در شعار پردازی را رو می کند.
استیون دی تانسی /Stephen D Tansey / در کتاب مقدمات سیاست در تعریف حزب سیاسی چنین آورده است: ' احزاب سیاسی را می توان گروه های اجتماعی قلمداد کرد که معمولا از طریق مبارزات انتخاباتی تلاش می کنند دولت یک کشور را به صورت کلی یا جزئی در اختیار گیرند.'
علی دارابی نیز در کتاب 'جریان شناسی سیاسی در ایران ' می نویسد: ' حزب مستلزم وجود سازمان و تشکیلات پایداری است که حیات سیاسی آن از حیات بنیانگذاران آن فراتر باشد؛ بدین معنا که با خارج شدن رهبران آن از سیاست، حزب همچنان به کار خود ادامه دهد.'
همچنین در این کتاب آمده است: ' حزب باید دارای اساسنامه و مرامنامه بوده و توسط عده ای از اشخاص حقیقی معتقد به آرمان ها و مشی سیاسی معین تاسیس شده باشد.'
یک تحلیل گر سیاسی معتقد است: یکی از کارکردهای احزاب، فعالیت در عرصه های دموکراتیک از جمله انتخابات به شمار می رود اما لازمه آن فعالیت گسترده احزاب در جامعه است.
به گفته هادی عابدی به علت اقبال عمومی پایین مردم به فعالیت های حزبی که بیشتر از برخورد حاکمیت با احزاب ناشی می شود، بستر مناسب برای فعالیت احزاب به صورت کامل فراهم نیست و احزاب طبق فلسفه وجودی خود و آن طور که باید نمی توانند به فعالیت بپردازد.
وی با بیان اینکه انتخابات از ویژگی های یک جامعه مدرن بوده و احزاب نیز ابزاری برای نگاه مدرن به حاکمیت و حکومت است، اضافه کرد: وجود احزاب برای یک جامعه مدرن یک امر اجتناب ناپذیر است و برای محقق کردن کارکرد احزاب باید شرایط مناسب آن نیز در جامعه فراهم باشد.
وی افزود: اگر بستر لازم برای فعالیت احزاب در جامعه فراهم شود، با سازماندهی مردم در احزاب و حمایت ایشان از نامزد مورد حمایت خود که برنامه ای مدون برای وی از طریق حزب طراحی شده، مردم برای حضور در انتخابات راغب تر می شوند.
عابدی بر این باور است که با توجه به استانداردهای فعالیت احزاب در عالم سیاست، احزاب ایرانی تاکنون نتوانسته اند به صورت منسجم و کامل در تبلیغات انتخاباتی در راستای معرفی برنامه های نامزدها نقش بارزی ایفا کنند.
به گفته وی احزاب در انتخابات پیش رو نیز تاکنون کارکرد مناسبی ایفا نکرده اند و در عین حال با امکانات موجود در کشور تا حد توان سعی کرده اند در این زمینه تاثیرگذار باشند.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی احزاب می توانند فعالیت های خوبی در عرصه سیاست داشته باشند، اضافه کرد: چون تفسیرهای مختلفی از این قانون وجود دارد، در برخی موارد فعالیت احزاب با مشکل روبرو می شود و احزاب بسته تر عمل می کند.
عابدی با تاکید بر اینکه احزاب در ایران بیشتر شکل جمعیتی دارد، اظهار کرد: تفاوت آنچنان زیادی بین احزاب فعال داخل کشور وجود ندارد و فعالیت و کارکرد احزاب بیشتر در غالب سه جریان سیاسی اصلاح طلب، اعتدال گرا و اصول گرا قابل تحلیل است.
به گفته این تحلیل گر سیاسی تعدد احزاب نشان دهنده یک بیماری در ساختار سیاسی کشور است، چون این امر نشان دهنده آن است که فعالان سیاسی عضو احزاب نمی توانند در موضوعات با هم اتفاق نظر داشته باشند و این وضعیت نه به دلیل تفاوت دیدگاه های ساختاری از یکدیگر، بلکه ناشی از دعواهای شخصی و حب و بغض های شخصیت های بارز نسبت به یکدیگر و جاه طلبی های فردی است.
وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد احزاب فراگیر در سطح استان های کشور بیش از تعداد انگشتان یک دست کشور نیست، ادامه داد: اغلب این احزاب تفاوت زیادی باهم ندارند زیرا نمی توان باور کرد این همه نگرش متفاوت بنیادین در جامعه وجود داشته باشد؛ اکثریت احزاب ثبت شده در مراجع قانونی، تعداد جمعیت کمی دارند و در سطح یک شهر یا استان فعالیت می کنند.
عابدی معتقد است: تکثر احزاب نشانگر این نکته است که فعالان سیاسی و اجتماعی به ضرورت وجود احزاب برای انسجام جامعه و تعامل بین حاکمیت و مردم پی برده اند و هنوز قدرت ساماندهی تشکل های خود را به خوبی ندارند اما خود را نیز ناچار به فعالیت سیاسی در قالب حزبی می بینند.
