به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، حسن رکنی در بازدید از طرح های دامداری و مرغداری در استان اردبیل افزود: این طرح با هدف افزایش تنوع ژنی دام های دومنظوره نژاد سیمینتال اجرا می شود.
وی گفت: در سال گذشته یک هزار واحد ژنی از گاومیش هایی را که توانایی تولید گوشت و شیر را در سطح بالا دارا هستند در بین مراکز گاومیش داری فعال کشور توزیع شد و امیدواریم شاهد پیشرفت های خوبی در صنعت گاومیش داری در استان های کشور باشیم.
وی افزود: گاومیش های بومی استان اردبیل روزانه بطور متوسط 5 تا 7 کیلوگرم شیر تولید می کنند که امیدواریم با اقدامات خوبی که در اصلاح ژنتیکی گاومیش های استان در دست اقدام داریم این میزان تولید شیر به 12 کیلوگرم افزایش یابد.
او اظهار کرد: در حوزه دام سبک و سنگین و طیور در استان اردبیل اقدامات خوبی انجام شده ، در دام های سنگین از نژاد هلشتاین استفاده شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه دام سبک نیز گفت: اهدافی که در مقوله دام سبک دنبال می کنیم اهداف کیفی است و به هیچ وجه به دنبال اهداف کمی گسترش دام سبک نیستیم زیرا با محدودیت چراگاهها و مراتع روبرو هستیم.
او افزود: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی استفاده از دام های با بازده شیر و گوشت بیشتر است و بر روی پروژه های چند قلو زایی و افزایش رشد و در نهایت تولید گوشت و شیر بیشتر کار می شود.
وی اظهار کرد: استان اردبیل از هر لحاظ شایستگی ها و توانمندی های لازم را برای گاومیش داری دارد ، از آخرین دستاوردهای علمی در اصلاح نژاد گاومیش بهره گیری شده تا توانمندی های نژاد این دام سنگین نیز ارتقا یابد.
بیش از پنج میلیون واحد دامی ظرفیت های دامی استان اردبیل را تشکیل می دهد که 2 میلیون واحد آن سبک ، سه میلیون واحد دامی سنگین رقم تولیدات گوشت قرمز را به میزان 34 هزار تن ، گوشت سفید 38 هزار تن ، شیر خام 264 هزار تن ، عسل 6 هزار تن ، تخم مرغ هشت هزار تن در استان رسانده است.
در استان اردبیل 375 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 6 میلیون و200 هزار قطعه ، 33 واحد مرغ مادر با ظرفیت یک میلیون و 540 هزار قطعه و 28 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 687 هزار قطعه فعال می باشد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.