به گزارش ایرنا، بهاران موسم سخاوت خاک در فریدن است چرا که زمین رویش سبزینه های ناب در دل دشت ها و کوهستان های این دیار را به نظاره می نشیند.
هم چنان که در کتب تاریخی؛ فریدن را منطقه ای 'علف خیز با آب فراوان و مراتعی بی پایان' نامیده اند، خاک حاصلخیز، اقلیم سرد و کوهستانی و آب و هوای معتدل این شهرستان مراتع سرسبز و پوشش گیاهی منحصر به فردی را در این منطقه به دنبال داشته است.
فریدن رویشگاه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی است. این مزیت خدادادی موجب شد این منطقه با عرضه بیش از 200 گونه گیاهی در نمایشگاه “روستا کانون تولید و ارزش آفرینی” در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در سال 1395 ،جزء پنج شهرستان برگزیده استان اصفهان جهت تخصیص غرفه قرار گیرد و به “سرزمین گیاهان دارویی “شهرت یابد.
کرفس کوهی، گون، گز و درختان پراکنده بلوط در این منطقه به وفور یافت می شود. انواع قنقال ها ، قیاقها، گون های تیغ دار، کرک، کما و گیاهان یک ساله، از گونه های غالب تیپ پوشش گیاهی فریدن است.گیاهان دیگری نظیر شیرین بیان، آویشن، بومادران، موسیر، کده، بروموس، زول، لاله سرنگون، ماشک، اسپرس وحشی، جاشیر، یال اسبی، جاز، حلر، حر، قدومه، ارژن، دافنه، درمنه دشتی، چلغک، جووحشی، ، خوشک، نسترن، شن، گلابی، بید، گز، پونه، تره، شوید، باریجه، کلاه میرحسن، ریواس، چای کوهی، دم گاوی، چوبک نیز در فریدن می روید.
رستنی های متنوع فریدن علاوه بر این که مناظر بکر و بی نظیری را در این دیار خلق کرده است، امروزه به عنوان تجارتی سودآورنیز شناخته می شود.
فریدن همچون نگینی در دل زاگرس، بستر رنگارنگی از گل ها و گیاهان برای پرورش زنبور عسل است. همچنین وجود 70هزارهکتار مراتع پوشیده شده گون کتیرایی و زرد مفتولی، 20 هزار هکتار مرتع گون خیز گز انگبین و یک هزار هکتار مرتع موسیر خیز، زمینه مساعدی برای رونق اقتصادی و اشتغال پایدار فراهم کرده است.
حسین کرکوندی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدن دراین باره به ایرنا گفت: با اجرای طرح برداشت کتیرا در مراتع فریدن درتابستان سال گذشته برای 400 نفر به مدت 90 روز اشتغالزایی شد.
وی با بیان این که 15 سامانه عرفی در فریدن جهت طرح بهره برداری از مراتع از جمله برداشت کتیرا از گون وجود دارد، افزود: از این تعداد تاکنون هشت سامانه مورد بهره ‌برداری قرار گرفته است.
وی افزود: هشت سامانه عرفی و عرصه منابع طبیعی سال گذشته به مساحتی افزون بر 2 هزار و 700 هکتار، جهت برداشت کتیرا در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
ایزد ابوالحسنی دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن نیز به ایرنا گفت: هر یک از گیاهان دارویی فریدن خود می تواند به تنهایی منشاء تجارتی پربازده باشد.
وی با تاکید بر محبوبیت گیاهان دارویی فریدن در شهرها و استان های همجوار افزود: ارزش افزوده و قیمت بالای این فرآورده ها بیانگر آن است که می توان از این فرصت استفاده بهینه داشت.
ابوالحسنی با بیان این که در این حوزه رویکرد های حمایتی مطلوب و تسهیلات ارزان قیمت وجود دارد، افزود: در 2 سال اخیر نیز بیش از یک میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزا به متقاضیان این بخش پرداخت شده است.
وی همچنین از ثبت نام چند طرح تولید و بسته بندی گیاهان دارویی و تایید آن ها در کمیته منتخب اشتغال شهرستان خبر داد و اضافه کرد: این طرح ها برای دریافت مبلغ پنج میلیارد ریال وام ارزان قیمت در نوبت دریافت از بانک هستند.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن با تاکید بر ضرورت تالیف اطلس پوشش گیاهی برای شهرستان فریدن گفت: آگاهی و شناخت مردم از این ظرفیت، نخستین گام برای بهره مندی از برکات فراوان آن است.
پوشش گیاهی غنی و متنوع شهرستان فریدن گنج ارزشمندی برای خروج این خطه از رکود، محرومیت و بیکاری است.
در کنار این مساله باید به موضوع کم آبی و ضرورت تغییر الگوی کشت نیز اشاره داشت؛ گیاهان دارویی و توسعه کشت، برداشت و صادرات آن می تواند مسیر گریز قابل اطمینانی از آینده مبهم کشاورزی در این شهرستان باشد.
فریدن؛ این عطارخانه خوش رایحه اصفهان؛ که از دیرباز تا کنون عطر خوش دمنوش های شفابخشش زبانزد عام و خاص بوده؛ از موهبتی الهی برخوردار است که می تواند در صورت برنامه ریزی هدفمند، حمایت مسئولان و ورود جدی مردم به صنعتی نوپا و پر بازده تبدیل شود.
مراتع یکی از مهم ترین منابع طبیعی و اقتصادی است که علاوه بر تامین بخش مهمی از خوراک دام ها و تولید محصولات گیاهان دارویی مزایای مهمی از قبیل تعدیل آب و هوا ، ممانعت از بروز سیل و حمایت از حیات وحش دارد؛ همچنین مرتع علاوه بر فراهم کردن امکان تفریح و سیاحت؛ از قابلیت مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی برخوردار است.
خواص بی شمار گیاهان دارویی در بحث پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها بر کسی پوشیده نیست و این گیاهان در قدیم نیز مورد استفاده اطبا قرار می گرفت.
طبق تحقیقات انجام شده از حدود 800 گونه ی گیاهان دارویی شناخته شده در ایران بیش از 400 نوع از این گونه ها درمنطقه فریدن می روید.
وسعت مراتع این شهرستان بیش از 70 هزار هکتار است .
فریدن با دارا بودن جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان واقع است.
گزارش از فاطمه زمانی
9861/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.