به گزارش خبرنگار ایرنا، سلسله شهرستانی کوچک در شمال استان لرستان است که آب و هوای بی نظیر و خاک فوق العاده آن سبب ایجاد ظرفیت های فراوان در بخش کشاورزی شده است.
وجود چشمه ها و سراب های جوشان و طبیعتی معتدل باعث شده اغلب روستائیان این شهرستان خوش آب و هوا به کاشت درخت گردو روی بیاورند به گونه ای که کمتر باغداری را می توان سراغ داشت که از کاشت این درخت در شهرستان سلسله بی بهره باشد.
حجم وسیع کاشت و تولید گردو در باغات شهرستان به ویژه در منطقه نمونه گردشگری کهمان سبب شده این شهرستان در زمینه تولید گردو رتبه نخست استان را به خود اختصاص دهد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان سلسله با 2 هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت، قطب تولید گردو در استان لرستان محسوب می شود که از این میزان یکهزار و 800 هکتار بارور و 500 هکتار به صورت غیر بارور می باشند.
وی متوسط تولید گردو در هر هکتار در سلسله را 2 تن و 300 کیلوگرم و در لرستان 2 تن اعلام و پیش بینی کرد امسال بیش از چهار هزار و 140 تن گردو در شهرستان سلسله برداشت شود.
سپهوند تصریح کرد: شهرستان سلسله با تولید چهار هزار و 140 تن در سال حدود 30 درصد محصول گردوی استان لرستان را تولید می کند که بر همین اساس شهرستان سلسله هم از نظر متوسط عملکرد در هکتار و هم از نظر میزان تولید رتبه نخست را در استان دارد.
وی با بیان اینکه در ایران سالانه 230 هزار تن گردو تولید می شود که سهم شهرستان سلسله از آن 1/8 درصد است، افزود: در کل کشورهای جهان سه میلیون و 400 هزار تن گردو تولید می شود که سهم شهرستان سلسله از این میزان 12 صدم درصد است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله با بیان اینکه آب فراوان، خاک حاصلخیز و هوای مناسب زمینه تولید گردوی بسیار مرغوب را برای اهالی این خطه از استان لرستان فراهم کرده است، گفت: کاشت گردو علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی بهترین شرایط را برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای باغداران فراهم می کند از نظر رونق صنعت گردشگری نیز این شهرستان را به یکی از مناطق بسیار دیدنی تبدیل کرده است.
وی افزود: در طول سال به ویژه در زمان برداشت گردو هزاران نفر ضمن بازدید از این منطقه گردوی مورد نیاز خود را به صورت تازه در محل تهیه می کنند.
سپهوند گفت: پس از بازدید رئیس سازمان تعاون روستایی کشور از باغات گردوی سلسله و استقبال وی از برگزاری جشنواره گردو در شهرستان، درخواست برگزاری جشنواره برای رئیس سازمان جهاد کشاورزی ارسال شد که مورد موافقت قرار گرفت.
وی افزود: برگزاری اینگونه جشنواره ها بایستی دارای دستاوردهایی نیز باشد که علاوه بر موارد مربوط به بازاریابی و فروش گردو و شناساندن بیشتر این منطقه در کل کشور، مردم این شهرستان 2 دستاورد مهم از این جشنواره را انتظار دارند.
مدیر جهاد کشاورزی سلسله ایجاد کارگاه ها و صنایع بسته بندی برای ارزش افزوده، اشتغالزایی بیشتر و ایجاد یک مرکز تحقیقات خاص گردو در زمینه های مختلف گیاه پزشکی را از دستاوردهای این جشنواره عنوان کرد و گفت: تغذیه، اصلاح و احیا، آبیاری و روش های آن، ترویج ارقام جدید و پرمحصول و بسیاری موارد دیگر در ارتباط با گردو که در واقع موجب ارتباط هرچه بیشتر باغداران گردو کار و مراکز تحقیقاتی می شوند نیز از دستاوردهای این جشنواره خواهند بود.
وی با بیان اینکه این مرکز می تواند برای کل استان و حتی غرب کشور سرویس دهی مناسبی از نظر علمی داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر هیچگونه صنایع وابسته به این محصول در سطح شهرستان و جود ندارد.
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه اقتصاد این شهرستان مبتنی بر کشاورزی است، اظهار کرد: شهرستان سلسله دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که در صورت توجه و برطرف کردن مشکلات موجود می تواند یکی از قطب های تولیدی استان شود.
قدرت الله فلاح نژاد افزود: یکی از ظرفیت هایی که باعث افزایش تولیدات کشاورزی سلسله شده سطح زیر کشت گردو در این شهرستان است که هم از نظر جذب گردشگران و هم از نظر تولید گردوی با کیفیت و پوست کاغذی باعث رونق بخش تولید شده است.
وی با اشاره به اقدام خوب سازمان جهاد کشاورزی در موافقت با برگزاری جشنواره گردو و تاکید بر استفاده از فرصت پیش آمده برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های شهرستان تصریح کرد: متاسفانه یکی از مهمترین معضلات پیش روی کشاورزان شهرستان سلسله نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی است که هر ساله در فصل بردشت باعث می شود محصول تولیدی با حداقل ارزش افزوده مواجه شود.
وی افزود: به رغم کیفیت بالا و طعم بی نظیر، گردوی تولیدی بدون فرآوری به مصرف رسیده و برند خاصی برای شناساندن این محصول به سایر استان ها وجود ندارد.
فلاح نژاد با تاکید بر ضرورت احداث صنایع فرآوری و تبدیلی در سلسله گفت: شهرک صنعتی شهرستان سلسله تمام امکانات لازم را برای احداث این صنایع دارد و در صورت جذب سرمایه گذاران توسط مسئولان مربوطه این شهرستان می تواند به عنوان یکی از قطب های تولید گردوی کشور نیز مطرح شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز اظهار کرد: این جشنواره در روزهای سه ‌شنبه و چهارشنبه، 21 و 22 شهریورماه جاری در سراب کهمان شهرستان سلسله برگزار می ‎شود که معاونان تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، رؤسای سازمان جهاد کشاورزی 10 استان برتر تولید کننده گردوی کشور و مسئولان استانی حضور خواهند داشت.
عبدالرضا پازدار ازجمله اهداف برگزاری این جشنواره را توجه تصمیم‌ گیران و تصمیم‌ سازان امور اجرایی به بخش کشاورزی، معرفی ظرفیت ‌ها و توانمندی ‌های بخش کشاورزی لرستان، توسعه گردشگری باغی در استان لرستان، بررسی چالش‌ ها و فرصت‌ های توسعه کشاورزی منطقه با حضور مسئولان، توسعه بازاریابی و تجلیل از کشاورزان برگزیده برشمرد.
وی افزود: برنامه ‌های متنوعی از جمله برگزاری کارگاه ‌های آموزشی ترویجی برای باغداران منطقه، عرضه مستقیم محصولات تولیدی زنان روستایی استان لرستان و عرضه مستقیم گردو برای این جشنواره تدارک دیده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: برپایی غرفه ‌های آخرین یافته‌ های فناورانه، نوآورانه و تحقیقاتی در رابطه با فعالیت‌های باغبانی و تولید گردو، برگزاری نشست تخصصی برای فرصت‌ ها و چالش‌ های توسعه کشاورزی در شهرستان سلسله، رونمایی از تمبر یادبود و تجلیل از کشاورزان و باغداران نمونه از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره است.
7265/3022
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.