' منوچهر طلایی ' روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: موضوع کسر دریافتی که از سوی گمرک اعمال می شود را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح کرده ایم و مقرر است که گمرک استان اصفهان از اعمال کسر دریافتی برای فرش دستباف ایران صرف نظر کند.
به گفته وی ' کسر دریافتی ' یعنی تاجری که فرش هایش در خارج از کشور بفروش نرفته باید برای برگرداندن این فرش ها به کشور بار دیگر عوارض گمرکی پرداخت کند.
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان درعین حال تصریح کرد: این قانون باید از سوی مجلس شورای اسلامی بازبینی و اصلاح شود تا دغدغه صادرکنندگان فرش دستباف ایران برطرف شود.
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه براساس دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور مقرر است صادرکنندگان فرش دستباف ایران بابت فرش های برگشتی به کشور درصورتیکه تشخیص داده شود، فرش های عودت یافته دستباف ایران است از پرداخت عوارض معاف شوند، اظهارکرد: اما این موضوع نیز با مشکلاتی مواجه و تاکنون اجرایی نشده است.
طلایی با تقدیر از استاندار اصفهان گفت: ما این مشکل را در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مطرح کردیم و بنا به دستور استاندار مقرر است گمرک استان تا اطلاع ثانوی از دریافت عوارض بابت فرش های دستباف ایران عودت یافته به گمرک اصفهان صرف نظر کند.

** تا قبل از برجام صادرات فرش دستباف ایران به سختی انجام می شد
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان در ادامه به وضعیت صادرات فرش دستباف این استان به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: تا قبل از برجام صادرات فرش دستباف اصفهان به کشورهای اروپایی به سختی و از طریق کشورهای ترکیه و پاکستان انجام می شد.
وی افزود: اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و گسترش ارتباطات بین المللی کشورمان زمینه برای صادرات فرش دستباف کشور فراهم شد.
طلایی در عین حال تصریح کرد: پس از برجام زمینه صادرات فرش دستباف اصفهان به خارج از کشور فراهم شد اما اعمال قانون کسر دریافتی برای فرش دستباف ایران این موضوع را تحت تاثیر قرار داد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تُجاری که فرش دستباف ایرانی برگشتی داشتند مبلغ 700 میلیون تا سه میلیارد و 800 میلیون تومان عوارض کمرگی پرداخت کردند، افزود: این موضوع انگیزه صادرکنندگان فرش دستباف را از بین برد زیرا یک صادرکننده فرش نمی تواند همه کالای صادر شده خود به خارج از کشور را به فروش برساند و مجبور است برای یافتن مشترهای جدید آن را به کشور عودت دهد.

** صادرت فرش دستباف اصفهان پس از وقفه یکساله رو به بهبودی رفته است
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان با اشاره به اینکه صادرات این کالا به خارج از کشور تا سال گذشته رضایتبخش بود، گفت: اما به دلیل مشکل یاد شده طی یکسال گذشته صادرات فرش دستباف استان اصفهان بصورت چشمگیر کاهش یافت.
طلایی میزان صادرات فرش دستباف اصفهان به خارج از کشور طی 9 ماهه امسال را یک میلیون و 830 هزار و 692 دلار اعلام کرد و گفت: این درحالیست که در 9 ماه سال گذشته هشت میلیون و 993 هزار و 286 دلار از اصفهان فرش دستباف صادر شد و ما نسبت به مدت مشابه سال قبل 67 درصد کاهش صادرات داشتیم.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از اینکه این موضوع در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد صادرات فرش دستباف استان بهبود یافته است و میزان صادرات این کالا در آبان افزایش یافت.
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان اضافه کرد: فعلاً صادرات این کالا بهتر شده اما حالت عادی خود را به دست نیاورده است.
وی ابراز امیدواری کرد با اتخاذ راهبردهای مناسب توسط مسئولان استان روند صادرات فرش دستباف اصفهان که طی دو ماه گذشته رو به بهبودی رفته است، شتاب گیرد.

