به گزارش ایرنا، فرصت اوقات فراغت می تواند به شکلی هنرمندانه برای کسب مهارت های زندگی و تجربه ای برای کار جمعی و علمی در خارج از چهار دیواری کلاس باشد.
با توجه به اینکه برای بسیاری از مردم، بویژه جوانان و نوجوانان بهار فصلی سخت و پر دلهره است، نگرانی ها و دلواپسی های مشق، مدرسه و دانشگاه، این فصل زیبا را برای میلیون ها دانش آموز و دانشجو به دورانی بحرانی تبدیل می کند.
این دوران خیلی زود جای خود را به تابستان گرم و بحث داغ و تامل برانگیز اوقات فراغت می دهد.
فعالیت مربوط به اوقات فراغت بسته به ماهیت و کیفیت آن می تواند فرصتی ممتاز برای رشد و شکوفایی نوجوانان و جوانان باشد یا برعکس به دوره ای بحرانزا و پر از دلتنگی تبدیل شود.
نحوه گذراندن اوقات فراغت هم به لحاظ جنبه های مثبت و سازنده و هم از نظر جنبه های مخرب و فسادانگیز، در حدی است که آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی قشر جوان و نوجوان ماندگار خواهد شد.
به همین دلیل اهمیت غنی سازی اوقات فـراغت دانش آموزان کمتر از پرداختن به درس و مشق آنان نیست.
به اعتقاد جامعه شناسان، فراغت تجربه ای است که فرد هنگام رهایی از الزامات کار روزانه اش بر اساس تمایلات و رهیافت های شخصی، مشارکت داوطلبانه متناسب با نیاز و ذوق خود انتخاب می کند تا جسم، فکر و شخصیت او رشد و پرورش یابد.
به گفته این متخصصان تابستان فرصتی مغتنم برای گردش های علمی، تقویت همکاری های جمعی، آموزش روابط عمومی و اجتماعی، افزایش آستانه تحمل در ارتباطات فردی و اجتماعی، تقویت باورها و ایجاد روحیه در خود نگریستن و شور و نشاط در قشر جوان و نوجوان است.
بنابراین در قالب برنامه ریزی صحیح و کاربردی می توان ضمن اجرای برنامه های مذکور به نتیجه مطلوب رسید، شرط توفیق در این راه، رها کردن جوان از چهاردیواری کلاس ها و بهره گیری از روش های علمی است.
این راهکارها باید جدی گرفته شود زیرا مهم شیوه استفاده از آنهاست که اصولی و کاربردی باشد و در غیر این صورت نمی توان به آن اکتفا کرد.
به هر حال بهترین راه بهره بردن از اوقات فراغت پرداختن به موضوع با ابزار هنری است.
یک جامعه شناس در این زمینه گفت: اوقات فراغت نیازمند انتخاب های اصولی و تخصصی است زیرا به هیچ شکل نمی توان بهترین راهکار را در مدت زمان کوتاهی برای آن انتخاب کرد.
فخری رضایی افزود: اینکه اوقات فراغت به شکل زوری و به دور از علاقه و انگیزه افراد انتخاب شود اشتباه بزرگی است که باید رفع شود.
بر این اساس می توان به چند راهکار و پیشنهادهای ساده برای ثمر بخشی ایام فراغت تابستان به شرح زیر پرداخت:
قبل از هر چیز تلاشتان بر آن باشد که تابستان، ایامی خوش و به یادماندنی برای فرزندانتان باشد.
طوری برنامه ریزی کنید که حداقل یک یا دو سفر کوتاه مدت با کودکانتان داشته باشید.
از فرزندانتان نظرخواهی کنید که در ایام تابستان چه کلاس ها و دوره های آموزشی را دوست دارد طی کند.
سعی کنید شرکت و گذراندن کلاس ها و دوره های آموزشی تابستانه برای کودکانتان لذت بخش و همراه با اشتیاق باشد و در این راستا به والدین توصیه می شود هیچگاه نام دوره های تابستانه را کلاس نگذارید، بهتر است آنها را فعالیت های تابستانه یا اردوهای یادگیری بگذارید.
توصیه می گردد هر فعالیت ورزشی را که فرزندتان دوست دارد، انجام دهد ؛ اگر در روستاها زندگی می کنید نقش بازی های محلی و سنتی را در تخلیه و تعادل انرژی زاید کودکتان از یاد نبرید.
اگر کودکانتان در ایام تابستان به یک فعالیت هنری و شغلی پرداخته است به منظور تقویت انگیزه و استمرار در فعالیت سعی کنید محصولات فعالیت او را بخرید و به افراد فامیل نزدیک هم توصیه کنید که این کار را بکنند.
طوری محیط و موقعیت را برای کودکانتان آماده کنید که کتاب هایی را که برای آنها خریداری کرده اید و تاکنون موفق به خواندن آنها نشده اند، تابستان بهترین زمان مطالعه اینگونه کتاب ها می باشد.
هرگز به علت مشکلات اقتصادی و مالی خویش، فرزندانتان را (به ویژه کودکان زیر 12 سال) را به منظور حرفه آموزی در کارخانجات و کارگاههای غیر بهداشتی نگمارید و یا آنها را به کارهای سخت وادار نکنید چرا که زیانش بیشتر از مقدار درآمد حاصل از این نوع کارها ست.
به والدین توصیه می شود که به منظور آشنایی کودکان با انواع مشاغل و یادگیری غیرمستقیم آداب فروشندگی یا همکاری و تعامل در محیط کار هر چند مدت فرزندانتان را به محل کار ببرید البته در این مورد حفظ موارد امنیتی و بهداشتی و اخلاقی باید مورد توجه قرار گیرد.
اولیاء این مساله را مدنظر بگیرند به فرزندان بیاموزند به جای اینکه وقت خود را به تماشای زیاد رایانه و تلویزیون بگذرانند که هم ضرر جسمی دارد و هم ضرر روحی، در انجام کارهای منزل و بیرون از آن مشارکت داشته باشند که می تواند حس مسئولیت پذیری را در آنها تقویت کند.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.