دومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی در مجتمع آموزش عالی و علمی تحقیقاتی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی امین رستم زاده دبیر علمی دومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی  و معاون جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در مراسم افتتاحیه این همایش ملی که با حضور پدر علم حقوق عمومی و اساسی کشور (پروفسور سیدمحمدهاشمی) و پدر علم حقوق بازرگانی و تجارت بین الملل کشور (پروفسور عرفانی )، و هاشمی رییس مرکز امام ولایت فقیه و انقلاب  و رییس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تهران و اساتید و پژوهشگران برجسته حقوق برگزار شد  گفت: در مجموع 510 مقاله  از دانشگاههای مختلف کشور در مقاطع مختلف دانشجویی تحصیلات تکمیلی و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاهها به دبیرخانه همایش ارسال گردیده بود که در 3 مرحله مورد داوری قرار گرفت و داوران مقالات نهایی به دو داور داخل و خارج از استان ارسال گردید و در مجموع 30 مقاله به بخش ارایه شفاهی و 15 مقاله با اصلاحات به سایر بخش های همایش منتخب گردید که پیش بینی گردیده 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور در این همایش به ارایه مقالات منتخب بپردازند که در مجموع 15 درصد مقالات از اساتید داخل استان و 85 درصد با وابستگی علمی خارج از استان است.

رستم زاده  با اشاره به پروسه داوری این همایش ملی علمی گفت : 71 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور عضو کمیته داوری و علمی همایش بوده اند که بیش از 60 درصد آنها از اعضای هیات علمی دانشگاههای تهران و خارج از استان است و 40 درصد اعضای علمی از اساتید هیات علمی داخل دانشگاههای استان است.

رستم زاده  با اشاره به نقش تحقق حقوق شهروندی در توسعه گفت: در ادبیات برنامه ریزی امروز، شاخص های متعدد و گوناگون برای تبیین میزان توسعه وجود داردوشاخص های مزبور در ابتدای رواج مفهوم توسعه بیشتر جنبه اقتصادی داشتند اما با گذشت زمان به ترکیبی از عوامل مادی و غیرمادی تغییر یافته اند. از میان شاخص های سازنده ساختار اصلی توسعه، دانش عمومی از جایگاه ویژهای برخوردار می باشد

وی گفت: ارتقا آگاهی دانش عمومی یک جامعه را ارتقا می دهد و هر چقدر دانش عمومی جامعه ارتقا یابد مشارکت مردم و نقش آفرینی آنها در توسعه زیادتر می شود.

معاون جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به نتایج تحقیقات صورت گرفته گفت: در جامعه ای که دانش عمومی مردم همسان و کمتر از حد باشد سیاست ها، برنامه ها و ضوابط قانونی جامعه در خلاء آگاهی عمومی و دانش عمومی به نتایج قابل توجهی نخواهد رسید و علاوه بر اختلال در مدیریت شهرها خود شهروندان را نیز با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد کرد. به عبارت دیگر داشتن زندگی در کنار دیگران و بهرهمندی از مزایای شهر بدون آگاهی از حقوق، وظایف و تکالیف مرتبط با آن تحقق نمی یابد.

وی فرهنگ سازی و آموزش و پژوهش را سه رکن اصیل تحقق حقوق شهروندی در یک جامعه ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: باید با گام های علمی توامان برای این مسیرها برنامه ریزی علمی و عملی د اشته باشیم.

دبیر علمی این همایش ملی گفت:در کشورهای توسعه یافته مفهوم حقوق شهروندی به شکلی خلاقانه در سیستم آموزشی و نظام یادگیری در همان ابتدای پلان و سرفصل های آموزشی نیروی انسانی آن کشور قبل از آموزش حروف الفبا به دانش اموز یاد داده می شود و به نوعی تحقق نهادینه شدن فرهنگ حقوق شهروندی و آشنایی با مفاهیم آن بستر تعالی و توسعه را از طریق مهیا شدن ادبیات ذهنی دانش آموزان با این مفاهیم رقم می زند.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در این حوزه خاطرنشان ساخت: نظریات و ابعاد مختلفی در خصوص حقوق شهرندی ارایه شده و در یک قسم بندی لیبرال ها معتقدند که دولت باید نسبت به شیوه زندگی شهروندان حالت بی طرف داشته باشد  یعنی اینکه دولت طرفدار شیوه خاصی از زندگی نباشد . و یا اجتماع گرایان در نظریه هایشان  بر مسئولیت ها ی شهروندان تاکید داشته و آن را بنیادی تر می دانند و یا سوسیال دموکرات ها در نظریه هایشان  بر تعادل بین حقوق و مسئولیت های شهروندان تاکید دارند که اساسا باید بر اساس مفاهیم جوهری و ارزشی فرهنگ جامعه کشورمان براساس منابع و داشته های خود موضوع را واکاوی نماید.

رستم زاده گفت: باید حقوق شهروندی با ادبیاتی علمی در جامعه جاری و ساری شود و از بهترین منابع منطبق با ارزش ها و فرهنگ های جامعه در راستای نهادینه سازی آن بهره جست که قرآن و آموزه های دینی نهج البلاغه ناب ترین منابع تحقق حقوق شهروندی می باشد که باید با آنها براساس یک گفتمان علمی غنی به کشف آموزه های واقعی آن پرداخت و سپس سیاست های رابردی و اجرایی برای آن طراحی و تدوین کرد.

دبیر علمی دومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با اشاره به نمایه شدن مقالات منتخب در دو نمایه مهم و اصلی دانشگاههای کشور گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که بر اساس آن دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی موظف‌ هستند برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی معتبر علمی را تحت عناوین سمینار، کنفرانس، کنگره وهمایش  ... در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) به ثبت برسانند و مقالات نهایی منتخب  این همایش ملی با توجه به ثبت آن در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) با شماره مجوز 20402-95170 و پایگاه اطلاعات علمی ( SID ) در هردو پایگاه معتبر نمایه خواهند شد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.