به گزارش ایرنا، در ادامه پیام آیت الله سبحانی به این همایش که روز چهارشنبه در دانشگاه کاشان برگزار شد آمده است: تمام علما نزد خداوند اجر و پاداش دارند و بر اساس خدماتی که ارائه دادند مشمول رحمت و اجر الهی می‌شوند.
این مرجع تقلید ضمن اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر این که در خاندان ما اهل بیت کسانی هستند که در طول زمان آئین اسلام را ترویج کرده و جهالت را از بین می ‌برند افزوده است: این سخن شاگردان امامان معصوم را نیز شامل می ‌شود و در حقیقت علما از زمان امام صادق (ع) به واسطه قلم به این حدیث واقعیت بخشیدند.
وی تاکید کرده است: از زمان رحلت آیت الله مدنی کاشانی 25 سال و به عبارت دیگر ربع قرن گذشته است و شایسته است مردم کاشان و علاقه ‌مندان به این عالم از زحمات این مرد تشکر کنند.
وی در ادامه پیام خود با بیان این که علما بر دو دسته هستند، تصریح کرده است: برخی علما با قلم کار می ‌کنند و قلم آن‌ ها کارگر است اما اهل بیان و تدریس نبودند اما گروه دیگری هستند که اهل بیان و تدریس هستند و قلم آن‌ ها کاربرد زیادی ندارد اما در این میان برخی علما وجود داشتند که هر دو مطلب دارند و مسلح به هردو سلاح هستند و علامه شیخ مفید از جمله این علما است.
وی هم چنین با اشاره به این که آیت الله مدنی کاشانی به سلاح قلم و بیان تجهیز بود، گفت: این عالم کاشانی نیز در حوزه علمیه طلاب را تربیت کرده و با قلم خود به اسلام و مسلمانان خدمت کرده است، در حقیقت این عالم مظهر هر دو نعمت بیان و قلم است.
این مرجع تقلید با اشاره به آثار آیت الله مدنی کاشانی و ویژگی ‌های اثر این عالم کاشانی بیان کرد: اگر بخواهیم درباره شخصیتی قضاوت کنیم باید به آثار او مراجعه کنیم و ساخت مدرسه توسط آیت الله مدنی نشان‌ دهنده جایگاه علمی او و آثار وی نیز نشان دهنده مغز فکری این عالم است.
وی در ادامه پیام خود با اشاره به این که آیت الله مدنی در خانواده ‌ای ممتاز پرورش یافته است، اذعان داشت: این نوع مجالس دو اثر دارد اول تقدیر از زحمات آیت الله مدنی است و دومین اثر آن است که نسل حاضر به تربیت علم ترغیب می‌ شوند و خاندان این عالم باید کوشش کنند این نور علم باقی بماند.
همایش «میانچال مدار معرفت» ، «نقش مسجد و مدرسه علمیه آیت الله العظمی مدنی کاشانی در انقلاب اسلامی» به مدت یک روز در دانشگاه کاشان برگزار شد.
آیت الله حاج آقا رضا مدنی کاشانی در بیست و سوم محرم الحرام سال 1321 هجری قمری در کاشان دیده به جهان گشود.
پدر این عالم وارسته حضرت آیت الله «عبدالرسول مدنی» از علمای بزرگ زمان خود و والده مکرم ایشان دختر عالم بزرگ آیت الله «ملا حبیب الله شریف» بوده است.
وی تحصیلات خود را در کاشان در خدمت بزرگانی همچون شیخ «محمود نجفی»، «سید محمود علوی» و جدش «ملاحبیب الله شریف» ادامه داد و پس از 12 سال، در قم در خدمت آیت الله حاج شیخ «عبداکریم حایری» تحصیلات خود را ادامه و برای خدمت به مردم، اسلام و تشیع به کاشان بازگشت.
مرحوم مدنی سالها با تدریس در مسجد میانچال کاشان در تعلیم و تربیت طلاب و روحانیت نقش موثری داشت.
این عالم ربانی در کار تالیف و تصنیف بسیار کوشا بود و آثاری از خود بر جای گذاشت که نشان دهنده قدرت استنباط وی در مسایل فقهی است.
«براهین الحج الفقها والحجج»، «القصاص الفقها والخواص»، «کتاب الدیات»، «فرائض المقلدین» (رساله عملیه)، «کتاب الخلافه» ، «مناسک حج»، «آل محمد کیست»، «ولایت فقیه اصول مذهب شیعه»، «کشف الاستار» و «کشف الحقایق» از جمله آثار ارزشمند این عالم ربانی است.
وی پس از سال ها مجاهدت در راه علم، تقوی و خدمت به خلق خدا در سن 93 سالگی در پنجم تیر1371 هجری شمسی برابر با 24 ذیحجه 1412 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بقعه «پنجه شاه» کاشان به خاک سپرده شد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.