کامران طاهرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرکز برای نخستین بار در کشور ایجاد می شود و تمامی پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان کشور می توانند از طریق این مرکز محصولات و توانمندی های خود را در معرض نمایش گذاشته و یا محصولات خود را از این مرز صادر کنند.
وی اظهار کرد: این مرکز به یک درگاه برای صدور محصولات فناورانه کشور تبدیل می شود و مجوز ایجاد آن نیز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شده است.

** مشکل مجوز پارک علم و فناوری ایلام در حال برطرف شدن است
رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام با بیان اینکه موافقت اصولی ایجاد پارک موقت و مشروط به تامین زمین بود و نبود زمین مهمترین تهدید و دغدغه پارک علم و فناوری در این استان است، گفت: این مشکل با کمک و رایزنی استاندار ایلام در حال برطرف شدن است و پنج هزار و 800 متر مربع زمین از طرف استانداری در اختیار پارک قرار گرفته است.
طاهر پور تاکید کرد: همچنین قرار است پنج هکتار زمین نیز برای احداث شهرک تحقیقاتی و واگذاری به شرکت های دانش بنیان برای پارک علم و فناوری ایلام خریداری شود.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس دستورالعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تامین زمین پارک علم و فناوری بر عهده استان است و بدون وجود زمین موافقت اصولی پارک وجاهت قانونی ندارد و پارک هویت حقوقی ندارد، یادآور شد: مجوز فعالیت پارک در سال 94 به صورت موقت صادر و به مدت یکسال به منظور تامین زمین مورد نیاز از طرف استان تمدید شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس در صورتی که سند مالکیت زمین های در نظر گرفته شده به اسم پارک علم و فناوری استان صادر شود و مشکل زمین مرتفع گردد مجوز فعالیت پارک نیز قطعی و نهایی خواهد شد.

** ثبت چهار شرکت دانش بنیان در ایلام
رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت: تاکنون چهار شرکت دانش بنیان این استان در حوزه های ژئوفیزیک و لرزه نگاری، الکترونیک و آی سی تی به ثبت رسیده و پرونده 2 شرکت دیگر نیز در مراحل پایانی ثبت است.
طاهرپور با بیان اینکه از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان در بین استان های کشور وضعیت مناسبی نداریم، اظهار کرد: با این وجود شرکت های دانش بنیان این استان تک محصولی نیستند و هر کدام از این سه شرکت بین چهار تا شش محصول دانش بنیان دارند که هر کدام از آنها قابلیت ثبت در یک شرکت را دارد.
به گفته وی، شرکت های دانش بنیان از تمامی مزایای حقوقی مناطق آزاد برخوردار می شوند و بهره مندی از 15 سال معافیت مالیاتی، معافیت از پرداخت عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی و سهولت مبادلات مالی با خارج از کشور همانند مناطق آزاد از جمله مزایای استقرار این شرکت ها در پارک علم و فناوری است.
به گزارش ایرنا، پارک علم و فناوری استان ایلام به عنوان یکی از پارک های نوپا و جوان کشور، فعالیت نخستین خود را در سال 92 آغاز کرد اما مجوز فعالیت آن در سال 94 به صورت موقت صادر شد.
ایلام با تنها چهار شرکت دانش بنیان در ردیف آخر استان های کشور در زمینه تعداد شرکت های دانش بنیان قرار دارد.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6032/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.