به گفته وی اقبال عمومی نسبت به احزاب در حال حاضر کم است اما وجود احزاب مختلف و فعالیت های آنها نویدبخش آینده ای روشن برای حیات سیاسی احزاب در کشور به شمار می رود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه در دین اسلام به احزاب توجه شده و پس از انقلاب اسلامی نیز احزاب و نحوه فعالیت آنها در قانون اساسی مطرح شده است، گفت: در دوران قبل از انقلاب اسلامی برخی احزاب به صورت دولتی، درباری و حکومتی، فعالیت های فرمایشی داشتند و همین زمینه تاریخی موجب شده است تا اقبال مردم نسبت به احزاب سیاسی کمتر شود.
یحیی عماری با بیان اینکه در جامعه ما احزاب در آستانه انتخابات قارچ گونه رشد می کند، گفت: در انتخابات اگر به احزاب توجه جدی شود، شاید بسیاری از نابسامانی های در جامعه به وجود نیاید؛ چنانچه یک نامزد انتخاباتی به پشتوانه یک حزب به صحنه رقابت های انتخاباتی ورود کند، به صورت منسجم و طبق طرح های از پیش برنامه ریزی شده حزب می رود و برنامه های کاری وی در همه موضوعات جوابگوی نیازهای جامعه می شود.
به گفته عماری در زمان حاضر برخی نمایندگان مجلس در مسائل سیاسی سواد و تجربه کافی ندارند و این مشکل ها به فعالیت های کم و غیرمنسجم احزاب بر می گردد.
وی با اشاره به اینکه نتیجه ورود نامزدها از مسیر احزاب به گود انتخابات، روی کارآمدن نامزدهای سالم، قوی و با صلاحیت به عرصه سیاسی کشور است، افزود: اگر نامزدها نتوانند کارآیی مناسبی از خود نشان دهند باید به مردم پاسخگو باشند و این باعث می شود احزاب به مرور زمان ساختار خود را ترمیم کرده و از این بازخوردها استفاده کنند.
وی بیان کرد: مطالبات مردم با نبود و فعالیت های کم احزاب از جامعه کم رنگ تر می شود و در جامعه باید فرهنگی حاکم شود که احزاب بتوانند به صورت منظم خبرنامه های خود را به مردم ارائه کنند و اقبال عمومی به مرور زمان نسبت به احزاب بیشتر شود.
وی رقابت احزاب مختلف در عرصه سیاسی کشور را سازنده دانست و گفت: رقابت احزاب با یکدیگر به شناسایی نامزدهای با صلاحیت منجر می شود.
وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر اشخاص جایگزین احزاب شده است، گفت: احزاب واسطه حاکمیت و مردم است و اگر نقش احزاب در عرصه سیاسی پررنگ شود، منافع شخصی برخی قدرت طلبان به خطر می افتد که این دلیلی بر سنگ اندازی این افراد در مسیر شکوفایی و تکامل احزاب در کشور است.
دبیر حزب اعتدال و توسعه در آذربایجان غربی نیز گفت: حضور و فعالیت احزاب در برنامه های سیاسی در جوامع پیشرفته از مولفه های لازم برای توسعه متوازن در ابعاد مختلف به شمار می رود.
میرعلی محمدی گفت: احزاب باید در سطح جامعه سازماندهی و ساماندهی شوند و تمام ضوابط و مقررات مربوط به آنها از سوی وزارت کشور تکمیل شود.
وی ادامه داد: تا زمانیکه حضور احزاب با تاثیرگذاری لازم همراه نباشد، نه تنها انگیزه ای برای اعضای حزب برای فعالیت های بیشتر وجود نخواهد داشت بلکه طرفداران آن حزب نیز برای فعالیت های حزبی بی میل می شوند.
محمدی با بیان اینکه گستردگی زیاد احزاب نشانگر تاثیرگذاری بیشتر نیست، گفت: این تعدد باعث به وجود آمدن احزاب فصلی شده و از کیفیت بهره مندی مردم از احزاب کاسته است.
وی گفت: انتخابات ریاست جمهوری فرصت مغتنمی برای مردم است تا با قدرت و نحوه فعالیت احزاب آشنا شوند و با ارائه برنامه در تصمیم گیری های سیاسی کشور نقش محوری خود را ایفا کنند.
وی افزود: در سایه این فضا علاقه مندی مردم در مشارکت های حزبی افزایش پیدا می کند و ابهام ها درباره نوع فعالیت احزاب از بین می رود.
وی با تاکید بر اینکه اخلاق مداری در فعالیت های احزاب نقش بسیار مهم ایفا می کند، گفت: بداخلاقی و کج اخلاقی از طرف احزاب جایگاه آنها را خدشه دار می کند و از محبوبیت آنها نزد مردم کاسته می شود.
