به گزارش خبرنگار ایرنا ، در فاصله چند ماه مانده به ایام محرم و کنگره بزرگ اربعین حسینی، حضور زائران اربعین حسینی برای رهسپاری به عتبات عالیات در مرز بین المللی مهران روز بروز  افزایش بیشتری می یابد.

 در ایام سپری شده از سال جاری میانگین روزانه بیش از هفت هزار نفر زائر از مرز رسمی مهران بسوی شهرهای مقدس کربلا و نجف در کشور عراق عزیمت کرده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۶ درصدی را نشان می دهد.

به گفته مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در چهار ماهه اول سال جاری تاکنون از یک میلیون و ۱۲۳ هزار نفر از مرز بین المللی مهران تردد کرده اند.

تداوم بی وقفه ترددهای  زیارتی پایانه مرزی مهران در حالی است که مسئولان ایلام درحال مهیا کردن زیرساخت ها و امکانات ضروری و رفاهی متناسب با  تردد حدود چهار میلیون زائر اربعین حسینی از مهران و ایلام  به عنوان قدمگاه زائران بزرگترین اجتماع  ایینی کره زمین هستند.

**بازدید مدیران ارشد ستاد اربعین کشور از پایانه مرزی مهران

حساسیت موضوع موجب حضور و بازرسی مسئولان عضو  ستاد اربعین کشور از محورهای تردد زائران در استان ایلام بسوی مهران و کسب  اطمینان از مهیا بودن پایانه مرزی مهران طی هفته جاری شد.

 معاون عمرانی استانداری ایلام در جریان بازدید مدیران ارشد ستاد اربعین کشور از زیرساخت های پایانه مرزی مهران گفت: تکمیل زیرساخت های اربعین به نحوی که امکان میزبانی و تردد سهل وامن زائران فراهم شود اولویت جدی مردم ومسوولان ایلام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،احمد کرمی  اظهار داشت: با توجه به حذف روادید دو پیش بینی افزایش گسترده زائران ،  مدیریت استان تلاش می کند که زیرساخت های پایانه مرزی مهران  تا اواخر شهریور ماه آماده  شوند.

وی به برخی اقدام های انجام شده اشاره کرد و گفت:  ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام همراه با آب سردکن و سایه بان در مسیر پیاده روی زایران احداث شده است.

وی اضافه کرد: پایانه برکت که سال گذشته در یک روز ۲۴۰ هزار نفر از آن تردد کردد، امسال گره ترافیکی آن رفع شده و مسیر رفت و برگشت اتوبوس ها جدا شده است.

کرمی با اشاره ای به کنار گذر غربی مهران  گفت: امسال این کنار گذر آماده و اتوبوس ها از این کنار گذر تردد کرده و وارد پایانه برکت خواهند شد و از مسیر کنار گذر شرقی به پارکینگ اربعین برگشت داده می شوند.

در پایان این بازدید با حضور دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، دبیر کمیته مرکزی زیرساخت، مدیر عامل اتوبوسرانی، مدیر گذرنامه وزارت خارجه، معاون استاندار، فرماندار، معاونین فرماندار، شهردار و جمعی از مسولان محلی جلسه رفع موانع و مشکلات زیرساخت های اربعین در پایانه مرزی مهران برگزار شد.

در این نشست براساس مصوبه ستاد مبنی بر ضرورت ثبت نام زائران در سامانه سماح، مقرر شد مقدمات لازم از طریق درگاه‌های مختلف شامل دفاتر حج و زیارت، پلیس + ۱۰ و پیشخوان دولت برای ثبت نام زائران فراهم شود.

***ادامه بهسازی مسیرهای منتهی به مرز مهران

 اجرای عملیات عمرانی بهسازی راه های منتهی به مرز مهران در محدود استان ایلام به خصوص طرح چهارخطه کردن محور حمیل - ایلام - مرز مهران به عنوان کانون اصلی آمد و شد زائران با سرعت و حساسیت بیشتری همچنان درحال پیگیری است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در خصوص پروژه بزرگراه ایلام - مهران (مسیر اصلی اربعین) گفت: طول این بزرگراه از ورودی شهر ایلام (میدان ارغوان- کنارگذر شرقی ایلام) تا پایانه مرزی مهران ۱۰۲ کیلومتر است که ۸۲ کیلومتر آن به صورت چهار خطه زیربار ترافیک رفته است.
علی اصغر کاظمی ادامه داد: البته در قسمت‌هایی از این ۸۲ کیلومتر لایه روکش آسفالت نهایی و نصب جدا کننده‌های بتونی باید به انجام برسد و ۲۰ کیلومتر باقیمانده در قطعه‌های سه گانه مسیر توسط پیمانکاران در حال اجرا است.

