به گزارش ایرنا، امروز و در شرایط پیش رو بدون تردید برای حرکت تحول بنیادین در آینده ایران اسلامی، نیازمند برنامه بلند مدتی هستیم که در کنار سایر شیوه های کوتاه و میان مدت، نقطه عطفی را پیش روی نظام اسلامی برای رسیدن به یک شرایط ایمن و مطلوب ترسیم کند.
انقلاب اسلامی ایران با فرامین مدبرانه امام خمینی (ره) و بر پایه ارزشهای مقدس دین اسلام شکل گرفت و اینک پس از چهل سال با هدایت های حکیمانه و ژرف بینانه رهبر معظم انقلاب فصلی جدید برای تعالی در پیش گرفته و قرار است در چارچوب الگوی اسلامی - ایرانی در یک بازه پنجاه ساله با همفکری صاحبنظران، مراکز علمی و دستگاه های اجرایی با صلابت بیشتر، قله های پیشرفت و سربلندی را یکی پس از دیگری فتح کند.
بنابراین در پی تدوین سند الگوی پایه اسلامی - ایرانی پیشرفت که در آن مهمترین نیازهای کشور برای توسعه و اُفق مطلوب جامعه اسلامی ایران ترسیم شده، مقام معظم رهبری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مورد نظر در ابلاغیه مربوطه این سند، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را به طور دقیق بررسی و بهره‌ برداری کند و نسخه‌ی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف 2 سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه کنند به ‌طوری‌ که از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با شتابی مطلوب آغاز و قطار پیشرفت و تعالی امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
در این سند بنیادین که بیست و دوم مهرماه گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردید، تحول برای 50 سال آینده پس از مبانی خدا شناسی، جهان شناسی و جامعه شناسی، آرمان‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به عنوان ارزش‌های بنیادین فرا زمانی و فرا مکانی جهت‌دهنده پیشرفت مطرح شده است .
بر این اساس مبنایی‌‌ترین این ارزش‌ها، نیل به خلافت الهی و حیات طیبه ، معرفت به حقایق، ایمان به غیب، سلامت جسمی و روانی، مدارا و همزیستی با هم‌نوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، مقابله مقتدرانه بادشمنان، بهره‌برداری کارآمد و عادلانه از طبیعت، تفکر و عقلانیت، آزادی مسئولانه، انضباط اجتماعی و قانون‌مداری، عدالت همه‌جانبه، تعاون، مسئولیت‌پذیری، صداقت، نیل به کفاف، استقلال، امنیت و فراوانی است.
و لذا رسالت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بر مدار این سند بالا دستی بر پایه حرکت عقلانی، مؤمنانه و متعهدانه در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی متناسب با آرمانها در زیست‌بوم ایران قرار است.
بر این اساس تا سال 1444 هجری شمسی افق های ترسیم شده موید این است که ایران به پیشتازی در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین‌المللی مبدل و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش‌بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی برخوردار و یکی از 10 اقتصاد بزرگ دنیا خواهد شد.
تا آن زمان، سلامت محیط زیست و پایداری منابع طبیعی، آب، انرژی و امنیت غذایی با حداقل نابرابری فضایی در کشور فراهم و کشف منابع، خلق مزیت‌ها و فرصت‌های جدید و وفور نعمت برای همگان با رعایت عدالت بین نسلی حاصل و فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه‌کن و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی جامع و فراگیر و دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه تأمین شده است.
اینک و پس از 40 سال که انقلاب اسلامی انواع و اقسام هجمه های دشمنان را با سربلندی تجربه کرده است، در دوره گذار و نبردی اقتصادی قرار گرفته که تنها با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت های موجود می تواند از این پیچ تاریخی با صلابت عبور کند.
برای عبور از این دوره گذار تاریخی ، ظرفیت هایی همچون توان دانش بنیان، تولیدات داخلی و پتانسیل های بخش خصوصی از جمله مولفه های مهم حوزه اقتصاد کشور به شمار می رود که هر وقت با برنامه ریزی از آنها بهره گرفتیم بازدهی غیر قابل وصفی برای کشور رقم خورد و چرخ دنده های اقتصاد یکی پس از دیگری مسیر توسعه را صیقلی و پرشتاب به حرکت درآورد.
