در صورت گسترش صنعت پرورش اسب، آموزش سوارکاری از مبتدی تا حرفه ای می تواند مانند سایر ورزش ها باشد که البته در این ورزش ایجاد ارتباط دوستانه با اسب و شناخت آن می تواند جایگاه مهمی داشته باشد.
استان البرز با دارا بودن باشگاه های متعدد سوارکاری و فعالیت افراد زیادی در صنعت پرورش اسب به ویژه در کردان شهرستان ساوجبلاغ، ظرفیت های بالایی برای تبدیل شدن به قطب ورزش سوارکاری کشور دارد.
راه اندازی ورزشگاه سوارکاری در استان البرز می تواند مکمل ظرفیت های البرز در پرورش اسب باشد و از سویی بومی سازی این صنعت در استان مصداقی از تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
البرز استعداد خوبی برای اسب و پرورش اسب دارد و می توان بسترهای صنعت اسب را در این استان توسعه داد.
هم اکنون نزدیک به 100 واحد پرورش اسب در استان البرز سرمایه گذاری کرده اند که یکی از زمینه های تحقق اقتصاد مقاومتی در استان به شمار می رود و بومی سازی آن نیز امکان گسترش سرمایه گذاری در این زمینه را فراهم می کند.
سید حمید طهائی استاندار سابق البرز سال گذشته در بازدید از ظرفیت های پرورش اسب در ساوجبلاغ اعلام کرده بود که برنامه های عملیاتی برای توسعه صنعت پرورش اسب در سطح استان طراحی شده که یکی از آن موارد راه اندازی ورزشگاه اختصاصی سوارکاری است.
وی خاطرنشان کرده بود که با توجه به همجواری البرز با تهران و تمایلی که از سوی بخش خصوصی در توسعه این صنعت وجود دارد، می توان به نحو ویژه ای دستاودهای صنعت پرورش اسب را در سطح ملی معرفی کرد.
فعالان این صنعت در البرز با اشاره به ظرفیت های موجود در البرز تاکید دارد که این صنعت رو به فراموشی است و نیاز است که مسئولان با حمایت از فعالان این بخش انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی ایجاد کنند تا از این ظرفیت نهفته البرز به خوبی استفاده شود.
به منظور تهیه گزارش میدانی از نقاط قوت و ضعف فعالیت در صنعت پرورش اسب و سوارکاری سری به یکی از باشگاه های قدیمی سوارکاری ساوجبلاغ در منطقه کردان زدیم که یکی از ٩٠ باشگاه سوارکاری و پرورش اسب استان البرزاست.
این باشگاه سوارکاری از مجموعه های زیبای پرورش و تولید اسب کشور است که علاوه بر تولید و تکثیر انواع اسب اصیل ایرانی، مینیاتور، خزری، کار آموزش را برای رده های مختلف سنی در دستور کار خود دارد.
غلامعلی فلاح پور گرداننده این باشگاه که ٢٨ سالی است که در صنعت پرورش اسب فعالیت می کند، می گوید ظرفیت خوب بخش چندار در شهرستان ساوجبلاغ برای پرورش و تولید اسب امروز به یک برند تبدیل شده است و وجود بیش از ٢٠باشگاه سوار کاری این منطقه را به مجموعه ای بی بدیل برای این صنعت تبدیل کرده که این روزها از رونق چندانی برخوردار نیست و باید به آن توجه کرد و اجازه نداد که دچار رکود شود.
این مالک و پرورش دهنده اسب می گوید: در حوزه ورزش اسب سواری مشکلات مالی نداریم و سرمایه گذاری های خوبی از سوی علاقمندان به این رشته انجام شده، اما باید برنامه ریزی داشته باشیم تا این سرمایه گذاری هدر نرود.
وی معتقد است که اگر باشگاه های سوارکاری و پرورش اسب در ساوجبلاغ باظرفیت کامل کار کند، ایجاد اشتغال فراوانی را در پی خواهد داشت و شاهد رونق روز افزون این صنعت در کشور خواهیم بود.
فلاح پور افزود: در ساوجبلاغ استان البرز بالای 20 مرکز پرورش اسب فعال است که اغلب با ظرفیت کامل خود کار نمی کنند.
وی گفت: دست هایی وجود دارد که مانع رشد و پیشرفت می شود و اسب در زادگاه حقیقی خود یعنی کشور ایران مهجور مانده است.
فلاح پور گفت: عدم حمایت، ممنوعیت صادرات، بالا بودن هزینه های پرورش و نگهداری، ورود اسب های خارجی، نبود برنامه ریزی جامع سبب شده تا شمار اسب های اصیل ایرانی رو به کاهش رود.