وی افزود: زمانی که در جامعه اتفاق ها و چالش های مهم به وجود می آید، رقابت احزاب باهم برای ارائه راه حل برای آن مسئله می تواند یک رقابت سازنده شود.
وی ادامه داد: در نتیجه این رقابت، شفاف سازی در جامعه ایجاد و با انعکاس این دیدگاه ها توسط رسانه ها زمینه توسعه جامعه فراهم می شود.
وی گفت: حزب اعتدال و توسعه با جریان اصلاح طلبان، شورای اعتدال و اصلاح طلان را تشکیل داده و ستاد انتخاباتی اعتدال در این راستا در سراسر کشور از جمله آذربایجان غربی تشکیل شده است.
رئیس حزب ندای ایرانیان در آذربایجان غربی گفت: احزاب نه تنها باید در زمان انتخابات ریاست جمهوری بلکه باید در برنامه ریزی و تصمیم گیری های کشور نیز در طول سال نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
فریده قاسمی افزود: احزاب در پرشور کردن فضای انتخابات و تشویق مردم به رای دادن نقش مهم ایفا می کنند زیرا میزان مشارکت مردم نشان دهنده اطمینان آنان به نظام حاکم و حضور آنان برای دفاع از آرمان هایشان تعبیر می شود.
وی با اشاره به اینکه احزاب کیفیت آرا را ارتقا می دهد، ادامه داد: احزاب نخبگان و فرهیختگان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد زیرا در جامعه ما حلقه اتصال مردم عامه با احزاب از حلقه اتصال قشر تحصیل کرده با احزاب محکم تر بوده و نتیجه فعالیت احزاب بیشتر در آرای قشر تحصیل کرده مشخص است.
وی ادامه داد: شناسایی و تبیین اهداف نامزدهای انتخاباتی را نیز احزاب می توانند انجام دهند اما این امر مستلزم این است که احزاب برنامه های خود را همه فهم کنند تا مشارکت توده های مردم را به خوبی جلب کنند.
وی اظهار کرد: باید مسئولان استانی در تصمیم گیری های سیاسی بیشتر از این به احزاب بها دهند و نباید حضور احزاب به چند جلسه تشریفاتی در ایام خاص خلاصه شود.
فریده قاسمی با اشاره به اینکه نامزدهای ما حزبی نیستند و اگر مورد حمایت احزاب قرار بگیرند به صورت مقطعی است، افزود: برخی نامزدها لازم نمی دانند خود را به یک حزب خاص منتسب بدانند و عضو نشدن در احزاب را مایه افتخار می دانند و در فعالیت های سیاسی تک روی می کنند.
به گفته وی در کشور ما فردگرایی جایگزین حزب گرایی در تصمیم گیری های سیاسی است و افراد حتی توجه چندانی به احزاب مورد حمایت نامزدها نمی کنند.
وی افزود: چنانچه حزب در جامعه وجود نداشته باشد مردم عادی به عنوان سرمایه عظیم سیاسی که به حاکمیت متصل نیستند، دیدگاه های خود را در برنامه های نامزدها بی تاثیر می بینند.
وی افزود: برخی احزاب در زمان انتخابات تایید و حمایت یک حزب را می گیرند اما پس از پیروزی در انتخابات رابطه خود با حزب را قطع می کنند که این امر مشارکت حزب در تصمیمات سیاسی را بی اثر می کند.
وی ادامه داد: اگر انتخابات به صورت حزبی برگزار شود مردم به شعارهای عوام فهم رای نمی دهند.
وی افزود: چنانچه روسای جمهوری متعلق به حزب باشند در نبود عملکرد موفق باید به حزب خود پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: شوراهای هماهنگی و سیاست گذاری احزاب در سال های اخیر تشکیل شده تا احزاب زیر یک چتر عمل کنند که این امر نویدبخش فعالیت منسجم احزاب در کشور است.
وی با اشاره به اینکه نباید به جوانان به عنوان پوستر چسبان و ستادپرکن نگاه کرد، افزود: جوانان باید در فعالیت های سیاسی نقش محوری ایفا کنند و با بیان دیدگاه های خود در احزاب در تصمیم گیری برای سرنوشت سیاسی کشور خود سهیم شوند.
به گزارش ایرنا، احزاب با ساز و کار قانونی فعلی امکان فعالیت در ساختار سیاسی کشور را دارا بوده و یکی از عوامل موثر در ایجاد شور انتخاباتی است.
طبق نظر فعالان سیاسی چنانچه تفسیر قانون احزاب در کشور از سوی نهادهای قانونی به طرز یکسانی همراه باشد، موانع قانونی بر سر راه فعالیت احزاب وجود نخواهد داشت و احزاب در طول سال و به ویژه در عرصه انتخابات علاوه بر معرفی برنامه های برنامه کاری نامزدهای مورد حمایت خود و به چالش کشیدن برنامه های نامزدهای مقابل فضای انتخابات را پرشورتر خواهند کرد.
7129/3072 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.