تاکید رهبر انقلاب بر نقش رسانه ها در همگرایی و اجماع ملی نخبگان، متخصصان و صاحبنظران برای تکمیل، ارتقا و نهایی کردن سند ' الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت' ظرف بازه زمانی 2 سال آینده، ما را بر آن داشت تا به سهم خود با حضور برخی چهره ها همچون رئیس پارک علم و فناوری ، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری و رئیس اتاق بازرگانی استان البرز، در قالب میزگردی در مرکز ایرنا البرز به تبیین شیوه های اجرای فرمان رهبر فرزانه انقلاب درباره این سند بالا دستی بپردازیم.

***عقلانیت، دانش و فناوری زیربنای سند توسعه
رئیس پارک علم و فناوری البرز در میزگرد ایرنا مرکز البرز گفت: اکنون در برنامه پنج ساله ششم توسعه هستیم که این برنامه ها پیش زمینه ای برای الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده است.
عطاء الله ربانی افزود: فرض مهمی که در این الگو قرار داده شده اعتقادات و مبانی دینی است و اینکه در حوزه مالی و مادی باید اعتقادات دینی نیز داشت.
وی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد افق 50 ساله مسیر اصلی کشور را پیش رو قرار می دهد که تدابیر رسیدن به این الگو و سرفصل هایی که پیشنهاد داده شده، اشاره به عقلانیت، دانش و فناوری دارد.
او معتقد است که اگر می خواهیم در این سند به اهداف خود برسیم باید به تربیت نیروی انسانی توانمند و خلاق و مسئولیت پذیر بویژه دارای روحیه مشارکت جمعی و فرهنگ جهادی، توجه بیشتری کنیم.
ربانی گفت که در مدیریت جهادی باید از سهم خواهی و منافع شخصی عبور کرد و کشورهای موفق جهان به این نوع سبک و شیوه مدیریت توجه داشته اند.
وی اضافه کرد: حاکمیت عقلانیت بر اداره امور و دسترسی به علوم بومی از موضوعاتی است که در این الگو بر آنها تکیه شده است.
ربانی اظهار داشت: بومی سازی دانش و فناوری، بحث مطالعات و توسعه علوم بین رشته ای با همکاری متقابل موسسات علمی و پژوهشی در فرآیند تولید کالا و خدمات یکی از مباحث چند سال اخیر در استان البرز است.
وی خاطرنشان کرد: تمام مراکز تخصصی علمی و اجرایی البرز در این موضوع مهم باید ورود پیدا کنند و بایستی به سمتی پیش رفت که در تمام زمینه ها مستقل و با تکیه بر توان داخلی از فشارهای بیرون مصون شویم .
ربانی ادامه داد: ایران اسلامی باید از نظر داشتن فناوری در میان پنج کشور پیشرفته جهان باشد و از نظر اقتصادی با برنامه ریزی دقیق پیش رود اما چگونگی رسیدن به این اهداف و پایش آنها مهم است.
رئیس پارک علم و فناوری البرز با بیان اینکه هم اندیشی نخبگان و ترسیم مسیر، نقطه اوج قضیه است افزود: در بحث تدوین تدابیر موثر برای تحقق این سند، موضوع تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های اقتصادی ، کمک به بخش خصوصی، تسهیل امور اداری پیش روی کارآفرین و حمایت از صادرات و دانش و فناوری ضروری است.

*** عارضه یابی سند 20 ساله
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی استان البرز نیز در این میزگرد گفت: رفع چالش تاخیر در ‌سند چشم انداز 20 ساله راهگشای اجرای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است.
رحیم مولایی اظهار داشت: عارضه یابی و رفع چالش های منجر به تاخیر طولانی در اجرای کامل سند چشم انداز 20 ساله ، می تواند اجرای الگوی 'اسلامی- ایرانی پیشرفت' را در پنج دهه آینده رقم بزند.
وی افزود: تنها هفت سال فرصت داریم تا عقب ماندگی ناشی از عدم اجرای کامل مفاد سند چشم انداز 20 ساله کشور را جبران کنیم.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بایستی یک تیم کارشناسی تعیین شود تا ضمن بررسی عوامل موثر در اجرایی نشدن کامل این سند ، راهکارهای لازم را برای رفع این چالش مهم ارائه دهد.
وی اضافه کرد: بر اساس سند چشم انداز ، باید برنامه ریزی ها به نحوی عملیاتی شود که تا سال 1404 کشورمان از لحاظ اقتصادی رتبه اول را در سطح خاورمیانه کسب کند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی البرز گفت: به عنوان شاهد مثال در بحث گردشگری اگر طبق سند چشم انداز بیست ساله ، زیر ساخت های لازم در خصوص توسعه راههای و فروشگاه ها و مراکز فرهنگی آماده می شد ، اکنون شاهد ایجاد تحول در حد انتظار در جذب گردشگران بودیم .