حسین رضایی تولید کننده اسب در بخش کردان ساوجبلاغ نیز در خصوص جایگاه اسب ایرانی صحبت می کند.
او معتقد است از نظر تاریخی زادگاه اسب ایران است. نژادهای اصیل ایرانی، عرب، ترکمن و کرد از گونه های ایرانی هستند که در گذشته صادرات اسب را به سراسر دنیا در کارنامه خود دارند و امروز به جای پرداختن به اسب های ایرانی، واردات رواج پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: اگر اعتبارات واردات اسب در داخل سرمایه گذاری شود ما به تولیدملی مان کمک کرده ایم و از همه مهمتر جایگاه اسب ایرانی را به وضعیت مطلوبی خواهیم رساند.
این پرورش دهنده اسب خاطرنشان کرد: زمینه ایجاد قرنطینه بین المللی در کشور شکل نگرفته است. اگر مسئولین جهاد کشاورزی - دامپزشکی و فدراسیون سوارکاری به یک اجماع برسند و قرنطینه اسب در کشور دائر شود، صنعت اسب کشور متحول می شود و اسب های اصیل ایرانی آن سوی آب ها قدرت و زیبایی خود را در میادین ورزشی به نمایش خواهند گذاشت.
وی با اشاره به پتانسیل‌های بسیار خوب سوارکاری در استان البرز افزود: در این حوزه با مشکلات زیرساختی بسیاری‌ مواجه ‌هستیم که امیدواریم با رونق و شکوفایی ورزش سوارکاری، مشکلات زیرساختی نیز برطرف شود.
رضایی افزود: ساوجبلاغ قطب پرورش اسب و ورزش سوارکاری است و این مناسب نیست که از حمایت جدی در این صنعت بر خوردار نیستیم.
وی گفت: مشکل اینجاست که برای امور مربوط به اسب متولی واحدی وجود ندارد، واردات اسب و کنترل نژاد زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و ورزش هم زیر نظر فدراسیون سوارکاری.
این فعال ورزش سوارکاری همچنین گفت: به دلیل وجود دو گانگی و عدم یکپارچگی هیچ گاه نتوانستیم مشکلات مربوط به این عرصه را مرتفع سازیم. این عوامل باعث رشد انحرافات اقتصادی در این صنعت شده و از همه مهمتر قرنطینه اسب کشور است که ما قادر به نمایش اسب هایمان در آنسوی آب ها نیستیم که باید دامپزشکی با اقدام در این خصوص اسب اصیل ایرانی را نجات دهد.
دکتر محمدعلی نجفی استاندار جدید البرز نیز معتقد است که حضور سرمایه گذاران در این بخش و فعال کردن این صنعت می تواند گام بزرگی در بهره مندی از ظرفیت های بالقوه البرز باشد.
وی در گفت و گو با ایرنا افزود: از حضور سرمایه گذاران برای احداث استادیوم سوارکاری استقبال می کنیم.
استاندار البرز همچنین خاطرنشان کرد: البرز می تواند به قطب صنعت پرورش اسب در کشور مبدل شود.
فرماندار ساوجبلاغ نیز هم به ظرفیت های خوب پرورش و تولید اسب در این شهرستان اشاره کرد و گفت در ساوجبلاغ برترین باشگاه های سوار کاری فعال است که بعضی از آنها در حد برندهای معتبر جهانی فعالیت می کنند.
ابولقاسم پالیزگیر در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ظرفیت ایجاد استقبال در صنعت اسب بسیار بالاست، افزود: متاسفانه بعضی افراد غیرحرفه ای وارد این صنعت شده اند و مشکلات فراوانی را برای باشگاه داران وارد کرده اند.
پالیزگیر گفت: فدراسیون سوارکاری کشور باید بیشتر به صنعت اسب توجه کند چرا که روند فعلی روندی مناسب در حمایت از این صنعت نیست.
وی افزود: جهاد کشاورزی، دامپزشکی، وزارت ورزش و جوانان باید به تولیدکنندگان و پرورش دهندگان اسب کمک کرده و آنها را زیر چتر حمایتی خود ببرند تا این صنعت کمتر دچار بحران شود.
پالیزگیر گفت: فرمانداری ساوجبلاغ با تمام توان از باشگاه های سوارکاری مستقر در شهرستان حمایت می کند و هر باشگاهی که با ادارات شهرستان مشکل دارد، موضوع را به ما اعلام کند، با علاقه تمام با حضور در مجموعه های مستقر در منطقه به حل آن مشکلات اقدام خواهیم کرد.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.