وی افزود: تلاش خواهد شد نقاط حساس و گره‌های ترافیکی پیش از اربعین حسینی با تکمیل پل‌های بزرگ برطرف شود و امسال تردد در استان ایلام هموارتر از سال های گذشته خواهد بود.

دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین نیز روز گذشته در جریان نشست ستاد اربعین که دربازارچه  مرز بین المللی مهران برگزار شد  با اشاره به لغو روادید برای زائران اربعینی کربلای معلی بر لزوم همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر و به خصوص گذرنامه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، امیر مرادی اظهار داشت:  لغو روادید به معنای به همراه نداشتن گذرنامه و مدارک قانونی نیست و زائران باید هنگام مراجعه به پایانه‌های مرزی حتماً مدارک قانونی و معتبر به همراه داشته باشند تا بتوانند به سهولت از مرز عبور کنند.

وی خروج از کشور برای شرکت در آیین بزرگ اربعین را  منوط به ثبت نام در سامانه سماح دانست و یادآور شد: با توجه به مصوبه ستاد مبنی بر ضرورت ثبت نام زائران در سامانه سماح، مقرر شد مقدمات لازم از طریق درگاه های مختلف شامل دفاتر حج و زیارت، پلیس + ۱۰ و پیشخوان دولت فراهم شود.

مرادی با اشاره به برنامه ریزی های مراسم اربعین امسال اضافه کرد: تمام تلاش ما خدمات بیشتر و بهتر با برنامه منسجم و دقیق نسبت به سال‌های گذشته به زائران اربعین است.

وی اظهار داشت: مرز خسروی امسال به صورت قطعی بازگشایی می شود و این امر کمک زیادی برای کم کردن فشارها بر شهر و مرز مهران خواهد کرد.

ابلاغ ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه اربعین ایلام 

 استاندار ایلام نیز گفت: بودجه اربعین از ۱۸۰ میلیارد به ۷۶۰ میلیارد ریال افزایش یافته که از این مبلغ تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال ابلاغ شده و علاوه بر این میزان چند روز گذشته ۳۰۰ میلیارد ریال نتیجه سفر هیئت بلند پایه اقتصادی به ایلام ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی به تازگی  اظهار کرد: امسال حدود ۷۶۰ میلیارد ریال برای بودجه اربعین مصوب شده که از این مبلغ تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال ابلاغ شده و علاوه بر این میزان، چند روز گذشته ۳۰۰ میلیارد ریال نتیجه سفر هیئت بلند پایه اقتصادی به ایلام ابلاغ شده است.

وی  با ذکر اینکه کارگاه های راهسازی در  مسیر تردد زائران  اربعین  فعال شده اند افزود: در ورودی شهر ایلام زیرگذر ارغوان و چند تونل در مسیر ایلام به مهران در حال ساخت است که یکی از آنها به صورت کامل باز شده است.

استاندار ایلام با تاکید بر رفع نواقص زیرساخت‌ها قبل از مراسم اربعین گفت: اول از همه باید مشکلات و نواقص سال گذشته برطرف شود، موضوع ترافیک و قفل شدن پایانه برکت که پارسال اتفاق افتاد امسال باید برطرف گردد.

 سلیمانی دشتکی اضافه کرد: موضوع تخصیص ارز در آن سوی مرز مهم است، باید به موقع مورد توجه قرار گیرد، البته برای حل این موضوعات ستاد اربعین در یک ماه آخر در مهران تشکیل می‌شود.

وی در ادامه خواستار مشارکت بیشتر مرکز و استان‌های معین در امر اسکان و تغذیه در اربعین شد و افزود: برای دوری از موازی کاری خواستار مدیریت تحت فرماندهی واحد اربعین در استان هستیم.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب باختری ایلام قرار دارد و مرز بین المللی مهران در ۱۱ کیلومتری آن از کانون های مهم تردد زائر بشمار می رود.

۳۰۳۲/۶۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.