بنامولائی افزود: بر اساس این سند قرار بود طبق اصل 44 قانون اساسی 25 درصد اقتصاد، تعاونی و بقیه خصوصی شود و دولت با رویکرد چابک سازی وظیفه بسیار خطیر و حساس نظارت عالیه را عهده گیرد .

*** تدبیر سرنوشت ساز رهبر انقلاب
این کارشناس اقتصادی و بازرگانی، فراخوان رهبر معظم انقلاب در بحث ضرورت برنامه ریزی در مسیر پیاده سازی کامل الگوی ' اسلامی -ایرانی پیشرفت' را گامی سرنوشت ساز برای نسل های آینده ایران اسلامی و موجب ایجاد تحول در فرهنگ و اقتصاد جامعه منطبق با ارزش های اسلامی در همه امور ذکر کرد.
وی تاخیر طولانی در مسیر اجرای کامل سند چشم انداز بیست ساله در بحث خصوصی سازی را ناشی از دو عامل 'مقاومت برخی مدیران شرکت های دولتی و خصولتی' و 'نگاه‌های تنگ نظرانه ' و در یک کلمه فاصله گرفتن ناخودآگاه برخی مدیران میانی از آموزه‌ های دینی ذکر کرد و گفت: این عوامل واگذاری اقتصاد جامعه به مردم را معطل کرده است.
بنامولائی با تاکید بر ضرورت برخورداری اقشار جامعه به ویژه بخش تولید و صادرات از مزایای دولت الکترونیک گفت: به دلیل پاره ای نواقص متاسفانه این تغیرات جزیره ای است و جامعه از مزایای آن برخوردار نشده است.
رئیس پارلمان بخش خصوصی البرز گفت: اکنون هر سازمانی به صورت مجزا از امکانات الکترونیک استفاده می کند که نمی توان نام آن را دولت الکترونیک نامید زیرا اقشارجامعه از این امکانات محرومند.
بنامولایی افزود: یکی از مسایل مهمی که در مسیر برنامه 50 ساله باید مورد توجه قرار گیرد، تغییرات اصلاحی در قانون اساسی است و باید در چارچوب این اصلاحات روسا و مجریان سه قوه با هماهنگی کامل بستر را برای اجرای الگوی 50 ساله مورد نظر مقام معظم رهبری مهیا کنند.
وی اضافه کرد: در این خصوص همانگونه که مقام معظم رهبری در رهنمود هایشان استفاده از نیروهای خبره و کاردان را مورد تاکید قرار می دهند باید قانون اساسی به نحوی بازنگری شود تا در نشست های مجلس خبرگان به عنوان مثال 10 نفر خبره نظامی، 10 خبره مسایل بین الملل ، 10 کارشناس مسایل بانکی ، 10 خبره فقیه ، 10 حقوقدان، 10 خبره بازاری و 10 خبره از اصناف حضور داشته باشند تا همه نگاه ها در مسیر پویائی جامعه با محوریت رعایت کامل اصول اسلامی پیش رود.
وی گفت: در این صورت مجریان نظام در برخورد با برنامه ها و مسایل جامعه از برخوردهای سلیقه ای منع خواهند شد.

***اقتدار ملی در گرو روحیه جهادی
وی تاکید کرد: باید توسعه کشور را با فرهنگ جهادی همراه کنیم تا شاهد تقویت هرچه بیشتر غرور ملی باشیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی البرز توسعه روحیه تعاون و تعامل در جامعه ، امنیت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال فراگیر را مستلزم تغییر نگاه نسبت به مولفه سرمایه و سرمایه گذاری دانست.
بنامولائی گفت: فرهنگ جامعه بایستی به سمتی هدایت شود تا نگاه به سرمایه گذار به نحوی تغییر کند که صاحبان سرمایه با عشق و علاقه وافر و بدون دغدغه در عرصه کار آفرینی و ایجاد اشتغال وارد صحنه تولید شوند.
وی ترویج فرهنگ 'اقتصاد نفتی به غیر نفتی' و 'اقتصاد دولتی به خصوصی' و نیز 'تغییر در الگوی مصرف ' را از ضروریات و الزامات تحول در تولید و اشتغال و حرکت پرشتاب به سمت اجرای اقتصاد پویا عنوان کرد.
وی شکوفایی جامعه را وابسته به ترویج و تقویت فرهنگ خودباوری دانست و گفت: باید مصرف کنندگان ما این واقعیت را بپذیرند که بسیاری از محصولات ساخت کشور از لحاظ مرغوبیت قابل رقابت با محصولات خارجی است.
