به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در این آیین اراک گفت: نامگذاری روز اراک با هدف چشم اندازموثر برای توسعه این کلانشهر بوده است.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: این روز در تاریخ سرنوشت اراک ثبت می شود و گردش کاری دارد و پس از تصویب شورای اسلامی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی نیز به ثبت می رسد.
وی بیان کرد: مراکز استان های کشور باید روزی را برای هر شهر نامگذاری کنند اما، تاکنون تعداد کمی این تکلیف را عملیاتی کرده اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: امیرکبیر از شخصیت های بزرگ و اثرگذار کشور است که برای اقتدار و استقلال ایران فعالیت های ماندگاری انجام داد.
زندیه وکیلی اظهار داشت: امیرکبیر مایه افتخار استان مرکزی و اراک است و باید از این شخصیت بزرگ تاریخی برای پیشرفت در بخش های مختلف الگوگیری کرد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این آیین گفت: نامگذاری روز اراک گامی در راستای گسترش فرهنگ این شهر است.
«کاوه فلک افلاکی» افزود: نامگذاری و ثبت این روز در پی تلاش بزرگان فرهنگ، دوایر دولتی، اعضای شورای شهر حاصل شده است.
وی بیان کرد: امیرکبیر نه تنها مایه افتخار مردم استان مرکزی و شهرستان اراک بلکه افتخار هر فرد ایرانی است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای اسلامی کلانشهر اراک هم در آیین روز اراک در صحن علنی شورای اسلامی این شهر گفت: فرصت مناسبی ایجاد شده تا بار دیگر تاریخ پر افتخار اراک با غرور بررسی شود.
«طوفان محمدی» افزود: روز اراک فرصت تاریخی است تا عملکرد گذشته مدیریت شهری و مدیریت فرهنگی استان مرکزی و مرکز آن در حفاظت شود و معرفی داشته های فرهنگی و تاریخی مورد قضاوت قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در طول سال های گذشته بناهای تاریخی بسیاری مانند بنای معروف حاج باشی در سکوت سازمان های ذیربط تخریب شد و قبور اندیشمندان و بزرگان علم، مذهب و هنر در استان مرکزی ناشناخته و در لابلای برگ های تاریخ به فراموشی سپرده شدند.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه دهد: تاریخ فرهنگی و سیاسی شهر اراک مملو از اندیشمندان، علمای مذهبی و شهرگان ادب و هنر از جمله حضرت امام خمینی(ره)، پروفسور حسابی، دکتر قریب و بسیاری از نام آوران ارزشمند است.
محمدی اظهار داشت: در عصر ارتباطات برجسته سازی داشته ها و هویت فررهنگی اهمیت زیادی دارد و در مدیریت شهری نیز باید از ان با هوشمندی بهره جست.
وی گفت: شهرها باید بازگو کننده قصه زیست تاریخی خود باشند بنابراین تغییر نگرش نسبت به مفهوم هویت شهری در نهادهای برنامه ریز از سطح کلان مدیریتی استان مرکزی تا شهرداری اراک لازم است.
رئیس کمیسیون خدمات اجتماعی، محیط زیست و سلامت شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: بارقه امیدی به حفظ فعال و ثبت بازار اراک در یونسکو روشن شده ، اما موفقیت در این مسیر نیازمند پیگیری جدی است.
محمدی بیان کرد: بافت تاریخی اراک یک برنامه مدیریت منظر و مدیریت فرهنگی مدون نیاز دارد و اقدامات گسسته به نتیجه مطلوب نمی رسد.
وی اظهار داشت: امید است دغدغه شهر اراک، هویت شهری و سرگذشت تاریخی اراک تنها به آیین روز اراک محدود نشود، بلکه با تدوین برنامه منسجم و با زمان بندی ویژه برای حفاظت و احیای بافت تاریخی اراک اقدام شود و با حمایت نهادهای فرهنگی و مذهبی شهر، شهروندان در کنار مدیریت شهری برای حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی شهر اراک همراه شوند.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: میراث فرهنگی و تاریخی شهر اراک امانتی است که باید به نسل آینده برسد و همه باید در قبال عملکرد خود به نسل آینده پاسخگو باشند.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک در نطق پیش از دستور صحن علنی این شورا گفت: اراک ظرفیت و پتانسیل خوبی برای ایجاد شهرک سلامت دارد و این مهم باید با نگاه ویژه دنبال شود.
«ایرج رضایی» افزود: ظرفیت های پزشکی کلانشهر اراک بالا است و ایجاد شهرک سلامت در این شهر نقش موثری در جذب گردشگر درمانی و رشد اقتصادی این کلانشهر نقش موثری دارد.
وی بیان کرد: طرح مطالعاتی ایجاد شهرک سلامت در کلانشهر ارا‌ک در مرکز مطالعات شورای اسلامی این شهر کلید خورد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: شهرداری در زمینه تامین قیر با مشکلات زیادی مواجه است که باید پیگیری لازم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه صورت گیرد.
موافقت با افتتاح حساب بانکی سازمان مدیریت پسماند شهرداری در بانک رسالت برای تسهیل در امور، اقدامات بانکی و پرداختی به پاکبانان با استناد به تبصره بند 12 ماده 80 قانون شوراها و حضور نماینده حقوقی در واحد رسیدگی شهرداری اراک از موضوعات این نشست شورای اسلامی کلانشهر اراک بود که به تصویب رسیدند.
در این آیین از فرهیختگان فرهنگی و سه رتبه برتر کنکور شهرستان اراک تقدیر شد.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 520 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.