** اعمال تحریم ها باعث از دست دادن بازارهای جهانی شد
طلایی اعمال تحریم ها را برای صادرات فرش دستباف ایران کمر شکن توصیف کرد و گفت: پیش از اعمال تحریم ها 90 درصد فروشندگان فرش ایران در خارج از کشور ایرانی بودند اما پس از اعمال تحریم ها به 60 درصد کاهش یافتند.
وی اظهارکرد: پس از اعمال تحریم ها به دلیل اینکه صادرات فرش ایران به خارج از کشور به سختی انجام می شد بسیاری از فروشندگان فرش ایرانی در خارج از کشور مغازه های خود را تعطیل کردند.
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان اضافه کرد: فروشندگانی هم که مغازه های خود را تعطیل نکردند مجبور شدند نیازهای خود را از دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان تامین کنند زیرا این کشورها با کپی بردای از نقشه های فرش ایران، به تولید فرش دستباف براساس نقشه های فرش دستباف ایران اقدام کردند.
وی با بیان اینکه پس از برجام نیز امید به کسب بازارهای از دست رفته ، داشتیم که برخی از قوانین دست و پاگیر مانع تحقق این هدف شده است.
طلایی ادامه داد: کسب بازارهای از دست رفته به دلیل وجود رقبایی که کالاهای ارزان قیمت تولید می کنند و برای صادرات محصولات خود از حمایت های خاص از جمله معافیت گمرکی و یا جایزه کمرگی برخوردارند، کار آسانی نیست بنابراین از نمایندگان مجلس انتظار داریم با بررسی مشکلات صادرکنندگان فرش دستباف ایران به اصلاح قوانین دست و پاگیر در این حوزه اقدام کنند.
وی اضافه کرد: از دولتمردان نیز انتظار داریم، جایزه صادراتی که برای صادرکنندگان فرش دستباف ایران حذف شده است را باردیگر اعمال کنند زیرا با رونق گرفتن صادرات فرش دستباف ایران، تولید این کالا در کشور افزایش می یابد و افزایش تولید نیز اشتغالزایی در پی دارد.
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان گفت: دولت و مجلس باید بگونه ای سیاست گذاری و قانونگذاری کنند که زمینه رقابت تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی فراهم شود و قیمت تمام شده یک تخته فرش ایران برای صادرات مناسب باشد.

** پس از برجام ، فرش دستباف ایران به آمریکا صادر شد
طلایی با بیان اینکه تا پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، فرش دستباف ایران به آمریکا صادرات نمی شد، تصریح کرد: خوشبختانه از سال گذشته و امسال به آمریکا صادرات فرش دستبافت داشتیم.
دبیر اتحادیه صادرات فرش دستباف استان اصفهان اضافه کرد: در سال گذشته 671 هزار و 759 دلار صادرات فرش دستباف از این استان به آمریکا صادر شد اما امسال به دلیل مشکلاتی که بیان کردم صادرات فرش دستباف استان اصفهان به آمریکا با 81 درصد کاهش به 123 هزار و 78 173 دلار رسید.
به گزارش ایرنا، براساس آمار گمرک استان اصفهان صادرات فرش دستباف از استان در پنج ماه ابتدای سالجاری، به ارزش یک میلیون و 377 هزار دلار بوده و حدود یک میلیون و 900 هزار دلار کمتر از سال قبل صادرات این هنرصنعت از استان صورت گرفته است.
در این مدت کشورهای وارد کننده فرش دستباف استان اصفهان امارات متحده عربی (600 هزار دلار)، کویت (441 هزار دلار)، قطر (189هزار دلار)، آمریکا (91 هزار دلار) بوده که به ترتیب 54 ،46، 52، 87 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
کاهش تولید ، مشکلات شبکه بانکی ، معضلات فراروی صادرات ، نبود برند فرش ایرانی ، رقابت در بازار جهانی در کنار رکورد بازار تولید سبب شده است تا صادرات فرش اصفهان کم رونق شود.
حدود 280 هزار نفر بافنده و 150 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش دستباف هم اینک در استان اصفهان وجود دارد.
2093 ** خبرنگار و انشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.