رییس پارلمان بخش خصوصی البز در ادامه سخنانش با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: برای موفقیت در این مسیر باید خودباوری و خود اتکائی را محور اصلی بدانیم و بر اساس داشته های خودمان و دانش و استاندارد ها بومی حرکت کنیم.
بنامولائی افزود: بخش خصوصی اصیل خواهان آن است که نگاه اقتصادی از مسایل سیاسی فاصله بگیرد و ثبات مدیریت‌ در جایگاه واقعی خودش ظاهر شود.
وی اظهار کرد: امروز ما تحت تاثیر مسایل سیاسی و نوسانات نرخ ارز شده ایم که ادامه این روند بطور قطع بخش تولید و اشتغال را از اهداف اقتصادی دور خواهد کرد.
وی ضرورت تدوین و اجرای استراتژی مشخص و قوی در بحث دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی با دنیا را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید تعریف مشخص و کار آمدی در تعامل با دنیا داشته باشیم و نقش سفرا و رایزن های اقتصادی و بازرگان ما در این زمینه کاملا روشن و مشخص باشد.
وی از اینکه بخش های تولید، صادرات و واردات کشور از دسترسی به بانک اطلاعاتی و آمار و ارقام صحیح و کامل محروم هستند اظهار تاسف کرد و افزود: در صورت دسترسی فعالان اقتصادی به بانک اطلاعاتی کامل بستر برای توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی با دنیا فراهم خواهد شد.
وی با اشاره بر ضرورت تشکیل شهرک های تحقیقاتی اظهار داشت: این شهرک ها می توانند همراهی علم و صنعت را در مسیر توسعه پایدار درپی داشته باشد.
بنامولایی گفت: با تکیه بر ارزش های دینی و داشته های وطنی می توان کشور را از مشکلات نجات داد.
رییس اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید بر تقویت و احیا روحیه امید و نشاط در جوانان تحصیل کرده گفت: فارغ التحصیلان باید به سمت تولید بدون کارخانه هدایت شوند.
وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت ، ایده و خلاقیت فارغ التحصیلان به سمت تولید بدون کارخانه می تواند مشکل ظرفیت خالی کارخانه ها را حل کند.
بنامولایی گفت: برای پیشرفت کشور و ایجاد بسترهای اشتغال زایی پایدار باید این نگاه تولید بدون کارخانه فرهنگ سازی شود.
وی افزود: این نگاه که برخی صنعتگران تصور می کنند باید صفر تا صد محصول توسط خودشان و بدون بهره گیری و مشارکت از افراد توانمند تولید شود نگاه درستی نیست و باید اصلاح شود.
این کارشناس اقتصادی و بازرگانی خاطر نشان کرد: صنعتگران باید بستر را برای همکاری سایر افراد توانمند در مسیر تولید محصولات مرغوب و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کنند.

***ضرورت توسعه سیاسی و تقویت هویت ملی
مدیر کل امور اقتصادی و بین المللی استانداری البرز نیز معتقد است که برای دستیابی به اقتدار داخلی تکیه بر کشورهای خارجی هیچگاه تجربه موفقیت آمیزی برای ایران اسلامی نبوده و خروج ناجوانمردانه آمریکا از برجام یکی از این تجربه ها به شمار می رود.
پرویز زرگر افزود: بر این اساس برای تحقق سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، لازم است که توسعه سیاسی، یکپارچه سازی مردم و هویت ملی را تقویت کنیم .
وی گفت: از طرفی می توان از ظرفیت های مختلف از جمله همراهی سایر کشورهای اسلامی بهره برد و این مهم بیشتر تقویت شود.
وی افزود: نظام اسلامی در 40 سال گذشته ، موفقیت های چشمگیری داشته که تمام آنها در نتیجه برنامه ریزی و تکیه بر توان داخلی رخ داده است.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در بحث سیلو سازی از اول انقلاب تاکنون خودکفا شدیم و در زمینه توسعه دانش با استناد به ریشه کنی بی سوادی نیز پیشرفت های خوبی داشتیم.
زرگر خاطرنشان کرد: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با نگاه به 50 سال آینده به موضوع های مهمی پرداخته که از جمله آن می توان به ارتقای مهارت های حرفه ای بومی و دستاوردهای علمی اشاره کرد.
وی به تدابیر تحقق سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اشاره و اضافه کرد: توجه ویژه به منابع داخلی و سرمایه نیروی انسانی بسیار مهم است و نباید اجازه دهیم که مغزهای متفکر از کشور خارج شوند از طرفی در بخش اداری باید دولت توجه داشته باشد که شایسته سالای در اصل قرار گیرد.
مدیر کل امور اقتصادی و امور بین الملل استانداری البرز تصریح کرد: آموزش و توانایی افراد باید ملاک و سنجش امور قرار گیرد چرا که امروز یکی از مشکلات صنایع و بخش خصوصیف نداشتن نیروی متخصص است.
زرگر اظهار کرد: بنابراین نیاز به یک برنامه ریزی مدون و خوب داشتیم که از تفسیرهای مختلف جلوگیری شود و بر اساس بندهای پیش بینی شده الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت جایگاه و نقش تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: در برخی از صنایع پیشرفت خوبی داشتیم و حتی اشباع شدیم اما در برخی از تولیدات هنوز وارد کننده هستیم، لذا توجه به این نکته ضروری است که باید ابتدا نیاز کشور را در داخل در هر موضوعی مورد بررسی قرارداد.
این کارشناس مسایل اقتصادی معتقد است کشور ما با داشتن ظرفیت های بالای گردشگری که با وجود یک درصد جمعیت جهان، هفت درصد منابع جهان را دارد، نباید بیکار داشته باشد.
زرگر گفت: دشمنان در تلاش برای ایجاد موانع مختلف توسعه ایران اسلامی هستند تا مردم را مایوس کنند و اگر تاریخ انقلاب را نگاه کنیم سرشار از ارزشهایی است که همواره نقشه های بدخواهان نظام اسلامی را نقش برآب کرده است.
وی یاد آور شد: امروز هرچه بیشتر باید به فکر رفاه مردم بود و با تکیه بر دانش داخلی و برنامه ریزی منسجم پیش رفت.

** پیوستگی سند ایرانی اسلامی پیشرفت با علم و دانش
زرگر ادامه داد: علم ریشه در دین اسلام دارد، بنابراین بدون علم موفق نمی شویم و در این راه باید به دانش روز دنیا هرچه بیشتر دست یافت اما این علم بالاخره باید هدفدار باشد.
وی اضافه کرد: امروز انبوهی از تحصیل کرده ها را داریم که شغل ندارند، بنابراین علم باید هدفدار و بر مبنای نیاز کشور باشد.
زرگر گفت: در این مسیر باید بخش فنی و حرفه ای را تقویت و با اشتغالزایی از مهاجرت جلوگیری کرد.
این کارشناس مسایل اقتصادی در ادامه سخنانش متعقد است که رونق اقتصادی کشور مستلزم جلوگیری از خام فروشی منابع طبیعی، فرار مالیاتی، رانت های نظام بانکی و موسسات مالی غیرمجاز است.
او اظهار داشت: از طرفی تسهیل ورود کارآفرینان و توسعه سیاسی باید افزایش یابد چرا که اگر مشکلی بر اقتصاد کشور وارد شد، نباید احتکار کرد.
وی اضافه کرد: همچنین اقتصاد مقاومتی فرهنگ و رویکرد اثرگذار و مهمی است که همراه با کاهش مصرف انرژی می تواند چرخه اقتصاد کشور را غنی سازد.
مدیر کل امور اقتصادی و بین المللی استانداری البرز تاکید کرد: امروز موضوع اقتصاد و سوء استفاده هایی که در این زمینه می شود بسیار مهم است لذا قوه قضاییه باید اشد مجازات را برای خاطیان در این حوزه داشته باشد.

*** اعتلای کشور در گرو فرهنگ اسلامی
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز نیز اظهار داشت: مقام معظم رهبری در الگوی پیشرفت ایران در 50 سال آینده صاحبنظران اجتماعی و اقتصادی را در ایده پردازی برای حوزه های مهم کشور همراه ساختند.
حجت الاسلام سید عباس مسعودی افزود: بر این اساس و با توجه به این امر مهم سازمان تبلیغات اسلامی کمیته ای را تا چند روز آینده با این عنوان تشکیل خواهد داد تا دستگاه های اجرایی سرفصل برنامه های خود را برای به اجرا درآمدن اعلام کنند.
وی خاطرنشان کرد: راه نجات کشور در توجه بیش از پیش به مسایل فرهنگی است و الگوی غنی دین اسلام می تواند گره گشایی بسیاری از مشکلات کشور باشد.
مسعودی ادامه داد: با توجه به هجمه های مختلف دشمنان، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت می تواند حکومتی متمدن بر پایه دین اسلام بنا و آینده نظام را در پنجاه سال آینده به بهترین شکل ترسیم کند.
8029/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.